Neovisni novinarski portal
19.1.2025.
klima(nje)
Kompostiranje u OŠ Kamen-Šine

Sunce:
Obrazovanje djece je ključno za okoliš

Kompostiranje u OŠ Kamen-Šine

Valjano obrazovanje djece je, dakako, temelj boljitka društva. Iako se brojni odgajatelji, ‘tete u vrtiću’, učiteljice i učitelji, nastavnice i nastavnici, profesori… trude što bolje raditi svoj posao, opet to i nije uvijek moguće zbog ograničavajućih  obrazovnih programa i nedovoljnih ljudskih i materijalnih kapaciteta obrazovnih ustanova. Nova vremena traže novije obrazovne programe i metode. To se posebno odnosi na odnos prema okolišu: ključno je mlađim generacijama, uslijed nedvojbenih klimatskih promjena i ekoloških problema, usaditi ispravan odnos prema okolišu i svijetu u kojem živimo.

Uz klasično zastarjelo ‘štrebanje’ u klupama, treba, govore mnogi već desetljećima,  razvijati neke nove vještine i poticati važne spoznaje, a što se najbolje postiže praktičnim, informativnim i zabavnim  radionicama i obrazovnim praksama van učionice. Neke od takvih obrazovnih programa koji se tiču poticanja ispravnijeg odnosa djece prema životnoj sredini, provodi i splitska organizacija Sunce. Sunce je, podsjetimo, nakon postignutih uspjeha, jedna od vodećih organizacija za zaštitu prirode i okoliša u Hrvatskoj. a od 2006. do danas je održalo preko 660 edukacija za više od 14 000 sudionika. Kako kažu, u zadnjih 20-ak godina su doprli do više od 25 500 osoba.

Kvalitetnije i raznolikije obrazovanje

– Svi edukacijski programi Sunca pomno su isplanirani i organizirani. Koriste se participativne metode kako bismo potakle ono najbolje kod sudionika, ohrabrujući ih na zajednički rad, kritičko promišljanje i sudjelovanje u samom procesu donošenja odluka. Ovakvi programi u školama omogućuju učenicima pristup kvalitetnijem i raznolikijem obrazovanju. – naglašava Margita Radman, voditeljica Odjela za edukaciju i informiranje Sunca.

DV Maslačak Trogir, izrada kompostišta 2022

Edukacijski program Sunca namijenjen odgojno-obrazovnim radnicima naziva Odgovorno stvaranje i postupanje otpadom odobrila je Agencije za odgoj i obrazovanje (AZOO), bez čije se dozvole slični programi ne smiju provoditi.  Nedavno je provođen u Dječjem vrtiću Trogir, gdje se putem 10 radionica, među ostalim, govorilo o postupanju otpadom, zelenim navikama, kompostiranju i ekološkim aktivnostima za djecu i odrasle.

– Iako je prvotno namijenjen za edukaciju odgojitelja u cilju poboljšanja okolišne prakse dječjih vrtića, ovaj program nam je omogućio i povezivanje s lokalnom zajednicom. Naime, odgojiteljice su za proslavu završenog programa odlučile organizirati Sajam razmjene kako bi dodatno poboljšale umrežavanje s roditeljima. – kazala je Maja Golem, stručna suradnica edukatorica.

Sajmu su se odazvali roditelji i djeca grada Trogira te uz zabavu i druženje osvijestili načine poticanja kruženja predmeta u zajednici u cilju smanjenja otpada.

Edukacijski programi: Sunce

– U Dječjem vrtiću Trogir želja nam je da naša djeca razviju odgovornost i empatiju, kako prema okolišu tako i prema svim živim bićima, da bolje razumiju njihov međusobni odnos te da nauče one vrijednosti i usvoje one navike zahvaljujući kojima će sutra postati odgovorni ljudi i to prvenstveno odgovorni prema svojoj okolini. Kao odgojno-obrazovna ustanova, itekako smo svjesni činjenice da to možemo postići jedino kvalitetnim obrazovanjem od najranije dobi. Stoga smo, u želji da napravimo prve korake prema cilju, dogovorili suradnju s udrugom Sunce i to u vidu edukacija o odgovornom gospodarenju otpadom za odgojitelje i djecu, po završetku kojih smo uspješno uveli brojne pozitivne promjene u našoj Ustanovi. Ono što sa sigurnošću možemo potvrditi jest da na prvim koracima nećemo stati nego ćemo kontinuirano unaprjeđivati stečena znanja i kompetencije. – veli Tina Guina, voditeljica Dječjeg vrtića Trogir.

