S obzirom na sve veće protivljenje javnosti i najavljeni subotnji referendum kojim se želi spriječiti tzv. monetizacija hrvatskih autocesta, odnosno njihovo iznajmjivanje koncesionarima na 40 ili više godina, iz redova vladajućih počele su pristizati znakovite izjave.
Nakon standardnih prijetnji kakve smo čuli posljednjih desetljeća kako bez tog upitnog postupka iznajmljivanja strateških resursa uskoro neće biti novca za ispatu plaća, mirovina, socijalne potrebe, zdravstveni sustav i tome slično, danas se ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Siniša Hajdaš Dončić ponovno oglasio, prigodom sjednice Vlade RH. Evo kako ga citiraju internetskoj stranici vlada.gov.hr.
‘Više razuma, manje emocija’
– Mi koncesioniramo vlasništvo stranih banaka da zatvorimo svoj vlastiti javni dug. Ovo je ekonomska odluka koja, jednostavno, sadrži više razuma, a manje emocija – rekao je ministar pomorstva, prometa i infrastrukture danas nakon sjednice Vlade.
Dakle, kako se da zaključiti, mi u Hrvatskoj zapravo koncesioniramo nešto što ionako nije naše, s obzirom da ministar zaključuje i otkriva kako su ‘vlasnici autocesta zapravo strane banke'(!?). Zaista lijepa izjava visokog državnog dužnosnika. Hoćemo li uskoro otkriti i da je, na primjer, Osijek u vlasništvu Mađarske, a SAD su zapravo vlasnici Plitvičkih jezera?
– O monetizaciji autocesta se nije odlučilo preko noći, već nakon dobre analize i studiozne rasprave. Prihvatili smo prijedlog na međunarodnom natječaju izabranog konzultanta prema kojemu je upravo ovo najbolje rješenje. Između nekoliko opcija, privatizacije autocesta i izdavanja novih obveznica, čime se hrvatski javni dug ne bi smanjio, odabran je model koncesije na period između 30 i 50 godina. Ovo se smatra najboljom odlukom za Republiku Hrvatsku jer imamo javni dug koji iznosi oko 4 milijarde eura, odnosno oko 33 milijarde kuna kojeg jednokratnom uplatom pokušavamo smanjiti – dodaje Siniša Hajdaš Dončić čiji portret tjedna na TRIS-u možete pročitati ako kliknete OVDJE.
Tako se ministar poziva na savjete inozemnih konzultanata (Erste Group Bank, Deloitte savjetodavne usluge i Wolf Theiss Rechtsanwälte), kojima je tu uslugu dogovorena isplata – 50,8 milijuna kuna, no kasnije u Vladi RH ipak nisu bili njima zadovoljni. Valja pretpostaviti da su spomenutom cifrom konzultanti bili vrlo zadovoljni.
‘Manje razuma, više emocija’
Novinari su ga upitali i kako to da se ne tako davno SDP kao oporbena stranka protivio tadašnjem prijedlogu monetizacije autocesta, a danas on kao član iste stranke provodi upravo suprotno. Odgovorio je uopćeno kako se Hrvatska članstvom u EU obvezala na sređivanje javnih financija, no ‘javni dug i dalje buja’, te je na kraju još zaključeno kako ‘Autoceste ostaju u vlasništvu Republike Hrvatske, monetizacija je samo iznajmljivanje naplate održavanja’.
Sve to zajedno uistinu nije lako razumjeti, no zato je razumljivije ono štp tvrde u inicijativi Ne dajmo naše autoceste , o čijem smo djelovanju već pisali. Oni se pripremaju se za referendum koji će biti proveden od 11. do 25. listopada, te povremeno objavljuju neke podatke koji nikako ne idu u prilog tzv, monetizaciji.
– Jeste li znali da se država po koncesijskim ugovorima obvezala plaćati penale ukoliko poduzećima Bina-Istra i Autocesta Zagreb-Macelj cestarine i minimalni godišnji promet ne budu dovoljni za pokrivanje godišnjih rashoda. To je rezultiralo time da država na račun poduzeća Bina-Istra dosada uplatila više od milijardu kuna dok poduzeće nije državi uplatilo ni kunu. AZM je u državni proračun uplatio samo 2 milijuna kuna, a iz njega dobio čak 300 milijuna kuna – upozoravaju u inicijativi niza sindikata i udruga građana, te nizom arhivskih novinskih članaka podsjećaju na činjenicu kako su građani Hrvatske za gradnju autocesta sakupljali i izdvajali svoj novac unatrag četrdeset godina, a sada bi ih se olako prepustili drugima na sljedećih četrdeset godina i odrekli se zarade od barem 80 milijardi kuna, kako su izračunali.
– Manje razuma, više emocija – moglo bi se parafrazirati ministra.