Neovisni novinarski portal
14.11.2019.
POLITIKA
Muke po Jadroliniji – zbog kapetana Bonace Žirjani prijete blokadom pristaništa

Muke po Jadroliniji – zbog kapetana Bonace Žirjani prijete blokadom pristaništa

Pristanište Muna (Foto: Tris/H. Pavić)

Uvala Muna, Žirje (Foto: Tris/H. Pavić)

Dolaskom zime od obale najudaljeniji i jedini naseljeni šibenski otok upao je u još dublju izolaciju – čim zapuše malo vjetra, trajekt ne plovi. Za to i za druge nevolje, kažu u Mjesnom odboru Žirja, kriva je troma birokracija i  poručuju da je njihovom strpljenju došao kraj.

Na posljednjem popisu stanovništva Žirjana je bilo 103, a danas ih na otoku živi tek 50. A i oni sve teže i teže: Otok nema vode, struje ima tek djelimično, nema dućana, brodske veze su loše i, kao i opskrba električnom energijom, te ovise o vremenskim uvjetima. Mještani su ogorčeni. Krive Jadroliniju za izolaciju. Za njihov otok, kažu, uvijek izabere najstariji brod i najplašljivijeg kapetana, tako da se nikad ne zna hoće li trajekt isploviti.

– U utorak i srijedu trajekt nije ni isplovio. Jedan naš otočanin je morao u Zagreb u bolnicu i morao je naručiti taxi boat. Kako mali gliser može ploviti, a veliki trajekt ne može? Trenutno je s ovim brodom i kapetanom situacija takva da trajekt isplovljava samo onda kada je bonaca. Zato smo i ga i prozvali kapetan Bonaca – žali se predsjednik Mjesnog odbora Žirja Ivan Dobra.

Kapetan Bonaca čvrsto je privezao trajekt za gar Vrulje (Foto: Tris/H. Pavić)

Kapetan Bonaca čvrsto je privezao trajekt za gat Vrulje (Foto: Tris/H. Pavić)

– Kad puše malo bure ili tremuntane, kaže, trajekt ne može pristati na Žirju, a kad je jugo, ne plovi jer ne može pristati na Kapriju. Najgore je kad se vrijeme promijeni tijekom noći. Tada ne samo da kapetan Bonaca ne želi trajektom isploviti iz žirjanske luke, nego zbog njega ne može na otok pristati ni katamaran, tako da smo u tom slučaju potpuno odsječeni – kaže Dobra.

 On se više puta požalio Jadroliniji, ali onda su kancelarijama linijskog brodara prestali dizati slušalicu kad bi vidjeli da zove netko sa Žirja. S druge strane, za kapetane katamarana imaju samo riječi hvale. Žirjani nemaju prigovora ni na učestalost brodskih pruga. Ljeti i katamaran i trajekt isplovljavaju dva puta na dan, a zimi su povezani s Kaprijem i Šibenikom dva puta dnevno katamaranom i jedan puta trajektom. No, zimi je problem upravo vrijeme, odnosno kapetan trajekta za kojeg kažu da se boji ploviti. A kako u katamaran ne mogu ukrcati ništa osim osobne prtljage, za dopremu benzina, plina, građevinskog materijala i svega ostalog što im je potrebno za život i pripremu turističke sezone od koje mnogi na otoku žive, treba čekati lijepo vrijeme.

– Odlazio sam se i osobno žaliti u ured Jadrolinije u Zadar. Ali bezuspješno. Na liniju sa Zlarinom i Privićem stavili su izvrsnog kapetana s Krka, a nama su poslali ovoga Bonacu. Sjećam se kad sam bio dijete, prije 40 i 50 godina, nikad se nije dogodilo da parobrod Kupar nije plovio, a sad u 21. stoljeću ne može trajekt s dva dizelska motora i modernom navigacijom i sustavom upravljanja. Ovakvo je stanje neizdrživo. Više ne znamo što ćemo. Uzet ćemo zakon u svoje ruke! Na pristanište ćemo vezati svoje brodove tako blorirati otok da trajekt uopće ne može pristati. Pa će se odgovorni valjda zapitati što se ovdje događa – rezolutan je Dobra.

Ne žali se Dobra samo na Jadroliniju. I Grad Šibenik bi mogao učiniti više. I javno poduzeće Vodovod i odvodnja. I HEP…

– Na Žirje je, naime, još prije 15 godina iskrcano kilometar cijevi, ali nijedna kuća još nema vodu. Opskrbljuju se kišnicom i vodom koju tegle iz cisterne što je puni vodonosac. Preko 70 kuća u Mikavici, Tratinskoj i Pečenjoj nije spojeno na električnu mrežu, a ostatak otoka i po nekoliko puta na dan ostaje bez struje – kaže predsjednik žirjanskog Mjesnog odbora.

'Hodajući kolegij' obećao je popraviti Stari put (Foto: Tris/H. Pavić)

‘Hodajući kolegij’ obećao je popraviti Stari put (Foto: Tris/H. Pavić)

– Ima dva mjeseca da je dućan zatvorio, tako da po sve što nam treba moramo u Šibenik. Gradonačelnik Šibenika sa svojim suradnicima bio je ovdje na 1. travnja, pred izbore za vijeća gradskih četvrti i mjesnih odbora. Obećali su se pozabaviti dućanom, cestom i drugim stvarima, ali nakon što su prošli izbori, nitko se ovdje više nije pojavio – rekao nam Ivan Dobra, koji je na izborima 26. travnja za predsjednika Mjesnog odbora izabran s Nezavisne liste Stipe Petrine.

