Neovisni novinarski portal
2.5.2024.
FAIRPRESS
Ilustracija (Foto: pixabay.com)

Zračna luka Zadar:
Iz godine u godinu sklapaju se milijunski poslovi bez javnih nadmetanja, a sve zbog – dobrobiti putnika

Ilustracija (Foto: pixabay.com)

Od 1. prosinca 2016. do 1. veljače 2017. na ovom portalu svakodnevno prenosimo tekstove istraživačkih novinara s portala Fairpress.eu, medija koji je nastao u sklopu projekta “Odgovor građana na klijentelizam u medijima – MEDIA CIRCLE”.

Ilustracija (Foto: pixabay.com)

Ilustracija (Foto: pixabay.com)

Piše: Tina Disopra, Fairpress.eu

Prema podacima baze ugovora Integrityobservers.eu, odgovorni u Zračnoj luci Zadar od prosinca 2012. godine do danas sklopili su 26 ugovora temeljem Zakona o javnoj nabavi, ukupne vrijednosti 25 milijuna i 179.217,92 kuna. Dodamo li tome i rekonstrukciju piste vrijednu 8,95 milijuna kuna iz siječnja ove godine – posao za koji je proveden pregovarački postupak bez prethodne objave poziva na nadmetanje, taj iznos penje se na 34 milijuna i 129.217,00 kuna. Najviše – tri ugovora (teška nešto manje od šest i pol milijuna kuna) – sklopljena su s tvrtkom Possehl posebne gradnje d.o.o., koja je najveći od tih poslova vrijedan 4,6 milijuna kuna izvodila s tvrtkom Colas Hrvatska (Cesta Varaždin d.d.), dok je ista varaždinsko-francuska uspješna tvrtka – Colas Hrvatska bila izvođač ranije spomenute rekonstrukcije piste od 8,95 milijuna kuna, također bez objave poziva na nadmetanje. Neki od sklopljenih ugovora zaradili su i negativnu ocjenu Državne revizije, no krenimo redom.
Possehl posebne gradnje d.o.o. tvrtka je sa sjedištem u Jastrebarskom koja zapošljava 19 radnika, a osnovana je 2002. godine kao jedno od poduzeća međunarodne grupacije, čije je sjedište u Njemačkoj. Podaci baze Integrityobservers.eu govore da je to poduzeće u posljednjih pet godina odradilo poslove vrijedne jedanaest milijuna kuna za Zračnu luku Zadar. Uspješno su obavljali radove i za Autocestu Rijeka-Zagreb d.d. (sanaciju pukotina na autocesti vrijednu pola milijuna kuna) te Zračnu luku Zagreb (dodatne radove na sanaciji oštećenja na manevarskoj površini i stajanci vrijedne 619 i pol tisuća kuna).
Neki od ugovora koje je predstavništvo te tvrtke sklopilo s odgovornima u Zračnoj luci Zadar, privukli su pozornost Državne revizije, koja je ustvrdila da zapisnici o pregledu i ocjeni ponuda ne sadrže posebne slučajeve i okolnosti koje opravdavaju korištenje pregovaračkih postupaka bez prethodne objave poziva na nadmetanje, kao i da u nekoliko slučajeva interne odluke Zračne luke Zadar nisu u potpunosti usklađene s podacima iz Plana nabave.

