Još jedan filmski uspjeh hrvatskog filma: film ‘Trešnje’, drugi kratkometražni film redateljice Dubravke Turić odabran je među tisućama filmova iz čitavoga svijeta i bit će premijerno prikazan na ovogodišnjem filmskom festivalu u Cannesu. Festival de Cannes (Cannes Film Festival), poznato je, među najznačajnijim i najdugovječnijim je svjetskim festivalima na kojem se uglavnom prikazuju ponajbolji filmovi snimljeni tijekom protekle godine.
Nakon što je njezin prvi autorski projekt, kratki igrani film “Belladonna”, osvojio Zlatnog Lava – Orizzonti nagradu za najbolji kratki igrani film na Venecijanskoj Mostri 2015. godine, te je bio u službenoj konkurenciji Sundance festivala, veliko priznanje dakle stiže i drugom filmu Dubravke Turić: “Trešnjama” – koje će se premijerno prikazati u prestižnoj Director’s Fortnight selekciji u Cannesu u svibnju 2017. godine.
O čemu se radi u međunarodno priznatim ‘Trešnjama’ koje su snimane tijekom prošlog rujna na više slikovitih lokacija u Dalmatinskoj Zagori (sela Radonić, Mirlović Zagora, zaseok Šimci, Čogelje, kod Pokrovnika…), te u Šibeniku (centar, tržnica, Meterize, Ražine…) i drugdje?
– “Trešnje” su priča o odrastanju, smještena jednog vrućeg ljeta u Dalmatinskoj zagori. Kroz priču nas vodi glas desetogodišnjeg dječaka Jakova, u čijem eliptičnom pripovijedanju naslućujemo okolnosti koje su dovele do obiteljske tragedije, a kojih ni sam mali pripovjedač nije još potpuno svjestan. Način života i postupci Jakovljeve obitelji uvjetovani su tradicionalnim, patrijarhalnim sustavom vrijednosti, koji je za niz generacija bio uvjet opstanka u okruženju u kojem je život grub poput krajolika. U takvoj svakodnevnici, sve što odudara od stoljetnih pravila osjeća se kao prijetnja i sramota koju treba spriječiti ili ukloniti pod svaku cijenu. Jakovljeva naivna i neiskvarena percepcija u suprotnosti je s napetim obiteljskim odnosima. No njegov doživljaj stvarnosti zasjenjuje tragični epilog koji će ga zauvijek obilježiti, jednom kad postane svjestan svih događaja minulog ljeta, kao i svoje uloge u njihovom nizanju – kaže o filmu Dubravka Turić, koja je diplomirala filmsku i TV montažu na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu, te se profesionalno bavi režijom, montažom i pisanjem scenarija.
U filmu igraju Roko Glavina, Lana Barić, Nikša Butijer, Milivoj Beader, Areta Ćurković, Franko Jakovčević i Donat Zeko, producentica je Dijana Mlađenović, a scenaristica Jelena Paljan koji ga je napisala po motivima priče Olje Savičević Ivančević. Nadalje, direktor fotografije je Radislav Jovanov Gonzo, a film je i montirala redateljica Dubravka Turić, skladatelji su Jura Ferina i Pavle Miholjević, scenografkinja je Petra Poslek, majstorica maske Snježana Gorup, a kostimografkinja Morana Starčević.
– Već dugo me nije nešto toliko potreslo i osjećala sam da taj film želim i moram snimiti. Osim što je priča sama po sebi izuzetno snažna i aktualna, milje u kojem se događa također mi je vrlo blizak. Međusobna suradnja cijelog autorskog tima bila je odlična, a rad na filmu vrlo zahtjevan i intenzivan, ali istovremeno i ispunjavajući. Imala sam sreću da sam uspjela okupiti izuzetno kvalitetan tim posvećenih ljudi i vrhunskih profesionalaca. Zaista smo radili iz srca i zato mi je drago što je film dobio ovakvo priznanje – kaže D. Turić.
‘Trešnje’ su svoj filmski uspon počele s vrlo visoke razine: premijerom u Cannesu. i. To je značajnim dijelom zasluga i produkcijske kuće Kinematograf, odnosno njezine osnivačice i voditeljice Dijane Mlađenović.
Dijana Mlađenović je diplomirala pri Pravnom fakultetu u Rijeci i na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu (odsjek produkcije), a prva radna iskustva stječe u pravosuđu, a potom se iz pravosudnog sektora prebacuje u sfere sedme umjetnosti, te od 1999. do 2008. g. vodi kinoprikazivačku djelatnost u Puli. Usporedo, kao freelancer sudjeluje u produkciji nekoliko TV i filmskih projekata te u organizaciji i kreativnom osmišljavanju nekoliko filmskih festivala.
– Ovaj projekt u pravom je smislu riječi primjer kreativne produkcije. Trešnje su dio budućeg omnibusa naziva Duboki rezovi čija je zajednička tema nasilje, u svim njegovim pojavnostima i posljedicama. Dakle, cijeli projekt nastao je kroz producentsku inicijativu izbora predložaka, scenarističkih radionica i okupljanja autorskh timova. Uvrštenje u Cannes samo je potvrda da je sve na tom putu bilo u skladu s visokim standradima kreativne produkcije te pojedinačnog i timskog autorskog rada– kaže producentica Dijana Mlađenović.
Vijest o odlasku filma na najprestižniji filmski festival razveselila filmsku ekipu, kao i mnoge koji se u Hrvatskom bave filmskom umjetnošću. Dakako, među njima je i scenaristica Jelena Paljan.
– Film “Trešnje” donosi fragmente jednog ljeta, kakvim ih doživljava desetogodišnji dječak Jakov. U svojoj djetinjoj naivnosti Jakov ne razumije razloge obiteljskih problema što malo-pomalo razgrađuju njegov bezbrižan i blistav svijet, u kojem su osjećaji neiskvareni, a kronologija nepotpuna. No postupno u Jakovu raste osjećaj da je u šutnji odraslih, njihovim pogledima, dogovorima, pa čak i njihovoj boli – nešto pogrešno. Nešto zbog čega ih želi protresti, naljutiti, rasplakati; izbaciti iz nijemog pristanka na svijet u kojem je tragičan ishod neminovan. Događaji tog ljeta pohranjuju se u Jakovljevu podsvijest, a epilog ostavlja prazninu u koju će, s godinama koje dolaze, upisati i vlastitu krivnju i ostati obilježen njome – kaže Jelena Paljan.
Nije lako objasniti film nekome tko ga još nije pogledao, no čini se kako je jasno kako je filmska ekipa Trešanja uspjela stvoriti filmsko djelo čiji je univerzalni jezik oborio u fotelju istaknute internacionalne filmoznance koji su ga pogledali, čim su ga smjesta ubrojili u program Cannesa.
Predsjednik žirija festivala u Cannesu je Pedro Almodavar, a više o programu festivala doznajte na ovoj poveznici. Nekoliko scena iz fima ‘Trešnje’ pak pogledajte u galeriji ispod teksta, a opširniju objavu o ovom događaju koju je priredio Hrvatski audiovizualni centar pogledajte OVDJE.