Neovisni novinarski portal
21.10.2021.
INTERVJUI
Interview/ Marko Jelić, šibensko-kninski župan: Misli li netko iz Skupštine da će birati pročelnike? To je odgovornost župana i on će biti odgovoran za sve što se u županiji događa…

Interview/ Marko Jelić, šibensko-kninski župan:
Misli li netko iz Skupštine da će birati pročelnike? To je odgovornost župana i on će biti odgovoran za sve što se u županiji događa…

Ususret sto dana nove vlasti u Šibensko-kninskoj županiji, koalicijski partner vladajuće većine, Stipe Petrina, inače predsjednik Skupštine, iznenadio je javnost svojim izrazito kritičkim opservacijama o radu županijske vlasti, napose župana Marka Jelića. Izjavio je, bez rukavica, da je nezadovoljan radom izvršne vlasti u županiji, da župan Marko Jelić ima mesijanski kompleks, da je opsjednut svojom veličinom, itd. Mnogi su to doživjeli kao ozbiljnu pukotinu u šarolikom savezu vladajućih u županiji, kojima Petrina čini samu kičmu.

Krenule su odmah prognoze kako vlast u ovoj županiji neće ni godinu mandata izdržati na okupu, a neki su se zadovoljno hvalili kako su to govorili od prvog dana. Kako bilo, situacija za župana Jelića nije ni ugodna ni produktivna. Bio je to i povod da nakon sto dana upravljanja županijom vidimo  iz prve ruke kakve su realne šanse da župan, unatoč internoj destrukciji, “dječje bolesti” prebrodi i uspješno odradi mandat.

Marko Jelić (Foto: Tris/H. Pavić)

Mesijanski kompleks

Dakle, što kažete, imate li mesijanski kompleks kako to veli vaš “programski partner” i suradnik Stipe Petrina?

Svi znamo da Stipe Petrina ima dosta osebujan način komunikacije, a mesijanski kompleks bi značio da se smatram svojevrsnim božanstvom. Ne znam jeste li vi, ili ma tko drugi, mene doživjeli kao onog koji se drži s visoka, ali evo, nikom ne odričem da ima pravo na svoj stav i svoje mišljenje.

-Jeste li o tome razgovarali s Petrinom?

Naravno da jesam. Stanovitih manjkavosti u komunikaciji je bilo, ali odgovornost je svih nas, jer svi smo mi jednaki i svi jednako možemo ukazivati na probleme, razgovarati, tražiti sastanke, a Petrina je ovdje u uredu, bar kako sam kaže, dva puta tjedno, pa ako je nešto bilo problem, mogao je reagirati.

-Što mislite, zbog čega to nije riješio razgovorom “oči u oči” nego izlaskom u javnost, čime  je svakako proizveo određenu štetu, makar u smislu percepcije ozbiljnosti vašeg programskog partnerstva?

Svi mi, kako sam već rekao, imamo svoj način komunikacije i ophođenja s javnošću i svoj politički diskurs, stoga ništa tu ne zamjeram. Sjeli smo, razgovarali i pokušat ćemo neke probleme i teme za raspravu jasnije i konkretnije rješavati.

(Ne)transparentnost i pročelnice

-Ono što vam Petrina konkretno zamjera je, kako je kazao, netransparentnost u radu, a to je ono zbog čega je sustavno prozivao bivšu vlast i najavljivao kako će nova biti bitno drugačija…

Ne znam, to je viđenje jednog čovjeka. Ovaj posao zahtijeva jako puno angažmana. Netransparentnost koju Petrina spominje vjerojatno se odnosi na njegovo (ne)poimanje onog što se događa, ili možda ima i neki drugi razlog koji je njemu važan…

-Sporni su mu i kriteriji za izbor pročelnika. Javno vam je postavio pitanje temeljem kojih su to kriterija baš ove pročelnice izabrane. Zanimljivo, odlučili ste se listom za žene…

Kad se radi ustroj ovakvog tipa, koji nije natječajni, nego je imenovanje vršitelja dužnosti, to se radi unutar sustava. Ja sam župan i ja sam taj koji će biti, odnosno jesam, odgovoran za sve što se u županiji događa. Misli li netko iz Skupštine da će birati pročelnike? Je li to neki novi sustav?

-Vjerojatno je mislio da se, kako to inače biva, imena pročelnika trebalo dogovoriti unutar koalicije, i podijeliti resore na partnere ?

Ne. Što se tiče pročelnika- ne! Uvijek smo otvoreni, ali to je odgovornost župana, župan odgovara za sve što se događa.