Bez poziva za nadmetanje

Tako je primjerice u rujnu 2013. godine u pregovaračkom postupku bez prethodne objave poziva na nadmetanje, s tvrtkom Possehl posebne gradnje d.o.o. kao jedinim ponuditeljem sklopljen ugovor za izvođenje dodatnih radova na sanaciji oštećenja na manevarskoj površini i stajanci Zračne luke Zadar, vrijedan 287.375,00 kuna. U obrazloženju odluke je stajalo kako se u tijeku izvođenja glavnih radova “došlo do novih saznanja, tj. do pojave novih pukotina na USS Zračne luke Zadar, kao i da iste ugrožavaju sigurnost putnika i zrakoplova, pa je nužno sanaciju izvršiti odmah, kako Zračna luka ne bi bila zatvorena za sav promet, što bi imalo nesagledive posljedice za kompletnu zadarsku regiju”.
Fairpress.eu je analizirao i ugovor o pojačanom održavanju, sanaciji kritičnih površina “G” i “K” i glavne stajanke, koji je Zračna luka Zadar sklopila 14. veljače 2014. s poduzećem Possehl posebne gradnje d.o.o., također temeljem pregovaračkog postupka bez prethodne objave poziva na nadmetanje. Obavijest o sklapanju ugovora vrijednog ukupno četiri milijuna i 870.743,75 kuna, u elektroničkom oglasniku javne nabave Narodnih novina objavljena je dva mjeseca kasnije. Kao pojašnjenje odluke o sklapanju ugovora bez poziva na nadmetanje, navedeno je kako je “Zračna luka Zadar bila prisiljena otkloniti nedostatke na stajanci i voznim stazama koji su se sastojali od udubina i otvora u zemlji koji su bili prijetnja zrakoplovima”.
Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo uvjetovala je sanaciju stajanke i voznih staza do početka ljetne sezone, u protivnom bi bili prisiljeni zatvoriti ZL dok se kritične površine ne saniraju, a to bi donijelo milijunsku štetu. Iz tog razloga naručitelj je morao izvesti radove i koristiti ovu vrstu postupka – stajalo je u pojašnjenju.

U skladu s Kodeksom

Godinu i pol dana kasnije proveden je otvoreni postupak za drugu fazu radova na pojačanom održavanju, sanaciji kritičnih površina “G” i “K” i glavne stajanke, a posao vrijedan nešto više od četiri i pol milijuna kuna dobila je zajednica ponuditelja koju čine Possehl posebne gradnje i varaždinsko-francuski Colas Hrvatska d.d.– nekadašnja Cesta Varaždin d.d.
S direktoricom zadarske Zračne luke Irenom Ćosić porazgovarali smo o nepravilnostima na koje je u javnima nabavama u svom nalazu ukazala Državna revizija. Evo što nam je odgovorila na pitanje je li Zračna luka Zadar te nepravilnosti otklonila:
Prihvaćene su sve preporuke i kontinuirano se radi na otklanjanju propusta, a to konkretno znači da je svaka izmjena plana nabave vidljivo naznačena u odnosu na osnovni plan nabave, a podaci plana nabave usklađeni s internim odlukama o provedbi postupaka. Istražuje se tržište nabave te prikuplja što je moguće više informacija o radovima, robama i uslugama koje se nabavljaju (u aktualnom otvorenom postupku nabave usluga osiguranja angažirani su brokeri kako bi se maksimalno istražilo tržište prije provedbe postupka). Trenutno jedna osoba posjeduje važeći certifikat u području javne nabave, a dodatno je osposobljeno još dvoje djelatnika koji su položili ispit i koji će uskoro biti u posjedu certifikata u području javne nabave. Nije bilo poništenja postupaka od zaprimanja Plana provedbe naloga i preporuka, a ukoliko dođe do poništenja postupka, Naručitelj će obrazložiti okolnosti poništenja i bez odgode dostaviti svim ponuditeljima odluku o poništenju. Naručitelj obavijesti o zaključenim ugovorima objavljuje u Elektroničkom oglasniku javne nabave u rokovima propisanim odredbama Zakonom o javnoj nabavi. Maksimalna pažnja se posvećuje izradi dokumentacije za nadmetanje kako bi bila jasna, a u cilju smanjenja vremena provedbe postupaka.
Ćosić nam je potvrdila da je u planu i osnivanje komisije za reviziju u skladu s Kodeksom korporativnog upravljanja trgovačkim društvima u kojima Republika Hrvatska ima dionice ili udjele.
O konkretnom slučaju sklapanja ugovora u pregovaračkim postupcima bez javnog nadmetanja s tvrtkom Possehl posebne gradnje d.o.o. te nalaza Državne revizije u tom predmetu, odgovorila nam je:
Što se tiče pregovaračkog postupka bez prethodne objave „Radovi na pojačanom održavanju i sanaciji kritičnih površina G, K i glavne stajanke (ugovor sklopljen 14. veljače 2014. god s tvrtkom Possehl posebne gradnje d.o.o.), u predmetnom postupku priložena su izvješća CCAA (HACZ)kojima se traži hitno postupanje i sanacija kako se sigurnost putnika ne bi dovela u pitanje. Državna revizija je ustvrdila da navedene okolnosti nisu navedene i u zapisniku o pregledu i ocjeni( interni propust u pisanju zapisnika), no nije dovodila u pitanje niti ulazila u opravdanost provedbe pregovaračkog postupka u konkretnom slučaju.

