Šibenik više neće imati festival klasične glazbe. Ugašen je nakon 11 godina postojanja. Ali, to ne znači da Šibenčani neće moći slušati na svojim pozornicama klasičnu glazbu i vrhunske umjetnike, tvrdi mladi ravnatelj HNK u Šibeniku, Jakov Bilić, u čijem programu, na kojem je dobio mandat Gradskog vijeća, festivala Musica Appassionata nema. Umjesto festivala, Bilić planira glazbeno-scenski program koji će supstituirati Musicu Appassionatu. Mnogima u Gradskom vijeću, ali i izvan njega, nije jasno zašto…

Može li biti razlog da se gasi jedan festival koji je, kako svi ističu, postao kulturni brend grada, nezadovoljstvo njegovom dosadašnjom umjetničkom voditeljicom, mezzosopranisticom Nerom Gojanović? Iako se o tome naglas ne govori, čini se da je festivalu klasične glazbe u Šibeniku “presudila” upravo želja da se Kazalište riješi Nere, pa je kolateralna žrtva postao i sam festival.

Oglas

Hadezeovci u kazalištu (foto: TRIS)

-Žao mi je, užasno mi je žao zbog toga, jer nisam bitna ja,  odavno su me već uvaljali u blato, ali bitan je festival i trebalo ga je sačuvati i dati nekom drugom da ga vodi. Zašto gasiti festival da bi se riješili mene? Činjenica je da je Musica Appassionata ostvarila postavljene ciljeve, da su tijekom proteklih 11 godina na ovom festivalu nastupila najeminentnija imena hrvatske i inozemne klasične glazbe, od Mužeka, Karamazova, Stefana Milenkovića, Maksima Mrvice do Zagrebačke filharmonije, da je postao kulturno dobro po kojem je Šibenik prepoznatljiv. Ako ne žele festival, mogli su ga nastaviti održavati u nekom drugom formatu, ali ne ukidati. Uostalom, ne mora festival nužno biti pri Kazalištu, niti ga ja moram voditi- kazat će Nera Gojanović nakon sjednice GV-a.

Davno su počele optužbe na njezin račun. Prije dvije godine, pa i više. Insinuiralo se da je nenamjenski trošila novac, naplaćivala putne naloge i dnevnice za neobavljena putovanja, aludiralo na kriminalne radnje, pa se Nera našla i pod kriminalističkom istragom. No, do danas nikakvog epiloga te istrage. U međuvremenu, Kazalište je dobilo novog, mladog i ambicioznog ravnatelja , Jakova Bilića, koji nije htio festival s takvom hipotekom i u programu kojim se kandidirao jednostavno ga nije uvrstio. Gradsko vijeće je prihvatilo njegov program, a time i kraj Musice Appassionate. Ali, kao da toga svi nisu bili svjesni. O Biliću svi imaju samo riječi hvale, i pomalo ga žale jer je ušao u “kašetu brukava”. Ali, mnogi ne razumiju zašto se odrekao festivala, umjesto da se samo odrekne Nere, ako ne želi prihvatiti njezine hipoteke.

Gradsko vijeće je prije nekoliko mjeseci planiralo donijeti odluku o ukidanju Musice Appassionate. Ali, nije to išlo tek tako, pa je obećana revizija poslovanja festivala koja će pokazati je li oportuno i razložno njegovo gašenje. I napokon su vijećnici dobili nalaz revizije, ali u njemu nije bilo ništa senzacionalno, nikakve teške inkriminacije, više nemar, površnost u vođenju financija, nepravilnosti koje se, prema preporukama revizije mogu lako otkloniti. No, pokazat će se i da nije Nera Gojanović kao umjetnička voditeljica festivala bila odgovorna za financijsko poslovanje, jer je Musica Appassionata u sustavu gradske riznice. Nijedan dokument Nera nije potpisala, ni kuna kroz njezine ruke nije prošla, a nota bene, predsjednik festivalskog vijeća je bio gradonačelnik Željko Burić koji vijeće nije ni sazivao!