-Dakle, neće biti dogovora unutar koalicije  o “podjeli plijena” i kome što pripada? Čini mi se da su neki to očekivali?

Pa to smo odmah rekli, još u kampanji smo obećali da toga neće biti. Pročelnici su izravna jurisdikcija župana i samim time Ured župana, zajedno sa mojim zamjenicima, će pročelnike birati isključivo po kompetencijama, ne obazirući se na ništa drugo, jer je to ono zašto će mene, a ne nekog drugog, prozivati. O tome nema govora. Kada dođe do natječaja, svatko je slobodan predložiti ili sugerirati nekome da se prijavi.

-Kad će biti prvi natječaji za pročelnike?

Kada odlučim.

-Znači, ništa se još ne zna, još tražite odgovarajuće kompetentne ljude?

Ne samo to, nego je ova situacija s vršiteljima dužnosti puno lagodnija županu. Jer mogućnost izmjene je puno jednostavnija, a u ovoj situaciji preustroja to je puno praktičnije.

-A što kaže zakon, koliko pročelnici mogu biti v.d., dakle privremeni?

Nema zakonskog ograničenja.

-Pa ne može cijeli mandat biti privremeni pročelnik, ili još gore, redom privremeni pročelnici?

Ja sam u Kninu cijeli mandat imao neke privremene pročelnike. Preporuka je u pola godine, ili nešto više, imenovati stalnog pročelnika, ali to nije obligatorno.

-Dio prigovora  odnosi se na imenovanje nove pročelnice u Uredu župana, Cecilije Tolo, koju ste, naglašava se, doveli kao osobu od vašeg najvećeg povjerenja, iz Knina. Govori se kako to znači dodatne troškove puta, kao da u Šibeniku nije bilo baš nikoga za taj posao…

Pa i ja putujem svakodnevno, i moj zamjenik Ognjen Vukmirović. Ili da počnemo sada nabrajati tko sve putuje unutar županijske uprave? Gđa Cecilija Tolo je, kako kažu kolege iz  Udruge gradova, jedna od pet najboljih pravnika javne uprave u državi. Objavila je preko 20 stručnih i znanstvenih radova, pri kraju je izbora  u nastavno zvanje na visoko obrazovnim ustanovama, godinama je radila u gradskoj upravi i kao voditeljica ureda gradonačelnika i kao pročelnica na drugim pozicijama, a bila je i vrlo uspješan ravnatelj ustanove četiri godine. Ne da ima sve reference, nego je vrhunska stručnjakinja za ovo ovdje što nama treba.

(Ne)suglasje u koaliciji

-Kako funkcioniraju odnosi među partnerima u vladajućoj većini, je li suradnja funkcionalna ili je to uvijek na vagi, na rubu puknuća?

Ma ne, samo tu i tamo se pojavi neko prijeporno pitanje, ali takvo pitanje se pojavi i u obitelji, među prijateljima. Normalno je da se ne slažemo oko svega. Često se slažemo oko puno stvari, ali ih na drugačiji način interpretiramo.

-Pitam vas to jer su mnogi tvrdili da će vaša koalicija u županiji puknuti već u prvoj godini mandata, da takvo “šareno društvo”  ( Loza, Most, DP, SDP, NL Stipe Petrine, NL Marka Jelića ) jednostavno ne može ostati na okupu…?

Vidjet ćemo.

-Jeste li možda i vi dolaskom na mjesto župana bili  suočeni s “kosturima iz ormara”?

Ma ne, financijskih kostura nismo našli, bar ne u županijskoj upravi. A da smo našli nekakvih stvari koje treba optimizirati, to je jasno, zato smo se i odlučili kandidirati i baviti ovom razinom političke djelatnosti. Stvari su, po meni, bile dosta neharmonizirane  i zato je bio važan ovaj preustroj. Jedan od temeljnih zakona svemira je sinkronizacija. To znači usklađivanje sustava, ili dijelova sustava, u nekakav harmonički slijed zbivanja. A ovdje, u županijskoj upravi, je dobar dio strateških odluka bio ostavljen službenicima, a oni nisu za to. To nije njihov posao, nije u opisu njihovog radnog mjesta. U biti, oni nemaju  pozadinu za donošenje strateških odluka, jer pozadina izvire iz političke funkcije na koju su nas izabrali građani većinom glasova. To je ono što sam sa svojim zamjenicima dosta temeljito sagledao i pokušali smo zajedno pronaći  sustav koji bi trebao biti takav da svima nama omogući napredak.