Žurni pregovarački postupci

Direktorica Zračne luke Zadar imala je spreman odgovor i na pitanje u kolikoj se mjeri u zračnim lukama obično provode žurni pregovarački postupci pod egidom sigurnosti putnika.
Zračna luka Zadar je koristila postupke pregovaračkog postupka samo u iznimnim slučajevima žurnosti kada zbog nalaza Hrvatske Agencije za civilno zrakoplovstvo za otklanjanje nesukladnosti na manevarskim površinama i blizine početka sezone letenja ne bi uspjeli provesti redovni otvoreni postupak javne nabave. Inače sufinanciranje radova vezano za sigurnost odvijanja zračnog prometa redovno prihvaća i naše resorno Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture koje također traži kompletnu dokumentaciju o postupku javne nabave i nalaze HACZ te je dodatni korektiv u postupanju za odabir izvođača radova.
Ista situacija ponovila se i ove godine. Naime, tvrtki nastaloj prodajom Cesta Varaždin francuskom Colasu, kojoj je na čelu predsjednik Uprave Siniša Košćak, (nekadašnji prvi čovjek poduzeća Holcim mineralni agregati, a koji je 2011. optužen za protupravnu eksploataciju 820 kubnih metara tehničkog kamena – rudnog blaga u eksploatacijskom polju Plovanija), bez javnog natječaja dodijeljen je u siječnju ove godine jedan od najvećih ugovorenih poslova u Zračnoj luci Zadar. Od samog početka taj je posao, a u pitanju je obnova piste vrijedna 8,95 milijuna kuna, plijenio pozornost javnosti.
Direktorica zadarske Zračne luke Irena Ćosić, koja je pak još od svoga imenovanja 2013. godine dospjela u središte lokalnih zbivanja zbog neposrednog imenovanja na mjesto direktorice (bez natječaja, koji je proveden tek ljetos), odlučila je taj vrijedan posao dodijeliti Colasu. Mediji su nedugo nakon te odluke koja je odjeknula u javnosti, ponovno počeli pretresati i pitanje imenovanja direktorice Ćosić, no vješta menadžerica posljedice štete koja je prijetila ublažila je vrlo promptno, pojašnjenjem kako punu odgovornost za taj veliki korak preuzima na sebe, jer joj je najvažnija sigurnost putnika. Direktorica je, naime, izjavila kako je sama inicirala čitav postupak, zbog zahtjeva Agencije za civilno zrakoplovstvo za žurnom obnovom piste –  a sve kako Agencija zbog brojnih manjkavosti ne bi zatvorila pistu. Odvažna direktorica zadarske Zračne luke, tako je još jednom poduzela hitne korake u cilju dobrobiti putnika, kao i čitave zadarske regije, koja bi pak, zatvaranjem piste pretrpjela nesagledive posljedice.
Ukratko, zaključak bi mogao glasiti: da odgovorne osobe u Zračnoj luci Zadar iz godine u godinu nisu provodile milijunski vrijedne postupke javne nabave bez prethodne objave javnog nadmetanja, sigurnost putnika mogla je biti ugrožena, a Zemuniku su prijetile neželjene posljedice u vidu milijunskih gubitaka. U suprotnome, zlobnici bi mogli steći dojam kako se favoriziraju određeni izvođači radova, a neki i ići tako daleko da bi mogli primjerice, dovoditi u vezu najvećeg naručitelja Colasovih radova – Hrvatske ceste d.d. s nekim od najutjecajnijih ljudi na zadarskom području. No Fairpress.eu u svom pisanju drži se isključivo činjenica koje smo naveli citirajući zanimljive ugovore. Ostatak nije na nama.

eu-banner

Tags: ,

VEZANE VIJESTI