Žirje - zgrada škole zatvorene davne 1975. godine (Foto H. Pavić)

Žirje – zgrada škole zatvorene davne 1975. godine (Foto H. Pavić)

Da ne bi netko pomislio da se HDZ-ova gradska vlast sveti Žirjanima što su na čelo Mjesnog odbora izabrali čovjeka s Petrinine liste, valja istaknuti da nije bilo puno bolje ni kad je na otoku ‘vlast’ obnašala ta stranka, odnosno Ivanov brat HDZ-ovac Anton Dobra. I tada su s kopna na ovaj otok redovito stizala samo – obećanja.

Posljednji veliki kontigent tih obećanja stigao je na Žirje upravo 1. travnja prošle godine, kada je gradonačelnik Šibenika dr. Željko Burić sa suradnicima ovdje održao svoj glasoviti hodajući kolegij. Među prioritetnim projektima istaknuo je otvaranje trgovine koja bi radila kroz čitavu godinu, i to u zgradi stare škole, koji bi Grad dao potencijalnom investitoru na upravljanje, da u njoj, osim trgovine, uredi i ugostiteljski objekt ili neki drugi turistički sadržaj. Obećano je da će se obnoviti i Stari put između uvale Muna i središta otoka, te urediti dječje igralište.

–  Život više ne može čekati. Otok Žirje je najudaljeniji je i jedini trajno naseljeni pučinski otok među šibenskim otocima, a i naš Mjesni odbor na dnu je popisa od 43  četvrti i mjesnih odbora Grada Šibenika. No, ne pristajemo zbog toga biti zadnja rupa na svirali – poručuje Dobra  Gradu, Županiji, Jadroliniji, javnim poduzećima…

Cijevi su iskrcane na otoku još prije deset godina (Foto: H. Pavić)

Ivan Dobra na vodovodnim cijevima koje su iskrcane na otoku još prije 15 godina (Foto: H. Pavić)

Iz Ureda gradonačelnika na novinarski upit odgovaraju kako nisu zaboravili Žirje ni data obećanja:

1. Nakon hodajućeg kolegija, koji je održan 1. travnja 2015., Grad Šibenik je, uoči turističke sezone, uredio 9 km makadamskih putova do obale. Naime, prvotno smo planirali urediti Stari put, no baš nam je na kolegiju sugerirano da se hitno ide sa sanacijom makadamskih putova, tako da će Stari put biti uređen ove godine. Prometni i građevinski inženjer iz Odjela za komunalne poslove su bili na Žirju i izradili troškovnik sanacije Starog puta.

2.   Uređeno je dječje igralište na otoku (kada smo bili na hodajućem kolegiju mještani nisu bili zadovoljni lokacijom igrališta, odnosno terenom koji je Grad Šibenik ustupio za igralište; dogovoreno je da će predstavnici MO predložiti novu lokaciju, no na kraju su zaključili da je ova prvotna „gradska“ ipak najbolje rješenje). Grad je za dječje igralište ustupio parcelu, a sufinancirao je projekt izgradnje sa 100.000,00 kuna (preostali dio  Ministarstvo regionalnog razvoja i fondova Europske unije u iznosu od 200.124,00 kuna, a koja sredstva su odobrena Gradu Šibeniku na javnom pozivu za dostavu projekata razvoja jadranskih otoka u 2015. godini)

3.  Što se trgovine tiče, Grad Šibenik ne može otvarati takve sadržaje, no baš je na hodajućem kolegiju dogovoreno kako će se predstavnici Mjesnog odbora angažirati oko pronalaženja trgovačke kuće  koja bi otvorila dućan, uz mogućnost da Grad ustupi, bez naknade, korištenje cijelog objekta (za moguće apartmane, ugostiteljske sadržaje i sl.). Pored toga, i predstavnici Grada Šibenika su razgovarali s predstavnicima Djela i Konzuma koji nisu pokazali interesa za otvaranje trgovine na otoku.

I stupovi javne rasvjete čekaju (Foto: Tris/H. Pavić)

I stupovi javne rasvjete čekaju (Foto: Tris/H. Pavić)

4.            Djelatnici „Pectusa“ su u dva navrata odlazili na Žirje, uočili kvarove na javnoj rasvjeti i uklonili ih; zamijenjeno je 50-60m izgorjeloga kabela i predsjednik MO Dobra je nazvao Komunalni odjel i zahvalio na intervenciji. Promet elektrifikacije je inače u nadležnosti HEP-a, a održavanje javne rasvjete je u nadležnosti Grada.

5.            Na zamolbu predsjednika MO Žirje Dobre, komunalni redari su evidentirali na otoku dva objekta koji imaju oštećenja na krovu i fasadi zgrade, te su izdali odgovarajuća rješenja vlasnicima da navedena oštećenja otklone.

6.            Komunalno redarstvo pokrenulo je postupak uklanjanja neregistriranih i neispravnih vozila s prometnica na otoku Žirju.

Jedna napomena: održavanje javne rasvjete i javnih površina financira se iz sredstava komunalne naknade. Otok Žirje je 5. zona odnosno svega 9,5 lipa/m2. U 2015.g. Grad Šibenik investirao  je više od 500.000,00 kuna u komunalnu opremljenost otoka, a uplaćeno je oko 10.000,00 kuna s osnove komunalne naknade – poručuju iz gradske uprave.

Zamolbu za očitovanjem poslali smo i Jadroliniji, ali odgovor će stići, valjda, kad bude bonaca…

Hodajući kolegij na Žirju (Foto Grad Šibenik)

Gradonačelnik na hodajućem kolegiju na Žirju (Foto Grad Šibenik)

Tags: , , , ,

VEZANE VIJESTI