-Smanjili ste broj županijskih odjela  s 13 na 9, neke ste spojili…

Ljudi su obično koncentrirani na čelnike odjela. Ali, važno je spajanje odjela. Zašto? Jer ste dosad, recimo, imali Pisarnicu koja uopće nije zaprimala zahtjeve  i dokumente građana za druge odjele. A zašto bi građanin, kad nešto treba u županiji, išao od jednog do drugog odjela, a sve je ista institucija? I sada ćemo to kroz sustav, koji smo pripremili, optimizirati, a došla je i nova uredba o uredskom poslovanju koju ćemo nastojati zbilja implementirati do kraja. Imao sam iskustva na  mjestu gradonačelnika kada smo išli ispred tadašnje  uredbe, digitalizacija građe, i sve ostalo,  i to će ovdje biti. Dakle, sinkronizacija, harmonizacija, a to za posljedicu ima racionalizaciju.

Harmonizacija, sinkronizacija i racionalizacija…

-Ne mislim da ste otpuštali ljude, nego ste racionalizirali poslove. Jeste li uspjeli detektirati koje su bolne točke u sustavu: Odjel za pomorstvo, promet i otočni razvoj … koji dodjeljuje koncesije, uvijek je bio problem … ili Odjel za zaštitu okoliša, prostorno uređenje, gradnju i komunalne poslove  koji je bio u fokusu zbog izdavanja građevinskih dozvola … ?

U svim odjelima ima stanovitih problema, što ste mogli pratiti kroz razne događaje, pa čak i afere. Odjel za pomorstvo je možda najinteresantniji poduzetništvu i jedinicama lokalne samouprave zbog pomorskog dobra, i naravno da tamo uvijek ima nekih otvorenih pitanja, pa čak i problema. No, vrlo brzo smo razriješili probleme s turističkim prijevoznicima, ljudi su iznimno zadovoljni jer smo našli rješenja brzo. S druge strane, kad je riječ o aspektima koji su pod Lučkom upravom, došlo je u pitanje ne samo financiranje županije, nego su došli u pitanje i projekti čija je provedba vezana za državu razinu, ali , uspjeli smo razriješiti probleme zajedno s ministarstvima. Naravno da ima problema i uvijek će ih biti jer je sustav živi organizam i stalno se nešto događa, a to ima posljedičnu vezu sa svim onim što je bilo prije toga i što će se kasnije dogoditi.

-Već ste javno dali do znanja, preko vaše zamjenice, da je Odjel za prostorno uređenje rak rana sustava. No, bivša pročelnica kaže da je smijenjena samo zato što je članica HDZ-a ?

Svi osim Grada Šibenika, izdavanje građevinskih i uporabnih dozvola rješavaju preko županije. Grad Šibenik ima svoj Odjel. Mislim da ćemo  prije svega digitalizirati sve što dosad nije digitalizirano u sustavu. Ne govorim o e-dozvoli, to imamo odavno. Ali mi imamo ogroman broj starih zahtjeva koje je ukinula Agencija za ozakonjenje nezakonitih građevina i ponovno ih vratila županiji,  pa je sad to ogroman broj predmeta za koji ljudi čekaju rješenje. Mislim da se odnos, pogotovo prema  poduzetnicima koji su se obraćali u zadnje vrijeme, a koji su nam ključni za opstojnost cijelog sustava, značajno promijenio, da smo se otvorili i time omogućili da investicije idu, da se stvari rade transparentno i zakonito, bez ikakvog pogodovanja, a i građani mi kroz e-mailove šalju zahvalnice što sam omogućio da se njihovi predmeti brže rješavaju.

Objedinjavanje domova zdravlja

-Nedavno je bio raspisan natječaj za ravnatelja Doma zdravlja u Šibeniku i javio se samo aktualni ravnatelj, pa je natječaj poništen. Neki kažu da je to dokaz vašeg amaterizma, a neki da je to nastavak stare prakse. Što je to bilo ?

Poništenja natječaja, po meni, nije trebalo biti, jer se kandidat mogao i odbiti, ali to je stvar upravnog vijeća na koje ja nastojim apsolutno ne utjecati, jer nam oni inače ne bi trebali. Upravna vijeća imaju strateški ono što ja kao župan, kao predstavnik građana, želim vidjeti kao budućnost  ustanove, i njihovo je da to provode.  Inače, idemo u objedinjavanje domova zdravlja, sva tri doma zdravlja, Šibenik, Drniš i Knin bit će objedinjeni u jednu ustanovu. To je isto jedan oblik harmonizacije i sinkronizacije s ciljem racionalizacije, naravno, imamo ustanove koje  dosta dobro zasad posluju, ali i one koje ne posluju dobro, a  primarnu zdravstvenu skrb moramo davati svima. Ako to Županijska skupština usvoji, jedinstvenu ustanovu imat ćemo od 1. siječnja 2022.

