Neovisni novinarski portal
16.12.2019.
BANDIĆGRAD
Kumski poslovi: Počinje gradnja kontroverznog Bandićevog Spomenika domovini

Kumski poslovi:
Počinje gradnja kontroverznog Bandićevog Spomenika domovini

U Zagrebu će u ponedjeljak biti postavljen kamen temeljac za kontroverzni spomenik službenog naziva Spomenik domovini kojeg će novcem poreznih obveznika po cijeni od oko 35 milijuna kuna graditi firma u vlasništvu kuma Milana Bandića, ista ona koja je za jedanaest tisuća eura po kvadratu gradila javne zahode, a gradnju ZET-ove kućice na tramvajskom okretištu naplatila pet tisuća eura po četvornom metru. Osim po cijeni koja je od prvotno procijenjene u međuvremenu narasla za oko 15 milijuna kuna te izborom dobro poznatog izvođača radova koji upućuje na namještanje posla odnosno korupciju i nepotizam, Bandićev je spomenik kontroverzan i jer nitko ne zna zbog čega se domovini uopće ima podizati spomenik, jer se ne zna koje to žrtve predstavlja i jer je autor optužen za plagijat.

Otkako je iz Grada Zagreba najavljeno podizanje spomenika na Trgu Stjepana Radića, na tratini između zgrade Gradske uprave i Koncertne dvorane Vatroslav Lisinski, negodovanje sa svih strana ne prestaje. Mnogima, a među njima i brojnim braniteljskim udrugama, smeta nejasna svrha spomenika kojeg uspoređuju sa nadvožnjakom ili nadstrešnicom, rugaju mu se kao spomeniku pokojnoj Hrvatskoj i pronalaze u njemu elemente izrugivanja prema svim žrtvama Domovinskog rata. Branitelji se pitaju kojim to žrtvama gradonačelnik Zagreba podiže spomenik, a mnogi u radu odabranog arhitekta Nenada Fabijanića primjećuju frapantnu sličnost sa Spomenikom hrvatske pobjede Oluja 95 podignutom u Kninu kao nacionalni spomenik svim poginulim, nestalim i živim herojima Domovinskog rata, na što je odavno javno ukazao i autor tog kninskog monumenta, arhitekt Tonko Zaninović.

Uz komentar da domovina nije pokojna da bi joj trebalo podizati spomenik, nezadovoljstvo Bandićevim spomeničkim angažmanom iskazala je i građanska inicijativa 1postozagrad, usmjerena na poboljšanje Zagreba i njegovih javnih prostora. Kažu da će 35 milijuna kuna javnog novca biti utrošeno na malo veću autobusnu nadstrešnicu, umjesto na, recimo, otkup parcele za formiranje javnog parka na Kajzerici ili formiranje biciklističke staze uz Branimirovu do Sesveta.

-Ovo slabo rješenje ne gradi ni otvara trg, već ga zatvara i poništava. No, ni ovdje zapravo nije bitno što je i kakav je spomenik, već tko ga gradi i po kojoj cijeni. Ovaj spomenik nije simbol Hrvatske, već svega što ne valja – kažu u inicijativi 1postozagrad.

Među mnogim stvarima koje u Hrvatskoj ne valjaju je i dodjeljivanje poslova prema rođačkom, kumskom ili stranačkom ključu, kao i napumpavanje cijena radova na poslovima financiranim javnim novcem. Događa li se to i u slučaju kontroverznog Bandićevog spomenika na institucijama je da utvrde, no odabir izvođača  i porast cijene podizanja spomenika budi sumnju da i u ovom poslu možda nije baš sve čisto.

Trošak spomenik prvo je procijenjen na najviše 21 milijun kuna, no jedina ponuda koja je stigla bila je s PDV-om teška oko 35 milijuna kuna pa je natječaj poništen i raspisan novi na koji je pristigla ista ta, jednako teška ponuda. Spomenik će po zajedničkoj ponudi graditi tvrtke Tigra i Vodotehnika, dva poduzeća koja redovito dobivaju poslove na Bandićevim natječajima. Vodotehnika je uz ostalo gradila tzv. Bandićeve fontane u Ulici Hrvatske bratske zajednice, a fontana je ubačena i u širi prostor novog spomeničkog rješenja. Tvrtka Tigra u vlasništvu je Bandićevog kuma Milana Penave, a u javnosti je postala poznata nakon što je izgradila najskuplja dva javna WC-a u Hrvatskoj po cijeni od milijun i pol kuna kao i kućicu na tramvajskom okretištu za pet tisuća eura po četvornom metru.

Monolit visok više od tri metra biti će izveden u domaćem kamenu, no za gradnju Spomenika domovini koja sve manje proizvodi koristiti će se mnogi materijali iz uvoza. Specijalne opeke uvezene iz Češke biti će posložene u Zid boli po uzoru na onaj originalni koji je stajao u Selskoj, a polimerni materijali koji će se ugraditi u portal dug tridesetak metara uvoz su iz Nizozemske. Gradnja bi trebala potrajati devet mjeseci.

Tags: , , , ,

VEZANE VIJESTI