Malo koja propovijed riječkog nadbiskupa Mate Uzinića prođe nezamijećeno. Tako je bilo i na prošlonedjeljnoj misi povodom blagdana svete Marine u Mošćeničkoj Dragi gdje je nadbiskup Uzinić govorio o mjestu i ulozi žena u Crkvi i, kako je izvijestila Informativna katolička agencija ( IKA ), pritom upozorio da odnos prema ženama nije na razini na kojoj bi trebao biti te pozvao na promjene. Ukazao je otvoreno na diskriminiranje žena slikovito konstatirajući da su žene još uvijek „oko stola” umjesto „za stolom”.
Uzinić se osvrnuo i na vjerski pokret „muške krunice” koji ima intenciju da se ženama i muškarcima u Crkvi i društvu daju tradicionalne uloge koje su imali i prije, što znači da žena bude oko stola, a muškarac za stolom. Ako se to razumije tako, a ima puno razloga da se baš tako razumije, onda je jasno zašto se u javnosti stvara veliki otpor prema takvim nastojanjima jer se smatra da se time želi ugroziti sekularnost i pluralnost društva, i zapravo neka ženska prava i postignuća koja su dostignuta u našem vremenu, rekao je u propovijedi riječki nadbiskup. U tim molitvenim okupljanjima naglašavaju se, ističe Uzinić, tradicionalne rodne uloge, uz ostalo i molitve za „duhovno vodstvo muškaraca”, „obnovu katoličkih brakova”, čednost u odijevanju i ponašanju koja se, naravno, odnosi najčešće na žene.
Za Uzinića nema sumnje da se radi o pokušaju diskriminiranja žena, pogotovo u upravljačkim strukturama, a u tom kontekstu imao je samo pohvale na račun pape Franje zbog toga što se trudio uključiti žene u crkvena tijela koja donose odluke.
“Ono što je sporno u današnjoj Crkvi, ali i u našim obiteljima u kojima su žene još uvijek često ‘oko stola’, a nažalost su često i žrtve različitih oblika nasilja, je doista ono mjesto koje žena treba imati“, poručio je, naglašavajući važnost ženskih likova u povijesti Crkve, među kojima je naveo i Majku Terezu.
Propovijed riječkog nadbiskupa smatra se u crkvenim krugovima u najboljem slučaju neuobičajenom, no, iako Uzinić jest kuziozitet u Crkvi, nije jedini. Sve je više onih koji njegove riječi dočekuju s odobravanjem, kao svojevrsno ohrabrenje, a kako je za N1 kazao teolog Dalibor Milas, „srećom pa imamo takvog biskupa koji se ne boji javno reagirati”.
“Za mene više nije pitanje zašto on ovako reagira, nego zašto tako ne reagiraju i ostali biskupi. Primijetio sam da dosta biskupa dijeli njegov stav, ali se boje reakcije naroda koji reagira poprilično bijesno na takve istupe– rekao je Milas, upozoravajući na uvredljive komentare na račun Uzinića na društvenim mrežama zbog njegovih stavova. A te uvrede, što je indikativno, ne dolaze od ateista, nego od katolika što govori o stanju „hrvatskog katoličkog društva”.
” Razumijem potrebu ostalih biskupa da šute jer se boje reakcija. Očito smo 20, 30 godina gradili društvo koje ne trpi drugačije mišljenje. Pa kad jedan nadbiskup iskorači i iskaže stav koji je normalan, vidimo salve uvreda na njegov račun”, rekao je Milas.
Fenomen muškaraca s krunicama koji mole na trgovima svake prve subote u mjesecu za njega je kao ideja, kao pokret, potpuno besmislen i promašen. Nema svećenika na tim molitvama, pogotovo ne biskupa, ističe. A to je dovoljan znak. Ali, problem je što se napada one koji se usude takve inicijative dovesti u pitanje.
“Sjetimo se kako je bio napadnut biskup Bože Radoš kada je prošle godine na Čistu srijedu suptilno poručio da kad postiš i kad moliš pazi da te netko ne vidi “nego uđi u sobu svoju”, baš kako piše u Evanđelju. Onda je već sutradan ublažio svoj stav. Doslovno smo stvorili katoličku masu koja ne trpi drugačije mišljenje. Pa kad bilo tko pokuša dovesti u pitanje neke stvari, ta masa reagira jako agresivno– ocijenio je Milas, zaključujući da mnogi vjernici ne znaju osnovne postulate svoje vjere pa radi toga, kaže, trpimo takvu vrstu jednoumlja.
Biskupi koji dijele Uzinićeve stavove, a ima ih, ne izjašnjavaju se zbog straha od reakcije javnosti, od „katoličkog Frankensteina”, kako to veli teolog Milas.
Čini mu se da je Crkva nekad bila puno otvorenija i slobodnija za pluralna mišljenja nego danas. U tom smislu, kaže, treba se samo sjetiti kako je jedan dio Hrvata vrijeđao papu Franju zbog njegovih stavova, a ako vrijeđaju poglavara Katoličke crkve, što tek mogu očekivati drugi- pita se Milas.



