Neovisni novinarski portal
11.12.2019.
IZDVOJENO / UKRATKO
Agencija za elektroničke medije i UNICEF: Djeca u prosjeku gledaju TV tri sata dnevno (infografika)

Agencija za elektroničke medije i UNICEF:
Djeca u prosjeku gledaju TV tri sata dnevno (infografika)

djecatv

O tome da djeca previše vremena provode ispred televizora, često bez kontrole roditelja, gledajući TV-sapunice priglupog sadržaja, TV šoue i  emisije sa sumnjivim kulturnim i obrazovnim  dosezima, sugestivne reklame za štetne proizvode, filmove i serije pune scena agresije, kriminala, nasilja i drugog nepoželjnog ljudskog ponašanja, glazbene šund emisije, tzv. informativni program prepun tzv. celebrityja koje promiču ponašanje ispod ljudskog dostojanstva i van zdravog razuma… zna se odavno. Neke korake kako bi se takvo što spriječilo zajednički priređuju dvije organizacije Agencija za elektroničke medije i UNICEF. Evo cjelovitog priopćenja o njihovim aktivnostima vezane uz dječje zurenje u TV ekrane.

Agencija za elektroničke medije i UNICEF organizirali su raspravu o prijedlogu novog Pravilnika o zaštiti djece u elektroničkim medijima. Raspravi su prisustvovali predstavnici medija, državne uprave, udruga roditelja, Ureda pravobraniteljice za djecu, razvojni psiholozi i medijski stručnjaci, kako bi zajedno unaprijedili postojeću regulativu elektroničkih medija i kategorizaciju programskih sadržaja. Rad na novom Pravilniku nastavak je suradnje UNICEF-a i AEM s ciljem zaštite prava djece u elektroničkim medijima i podizanja medijske pismenosti roditelja i djece. Slijedi lansiranje medijske kampanje, a onda i izrada Preporuka za korištenje Pravilnika.
Važnost ove suradnje i okupljanja stručne javnosti počiva na činjenici da elektronički mediji, osobito televizija, imaju velik potencijal pozitivno utjecati na kvalitetu života djece i njihovih obitelji. Ukazuje to i istraživanje o tome kako djeca gledaju televiziju, koju su 2014. zajedno proveli AEM i UNICEF na uzorku od tisuću roditelja koji su odgovarali o navikama 1561 djece. Rezultati istraživanja u kojem su odgovarali roditelji uspoređeni su s podacima o gledanosti.
Prema istraživanju, roditelji procjenjuju da većina djece (56%) ispred televizijskog ekrana provodi jedan do tri sata dnevno, dok podaci o gledanosti pokazuju da djeca u prosjeku televizijski program gledaju 3 sata dnevno. Prema podacima o gledanosti, svako drugo dijete gleda televiziju bez prisustva roditelja, dok prema procjeni roditelja to čini svako treće dijete.
Infografiku sa slikovito prikazanim podacima možete vidjeti klikom na ovu rečenicu.
U prisustvu roditelja televiziju uglavnom gledaju djeca mlađa od 12 godina, a ona starija najčešće sama donose odluku o tome što će gledati i većinom gledaju televiziju sama, u svojoj sobi. Velika većina roditelja kao kriterij za odluku smije li dijete gledati određene emisije navodi primjerenost sadržaja dobi djeteta, a oznake o dobnoj primjerenosti sadržaja pri odlučivanju koristi 63% roditelja.
Prema procjeni roditelja, 70% djece najviše voli gledati crtane filmove, a u upola manjem postotku emisije za djecu (36%). Slijede glazbene emisije (31%), igrani filmovi (28%), dokumentarne emisije (25%) i sport (24%). Sapunice najviše voli gledati 15%, reality emisije 14%, a reklame 12% djece.
– Djeca u prosjeku gledaju televiziju tri sata dnevno, što značajno utječe na njihov razvoj. Hoće li taj utjecaj biti pozitivan ili negativan u velikoj mjeri ovisi o nama. Djeca nisu samo pasivni promatrači, već i aktivni korisnici medija i zbog toga je iznimno važno što i kako gledaju na ekranima. Suradnja s regulatorom i stručnjacima korak je naprijed u poboljšanju tog neminovnog suživota djeteta i medija u korist djece. Drugi korak je potaknuti roditelje da se još više uključe u odabir sadržaja koji će njihova djeca gledati te da uče djecu kritičkom promišljanju ponuđenih sadržaja – izjavila je predstojnica Ureda UNICEF-a Valentina Otmačić.
– Medijsko okružje danas se mijenja izuzetnom brzinom, a tehnološki napredak i konvergencija utječu na sve lakšu dostupnost medijskih sadržaja svima, u svakom trenutku, na različitim platformama. I stoga Agencija i Vijeće, u donošenju nužnih regulatornih odredbi o zaštiti maloljetnika, vode brigu i o cjelovitom društveno-medijskom kontekstu. Vjerujemo da je provedba javnih kampanja i edukacija u cilju širenja medijske pismenosti najbolji preventivni zaštitni mehanizam za roditeljsko, ali i uredničko prepoznavanje škodljivih sadržaja za razvoj djece i mladih, te zato kontinuiranu suradnju s UNICEF-om, psiholozima, medijskim djelatnicima, i zainteresiranom javnošću držimo izuzetno dragocjenom – rekla je Mirjana Rakić, predsjednica Vijeća i ravnateljica Agencije za elektroničke medije.
Nakon donošenja Pravilnika uslijedit će izrada Preporuka koje će poslužiti urednicima za kvalitetnije kategoriziranje sadržaja, ali i kao uputa roditeljima za odabir televizijskog programa za djecu. U izradu Preporuka bit će uključeni stručnjaci u području djece i medija razvojne psihologije, kao i medijski eksperti.

 

 

Tags: , , ,

VEZANE VIJESTI