Čija je, dakle, odgovornost ako se financijsko poslovanje festivala nije vodilo korektno i u skladu sa zakonom?
Svojedobno je stotinu prvoklasnih imena hrvatske klasične glazbe, istaknutih kulturnih i javnih djelatnika, potpisalo peticiju za spas festivala u Šibeniku. Ali, gradonačelnik Željko Burić nije time impresioniran. Gradskom vijećniku Antonu Dobri koji se zdušno borio za očuvanje festivala, rekao je da mu ne maše tim imenima, jer ma koliko bili eminentni neće valjda oni njemu govoriti što će raditi u svojoj kući. Ali, naravno, oni će i dalje moći nastupati u Šibeniku i bit će rado primljeni gosti, samo pod kondicijama Grada!

Zvučalo je to pomalo prijeteći, ali nedorečeno, i opet su razlozi za ukidanje festivala ostali zamagljeni. Kako je to rekao HDZ-ov vijećnik Branimir Zmijanović, jedini iz vladajućih klupa koji se usprotivio takvoj odluci bez dodatnih objašnjenja, ostaje dojam da se tu stalno nešto prikriva, mistificira. Zašto se jasno ne kaže koji su razlozi da se odričemo takvog glazbenog programa, pitao je, i predložio da Gradsko vijeće odobri Neri Gojanović da se obrati vijećnicima. No, nije to išlo. Stranačka vojska, unatoč Zmijanovićevom iskakanju, ostala je disciplinirana.

-Sramim se kao gradski vijećnik svih vas, pogotovo vas žena u Vijeću koje ste glasale da se Neri ne da govoriti. Kakvi ste vi to ljudi- čudio se razočarani Dobra, pokušavajući spasiti stvar prijedlogom da se ta točka skine s dnevnog reda zbog niza nedoumica koje izaziva. Ali, takvu odluku, kazao je predsjednik GV-a Dragan Zlatović, može donijeti samo predlagač točke, a to je Odbor za društvene djelatnosti. Pa se na zahtjev vijećnika urgentno sastao i Odbor, ali pomoći nije bilo. Većina članova Odbora bila je protiv skidanja te točke s dnevnog reda.

Istina, bilo je i vijećnika koji su smatrali da se nepotrebno troši energija na nešto ( festival ) što čak nema nikakvog pravnog legaliteta, jer festival nikad nije bio usklađen s aktima Kazališta u okviru kojeg se organizirao. A i nije oportuno, rekao je Rikard Marenzi da se politika bavi glazbom, kulturom,” što mi imamo s tim, neka o tome odlučuju ljudi iz struke”.

Na kraju, predvidljiv kraj. HDZ-ova većina u Gradskom vijeću mu je “presudila”. Festivala Musica appassionata neće biti u ovoj formi i pod okriljem šibenskog Kazališta, ali je moguće, kako to utješno reče vijećnik Milorad Mišković, da će svoj život nastaviti ili samostalno ili eventualno pod kapom javne ustanove Tvrđava kulture. Zar se to nije moglo i bez ovakvog dramoleta? Zašto Grad nije odmah predložio da se festival izdvoji iz Kazališta i organizira unutar druge javne ustanove u kulturi?

A Nera Gojanović? Što će biti s njom? Trenutno je u radnom odnosu u HNK Šibenik, u statusu umjetnice, pjevačice. Koja , čini se, u Šibeniku neće imati gdje pjevati. I zato već sada razmišlja o odlasku u Zadar

U 11 godina Musica Appassionata je potrošila 1,133 milijuna kuna, prosječno oko 100 tisuća kuna po sezoni. Nije neki novac, a festival je rastao, i ma koliko nije bio komercijalan, imao je vrhunska glazbena imena na programu i svoju opravdanost. Možda doista nije sve funkcioniralo kako je trebalo, ali to nije razlog da se grad odriče festivala nego da poduzme sve kako bi se njegovo organiziranje provelo na najbolji mogući i apsolutno zakonit način.