Medijska pismenost je danas jednako važna, ako ne i važnija, nego li obična pismenost u neka prošla vremena, smatraju neki. No neka istraživanja pokazuju kako su mnogi u Hrvatskoj i dalje slabije medijski pismeni ili medijski polupismeni, a neki i nepismeni. Posebno je zabrinjavajuće to što je, tko bi to očekivao, razina medijske pismenosti niska i među učenicima srednjih škola, unatoč tome što glavninu vremena provode uz ekrane mobitela, kompjutera, videoigre i sl. Stoga se po peti put za redom u organizaciji Agencije za elektroničke medije i Ureda UNICEF-a za Hrvatsku, u suradnji s brojnim partnerima i uz podršku Ministarstva kulture i medija i Ministarstva znanosti i obrazovanja, od 2. do 8. svibnja 2022. održavaju 5. Dani medijske pismenosti, s aktivnostima i u tjednima prije i poslije, kako javljaju s portala medijskapismenost.hr.
Glavni ciljevi projekta su podizanje svijesti javnosti o važnosti medijske pismenosti i kritičkog razmišljanja o medijskim sadržajima, stvaranje prilika za medijsko obrazovanje što većeg broja građana, posebice djece i mladih, te podrška nastavnicima i odgojiteljima osiguravanjem obrazovnih materijala za razvoj medijske pismenosti.
–Misli svojom glavom u medijskom labirintu – slogan je ovog skupa za medijsko opismenjavanje.
Na portalu medijskapismenost.hr, koji je glavna komunikacijska platforma Dana medijske pismenosti, već je dostupno 29 obrazovnih materijala i 18 video lekcija, koji su od objave prvih materijala 2018. do sada preuzeti više od pola milijuna puta, a u pripremi su i novi materijali.
U projekt se mogu uključiti vrtići, škole, fakulteti, knjižnice, kina, medijske kuće, udruge i druge ustanove koje mogu organizirati predavanja, radionice, filmske projekcije, panel diskusije i druge događaje – uživo ili online. Saznajte kako se uključiti i ako organizirate svoj događaj, prijavite nam ga putem obrasca, kako bismo ga najavili u Rasporedu događanja.
U sklopu Dana medijske pismenosti organiziran je i filmski natječaj za osnovnoškolce i srednjoškolce na temu “Influenceri i mi”, koji je otvoren do 15. travnja.
Ove godine u fokusu Dana medijske pismenosti je važnost medijskog obrazovanja s naglaskom na kritičko razmišljanje, razumijevanje kako mediji funkcioniraju, prepoznavanje dezinformacija te razumijevanje utjecaja influencera, prikrivenog oglašavanja i algoritama koji određuju koje informacije i sadržaji nam se nude na internetu i društvenim mrežama i tako utječu na naše stavove i stvaranje slike o svijetu oko nas, ključnim društvenim temama i događajima.
Potrebu za isticanjem upravo ovih tema pokazali su rezultati međunarodnog projekta EduMediaTesta, u sklopu kojeg je 2021. provedeno testiranje razine medijske pismenosti 2353 učenika iz 15 srednjih škola diljem Hrvatske. EduMediaTest je pokazao da srednjoškolci nisu dovoljno upoznati s načinom funkcioniranja medija i digitalnih platformi, niti dovoljno svjesni da se medijske poruke proizvode prema određenim pravilima i da mogu imati dodatno ili skriveno značenje, odnosno da imaju nedostatne vještine za kritičko razumijevanje sadržaja, kao i za prepoznavanje dezinformacija.
Ali što je medijska pismenost. Kako kažu u korisnom pojmovniku na portalu medijskaoismenost.hr, zbog sveprisutnosti medija, medijska pismenost smatra se jednom od ključnih kompetencija 21. stoljeća.
Prema široko prihvaćenoj definiciji, uključuje sposobnosti pristupa, analize, vrednovanja i stvaranja medijskih poruka u različitim oblicima.
Ove četiri komponente definicije upućuju na prirodnu povezanost medijske pismenosti s pitanjima tehnološkog pristupa medijskom sadržaju; važnost kritičkih vještina, odnosno vještina analiziranja i vrednovanja, nužnih za interpretiranje i razumijevanje medijskih sadržaja; i komplementarnost iskustva proizvodnje i stvaranja sadržaja kao alata za učenje kako bi se povećale bitne kritičke sposobnosti.
Ako želite doznati više o ključnim pojmovima vezanima za medijsku pismenost, za početak se dodatno opismenite