Ministar obrazovanja Vedran Mornar prošlog je tjedna zavapio kako Hrvatska nema novca potrebnog da informatika bude obvezna u osnovnim školama. Rekli bismo… ništa novo. S jedne strane nikad nemamo novca, a s druge godinama lutamo od reforme do reforme – pogotovo kad je riječ o obrazovnom sustavu. Inicijativa eSkills for Jobs, u kojoj je i profesor Toni Milun, predlaže konkretne mjere koje treba hitno početi provoditi.

Toni Milun, ambasador inicijative eSkills u Hrvatskoj
– Ideja je da informatika bude obavezni predmet u sva četiri razreda gimnazije, a hoće li ili neće biti obvezna u osnovnoj školi pokazat će i javna rasprava. Zasada je koncept malo drugačiji, ali o tome je možda još rano govoriti. Sigurno je da će informacijsko-komunikacijske tehnologije biti uvedene u predmete poput matematike, fizike itd. Imamo 800 škola, a za to nemamo ni novca ni nastavnika niti financija trenutno. U tužnoj smo situaciji što se tiče računalne opreme – rekao je ministar Vedran Mornar.
I dok resorno ministarstvo sliježe ramenima čekajući bolje dane – inicijativa “eSkills for Jobs” u Hrvatskoj upozorava kako vremena za gubljenje nema. Europi nedostaje 900.000 ICT stručnjaka, a ako stavimo na stranu taj podatak ostaje puno važnija činjenica – obrazovni sustav mladima ne pruža vještine kojima će razumijevati i graditi svijet budućnosti. Zato su ambasadori inicijative ‘eSkills for Jobs’ u Hrvatskoj – Vedrana Miholić, Toni Milun, Saša Cvetojević i Iva Šulentić – uputili otvoreno pismo budućem premijeru, pozivajući na hitnu akciju. Evo što piše u pismu:
Poštovani gospodine ili gospođo, budući predsjedniče Vlade
Nezaustavljivi razvoj tehnologije već sada intenzivno utječe, kako na globalnu ekonomiju, tako i na društvo u cjelini.
Mi kao poslodavci, roditelji i odgovorni građani smatramo da Hrvatska nije spremna za ove promjene te zato pozivamo na hitnu akciju!
Unaprjeđenje obrazovanja u području STEM-a (Science Technology Engineering Mathematics) je globalni imperativ. Širom svijeta pokreću se akcije kojima se mladima nastoje pružiti upravo one vještine kojima će razumijevati i graditi svijet budućnosti, bitno različit od onoga danas.
Neosporno je kako Hrvatska u nekim područjima uspijeva održati korak – znači da možemo. Hrvatski IT sektor kontinuirano bilježi rast izvoza, domaća start-up scena uspješna je u svijetu, a ono što posebno veseli su odlični rezultati naše djece na informatičkim natjecanjima širom svijeta. No istovremeno svjedočimo velikom zaostajanju na domaćem tržištu rada. Samo u današnjem trenutku na tržištu nedostaje nekoliko stotina inženjera iz područja informatike. Možda i važnije, digitalna znanja u ostalim strukama slabo se koriste, stoga hrvatska tvrtke postaju nekonkurentne.
Odlični rezultati naših mladih informatičara često su plod rada entuzijastičnih profesora ili informatičkih i robotičarskih klubova. Dakle, imamo uspješan model i trebamo ga raširiti. Model koji počiva samo na entuzijazmu ne može osigurati neophodan doseg i neodrživ je.
Vjerujemo da je tema informatičke, i općenito STEM edukacije, izuzetno važna za budućnost naše zemlje. U potpunosti podržavamo cjelovitu kurikularnu reformu u skladu sa Strategijom obrazovanja, znanosti i tehnologije, međutim neprihvatljiva nam je dinamika njene provedbe. Predlažemo da se programerske vještine kao metoda jačanja logičkog razmišljanja i metoda pojačanja problemskog rješavanja zadataka uključe odmah u školski program, za početak fakultativno, ali s prioritetom u odnosu na druge aktivnosti koje se nude u osnovnim školama.
Stoga predlažemo:
1. Nastaviti s kurikularnom reformom te osigurati da edukacija u području informatike bude adekvatno zastupljena. Posebno važno je da se logičko razmišljanje i pristup rješavanju problema kroz nastavu programiranja, počne primjenjivati već u nižim razredima osnovne škole.
2. Kako je cjelovita kurikularna reforma dugotrajan proces, smatramo da ne možemo čekati. Mnoge škole već danas imaju računala i što je još važnije kvalitetne nastavnike i profesore, te predlažemo da se odmah unutar postojećeg programa dodaju fakultativne radionice programiranja/kodiranja koje će poticati logičko razmišljanje, kod učenika nižih razreda osnovne škole, razvijati se u dosegu i trajati do uvođenja obaveznog programiranja u osnovne škole. Pri tome je neophodno:
– Iskoristiti pozitivna iskustva hrvatskih udruga, neformalnih programa, klubova i volontera te ostvariti formalnu suradnju između školskog sustava, udruga i volontera;
– Otvoriti školske informatičke radionice za realizaciju ovih aktivnosti, počevši odmah od drugog polugodišta ove školske godine;
– Osigurati organizacijsku, logističku i savjetodavnu potporu od strane ministarstva nadležnog za obrazovanje.
Samo u posljednja tri dana obratili su nam se brojni klubovi, udruženja, tvrtke, nastavnici i pojedinci koji već rade sjajne projekte i voljni su pomoći.
U Hrvatskoj postoje konkretna znanja i kreativni ljudi i velika pozitivna energija. Želimo vjerovati da uz malo dobre volje od strane obrazovnog sustava možemo napraviti jako puno za budućnost hrvatske djece i hrvatskog gospodarstva.
Vedrana Miholić, Toni Milun, Saša Cvetojević i Iva Šulentić,
ambasadori inicijative “eSkills for Jobs”
uz podršku: udruge Programerko, udruge hrvatskih nezavisnih izvoznika softvera CISEx, Zagrebačkog inkubatora poduzetništva, HGK – strukovna grupa ICT industrije, HUP – Udruga informatičke i komunikacijske djelatnosti, Hrvatska udruga Java korisnika – HUJAK, Agile Croatia, RODA, organizacijskog odbora hrvatskog ogranka inicijative eSkills for Jobs i ostalih građana koji su potpisali pismo.