Daniil Harms, Danijel Žeželj, Anica Vlašić-Anić, DJ D-Gree i Petikat nastupaju sutra navečer, u utorak 28. listopada 2014. u 20 sati, u Galeriji SC.
Dakle, bit će to promocija knjige “Pucanj ispred” Daniila Harmsa za čiji je izbor, prijevod i komentar bila zadužena Anica Vlašić-Anić, grafike je izradio Danijel Žeželj, a izdao plodotvorni Petikat.
No neće to biti tek puko predstavljanje još jedne nove knjige, ima i besplatni dodatak: multimedijalni performans Danijela Žeželja nazvan “Slikanje uživo”, uz prateću glazbu uživo koju će proizvoditi DJ D-Gree.
Kako su iz umjetničke radionice Petikat objasnili početkom lipnja uoči izložbe grafika i tekstova u zagrebačkoj Greti, a koji se sada nalaze u svježe otisnutoj knjizi: radi se o prvoj knjizi izabranih poetskih tekstova ruskog avangardnog klasika apsurda Daniila Ivanoviča Harmsa (1905-1942) u hrvatskom prijevodu Anice Vlašić-Anić, od kojih se većina u Hrvatskoj objavljuje prvi put.
– Tu je 30 dvobojnih, crno-crvenih grafika (giclée print) otisnutih zajedno s 30 prijevoda Harmsovih avangardno-ludističkih stihotvora – kazali su u Petikatu uoči izložbe (vidi ovdje tekst Daniil Harms i Danijel Žeželj u Greti: Slobodan čovjek je diktaturi jedini dostojan neprijatelj).
Eto nam sad i knjige, čiji su autori doktorica slavistike i članica čuvenog nekadašnjeg Kugla Teatra Anica Vlašić-Anić (vidi intervju u Zarezu), te Danijel Žeželj, glasoviti svjetski strip crtač koji odnedavno opet živi i radi u zavičajnoj Hrvatskoj, gdje je još prije više desetljeća stekao kultni status, kako se to zna reći.
Budući da su oboje navedenih autora po prirodi skromni, o njima tek toliko, pa u nastavku teksta dodajemo nekoliko enciklopedijskih redaka o Daniilu Harmsu, ruskom avangardnom književniku zbog koji je također odavno stekao gore spomenuti međunarodno priznati kultni status.
Daniil Ivanovič Harms ili pravim imenom Daniil Ivanovič Juvačov (rođen 30. prosinca 1905, umro 2. veljače 1942.), je ruski avangardni književnik i satiričar čije je neveliko ali osebujno djelo fasciniralo i utjecalo na generacije umjetnika nakon njega. Njegove naoko besmislene i apsurdne zabilješke, kratke priče, pjesme i dramski tekstovi ostavili su dubok trag u svjetskoj umjetnosti, a to čine i danas, posebice stoga što mnogi pronalaze bitne podudarnosti između vremena u kojem je živio (ne)obični Rus i ovih danas u kojima živimo mi, barem kada se govori o posvemašnjim apsurdnostima tzv. civilizacijskog trenutka u kojemu živimo. ‘Satiričar rane sovjetske ere na čije je stvaralaštvo utjecao nadrealizam, apsurd i zaumno pisanje’, kako ga je netko opisao.
Harms je tu i danas: svježiji primjeri u nas su korištenje njegovih djela u kazališne (predstava Živio Harms! Čuda postoje u kazalištu Kerempuh),
filmske (Tvrtko Jurić i tri kratka filma po D. Harmsu), a otpije par dana i predstava Teatra Play Drama u koprodukciji s Kazalištem Marina Držića u drami Nalik na tikvu u kojoj nastupaju Elvis Bošnjak i Trpimir Jurkić.
Na koncu, evo i jedne kratke Harmsove zabilješke u kojoj su akteri ruski književnici Puškin i Tolstoj, te jedan stražar.
Lav Tolstoj je jako volio djecu. Jednom je tako išao Tverskim bulevarom i ugledao pred sobom Puškina. Kako je poznato, Puškin je bio nevelik rastom.
– Naravno, to nije više dijete, to je već pravi mladić – pomislio je Lav Tolstoj.
– Ipak, stići ću ga i pogladiti po glavici!
I požurio je da sustigne Puškina. Puškin nije znao kakve su Tolstojeve namjere pa je dao petama vjetra. Potrčao je mimo stražara, a tom čuvaru reda nije se svidjela nepristojna žurba na javnom mjestu, pa se dao u trk da ga opomene.
Poslije te zgode zapadni tisak je pisao da su pisci u Rusiji podvrgnuti proganjanjima od strane vlasti.
Ovdje možete vidjeti galeriju osebujnih Žeželjevih grafika priređenih za Pucanj ispred, a u nastavku tek nekolicinu.
- Žeželjeva grafika iz ‘Pucnja ispred’
- Još jedna…
- Prozor i vrata…