Školsko kompostište

Ovaj program potpuno se fokusira na praktičan rad, sve se radionice provode na terenu, u vrtu škole, a učenici su sami odgovorni za izradu i održavanje  školskog kompostišta, a program se može koristiti za sve STEM radionice, uključujući biologiju, kemiju, matematiku i fiziku (STEM dolazi iz engleskog jezika: science, technology, engineering i mathematics).

Kompostiranje DV Maslačak Trogir 2022

– Ovaj se program uspješno implementira od 2013. godine i svakim novim ciklusom poboljšava se zahvaljujući dragocjenom iskustvu i povratnoj informaciji uključenih. Do sada smo ovim programom izradili ili vitalizirali školska kompostišta na području Splitsko-dalmatinske županije. – kaže Radman.

Jedna od tih škola je OŠ Kamen-Šine u istoimenom splitskom predgrađu.

– U školi kompostiramo od 2015. godine, kada je ekogrupa naše škole sudjelovala u edukacijskom programu Kompostiranje koji se provodio kao jedna od aktivnosti projekta Sudjeluj u održivom razvoju u suradnji sa Suncem. Implementacijom principa održivoga razvoja i primjenom praktičnog rada na pripremi komposta, učenike potičem na odgovorno postupanje prema prirodi, racionalno postupanje otpadom i ponovnu uporabu materijala te korištenje proizvedenog komposta kako bi se pobudila svijest o važnosti održivog ponašanja u svakodnevnom životu. Naše kompostište posjetili su brojni učenici osnovnih i srednjih škola, kao i studenti Učiteljskog studija u Splitu, i to nas jako veseli. – Meri Juras, prof. biologije i kemije u OŠ Kamen-Šine.

Kompostiranje u OŠ Kamen-Šine

Ipak, unatoč svojoj kvaliteti i pozitivnim reakcijama sudionika, program Kompostiranje nema pozitivno mišljenje Agencije za odgoj i obrazovanje te Ministarstva znanosti i obrazovanja (MZO) niti nekakav drugi oblik vrednovanja.

Zbog promjene u proceduri vrednovanja edukacijskih programa organizacija civilnih društava (OCD), samo je jedan program Sunca dobio pozitivno stručno mišljenje AZOO-a. Bez vrednovanja edukacijskih programa OCD-ova, proces odabira kvalitetnog programa teži je i duži za zaposlenike odgojno-obrazovne ustanove te izravno utječe na kvalitetu obrazovanja djece i učenika, upozorava se.

Ključno: jasni kriteriji

Sudjelovanjem na edukacijskim programima odgojitelji i nastavnici dobivaju bodove za stručno usavršavanje. Stoga, nadležne institucije trebaju službeno odobriti organizacijama civilnog društva provođenje određenih neformalnih programa obrazovanja u cilju priznavanja stručnog usavršavanja djelatnika.

-Trenutno, škole ovise o zaposlenicima koji moraju procijeniti kvalitetu svake organizacije koja ima edukacijski program i želi surađivati, a to nije uvijek moguće zbog nedostatka vremena i motivacije. MZO-ovo i AZOO-ovo priznavanje edukacijskih programa OCD-ova rasteretit će se zaposlenici odgojno-obrazovnih ustanova i osigurati kvaliteta vanjskih edukacija. Kako bi se potakla suradnja između organizacija civilnog društva, odgojno-obrazovnih ustanova i lokalne zajednice, ključno je odrediti jasne i transparentne kriterije po kojima se edukacijski programi OCD-ova mogu uključiti u planove i programe odgojno-obrazovnih ustanova. – smatraju u Suncu. 

Kompostiranje Gujavica

I dok se ta praksa ne promjeni, a državne institucije češće ne budu prihvaćali nezamjenjivu pomoć drugih organizacija koje su se svojim djelovanjem i programima već dokazali, iz Sunca poručuju kako ih se uvijek može kontaktirati za suradnju na raznim područjima i temama rada (poput gospodarenja otpadom, kompostiranja, zaštite morskih ptica, otpada iz mora ili zaštite raznih ekosustava…) kao i za suradnju s različitim dobnim skupinama: svaka edukacija posebno se prilagođava potrebama, željama i mogućnostima naručitelja, te mogu uključivati skupine od predškolske dobi pa do odgojno-obrazovnog kadra.

Obrazovne vlasti naprednijih država rado prihvaćaju nezamjenjivu pomoć organizacija civilnog društva, a tako bi trebalo biti i u Hrvatskoj, gdje mnogošto ne bi funkcioniralo kada bi se oslanjalo isključivo na službene ustanove, počev od skrbi o starijim osobama i marginaliziranim osobama, preko razvoja kulture i pluralizma medija, pa sve do obrazovanja djece, mladih i odraslih.

Tags: , , ,

VEZANE VIJESTI