-Znači li to da do 1. siječnja iduće godine nećete mijenjati ravnatelje?

Jedna je ravnateljica izabrana, u Drnišu, i to je stvar upravnih vijeća hoće li ili neće mijenjati ravnatelje, ali moja logika bi bila da to nema smisla. Jer, ionako ide novi ustroj sustava, i novi natječaj.

-Mnogi su očekivali da će s promjenom vlasti nastupiti stampedo smjena…

Onda je izbor trebao biti potpuno drugačiji. To se vidjelo na mome dosadašnjem radu. Prije svega, svi ljudi u ovoj županiji su naši sugrađani. Da li se stvari trebaju u određenim segmentima mijenjati? Trebaju. Ali u pitanju je način na koji se mijenjaju, pa nismo ovdje za 100 dana, a niti sam imao program za 100 dana. Nego sam biran na 4 godine. Na kninskom primjeru, gdje sam bio gradonačelnik, a koji je možda eklatantan primjer sustava koji je sličan ovom županijskom, nakon 3 godine je sustav počeo funkcionirati, i sad vidite da se povećava broj zaposlenih, jer moji zamjenici su preuzeli vlast i uspješno nastavili ono što smo zajedno radili. Dakle, vidite da se stvari mijenjaju. Jer, mi smo županija sa 100 tisuća ljudi i nemamo dovoljno kadrova. Svatko ima pravo na svoj stav, na  svoje političko opredjeljenje, vjersko, nacionalno, kakvo god, a ono što ja od njih tražim je da rade svoj posao i da ga rade profesionalno i ispravno. I to će biti tako.

Sabor ?

-Iz vaše umjerenosti, neki sada zaključuju kako se vi ne želite nikome zamjeriti, da ste, ipak,  HDZ-ov čovjek i pritom potežu onu staru parolu – može on izaći iz HDZ-a, ali HDZ iz njega nikad-i da  je vaš cilj Sabor,  a ove četiri godine ćete nekako izgurati ne zamjerajući se nikome. Što kažete na to?

Ja znam odakle dolazi ta konstrukcija, i to me žalosti. Od nekih osoba očekujete da budu u najmanju ruku kolegijalne. U Sabor sam mogao ići i 2011., imao sam izravnu ponudu biti na listi na apsolutno prolaznom mjestu. Mogao sam biti i ministar 2015. Da ja to želim, mislite li da ja to ne bi javno deklarirao? To je besmislica onih koji imaju svoju viziju svijeta oko sebe i nameću je svima oko sebe, i pokušavaju meni nametnuti svoj način rada. Ono što iza mene stoji, to su rezultati u jednom tada, kada sam ga preuzeo, problematičnom gradu, gdje sam na isti način upravljao, i ovdje ću i dalje upravljati tako. Moj cilj nije ne zamjerati se ili se zamjerati, moj cilj je da sustav funkcionira. Način na koji ja radim je dokazano ispravan i uspješan.

-Jeste li zadovoljni suradnjom sa zamjenicima?

Jesam, oni rade svoj posao, oni su moji prvi suradnici, tako da nema nikakvih problema i većinu bitnih odluka zajedno prokomentiramo i zajedno odlučimo što činiti.

Vjetroelektrane i solari

-Ima li županija koju novu vjetroelektranu na čekanju?

Znam da ima nekoliko postojećih polja koja još nisu iskorištena, eventualno bi mogli  dozvoliti još jedno polje, ali više ne.

-Na kojem području?

To je Bobija, prema općini Gračac, a tamo na planini već postoji vjetroelektrana.

-Ne čini li vam se da je tih vjetroelektrana već previše?

Previše, previše ih je, i to je zajednički stav svih u našoj programskoj koaliciji , ali mislim da je i stav građana da je dosta s tim. Kad stanete na Dinaru, na vrh Hrvatske, praktično vidite ispred sebe cijelu županiju, dio Splitske, Zadarsku, a vidite i da je sve to puno vjetroparkova i vjetrenjača.

-Potpuno devastirana priroda…

Vizualno je devastirana.

-Zar ne utječe i na mikroklimu?

Tu nema jedinstvenog stava i istraživanja koje bi to potvrdilo. Sve, naravno, ovisi o tome tko je financirao istraživanje. Svatko za svoje novce bira onog tko će za njega najbolje govoriti. Ja kao znanstvenik, a i kao osoba koja je zbilja duboko uključena u zaštitu okoliša,  znam da zaštita okoliša nije samo zaštita od devastacije prostora u smislu uništavanja habitata, nego i vizualnog identiteta. Zahvaljujući novim Petrolovim vjetrenjačama na području Ljubač,  ja s prozora svoje kuće vidim tvrđavu i iza nje samo –  propelere.  Zato jer je najbliži 2-3 kilometra zračne linije. A to je toliko veliko, 200 metara su visoke, s promjerom kruga, koji čine elise, preko 150 metara. I mi s tim moramo stati. Ali, sada moramo biti oprezni sa solarima, jer težnje investitora su enormne,  a to znači da bi oni pokrili na tisuće hektara. Zamislite da imate plohu 3 kilometra dužine i 3 kilometra širine i da vam je sve crno. Postoje  investitori koji su nam prezentirali i druga rješenja koja su puno okolišno uključenija, manja solarna polja isprekidana zelenim dijelovima prirode, jer je to urbano planiranje i tog područja.  Moj stav je da ćemo ograničiti maksimalno površinu po općini, a i sad imamo 15 hektara što svaka  jedinica može bez županijskog plana.  A ako u županijski plan stavite da u nekom mjestu može biti solarno polje od 150- 200 hektara, to je u redu. Imamo iznimno lijepu županiju ali je jako vizualno devastirana.

-Devastiran je i obalni pojas, uzurpira se pod normalno pomorsko dobro i danas se doslovce već gradi u moru…Kako to zaustaviti, i da se svaki put ne završi legalizacijom bespravne gradnje?

Ne možete na pomorskom dobru graditi jer je to opće dobro i time država upravlja. Ja sam župan 101 dan i to se ne može povezivati sa mnom i mojom odgovornošću, ali moram reći da je županija u ovom slučaju abolirana, jer postoji državni sustav koji je za to nadležan. Mislim da moramo mijenjati zakonsku regulativu da možemo vrlo strogo i brzo reagirati. I ono što mogu često čuti, to stalno proglašavanje nenadležnosti, to je neprihvatljivo. Postoje inspekcije i nešto što se zove koordinirani nadzor. Ne znam zašto ne postoji koordinirani nadzor između drugih institucija gdje bi mi, recimo, ako je nešto u ovlasti županije ili JU Priroda, ili komunalnog redarstva grada, nebitno, mogli zajedno i koordinirano podnositi i prekršajne i druge prijave i donositi rešenja.

Osobne slobode pojedu sve…

-Dok se postigne dogovor o nadzoru stanje će biti još puno gore…

Pa o tome vam govorim. Vjerujte mi, to je  Platon u “Državi” rekao: Uništenje demokracije, koja je najbolji poznati način upravljanja, je u biti utemeljeno na osobnim slobodama. Jer, osobne slobode ljudi tumače široko, a nema obaveze prema zajednici. I te osobne slobode u biti pojedu sve. Nakon svake dobre demokracije, kako vidimo kroz povijest, počevši od stare Grčke do današnjih dana, kad upadne u dekadenciju, a imali smo primjer i pred Drugi svjetski rat, znamo što se događalo, to se završi u tiraniji. I to je katastrofa. Ja društvu predviđam lošu perspektivu, samo  zato što svi imaju prava, a malo tko obaveze.

-Mnogi analitičari kažu da smo prije 20 godina bili zrelija demokracija nego danas…

Jednostavno, sve što se događalo kroz posljednjih 30 godina našeg demokratskog ustroja i postojanja samostalne države, za koju smo sada isključivo mi odgovorni kao njezini žitelji, pokazuje se da ljudi ne shvaćaju da mi nismo zemlja, mi smo država, i to je naš zajednički dogovor. A mi smo ovdje dosta olako to shvatili i ponašamo se kao da ovo nije naše, i to će rezultirati regresijom.

-Koji su vaši strateški ciljevi za ovaj mandat?

Prije svega, otvorena županija jednaka za sve. To govorim od kampanje . Drugo, županija koja će biti tehnološki napredna s centrima kompetencija, pripremljena dokumentacija za novu bolnicu u suradnji s Gradom Šibenikom, jednosmjenski rad u svim školama, Centar suhozidne gradnje za Mediteran, Tehnopolis za funkcionalnu i zdravu hranu u Biskupiji kod Knina, osnivanje Sveučilišta, jer je Šibensko-kninska županija jedina na obali, od Istre do Dubrovnika, koja nema svoje sveučilište.

 

Tags: ,

VEZANE VIJESTI