Neovisni novinarski portal
5.12.2021.
FESTIVALI
Jedna od fotografija

Otvoren 6. Fališ i ‘Gola istina:
Goli otok 2018.’ – izložba Milomira Kovačevića Strašnog

Jedna od fotografija

‘Gola istina: Goli otok 2018.’, izložbe fotografija Milomira Kovačevića Strašnog, otvorena je večeras u Studiu galeriji Sv. Krševana u Šibeniku. Usput je otvoren i Festival alternative i ljevice u Šibeniku (FALIŠ), jer je izložba prvi događaj na 6. po redu festivalu.

 

Dojmljive crno-sivo-bijele fotografije razvalina logora, zapuštenih puteva, skeleta životinja, nekadašnjih zatvorskih ćelija na Golom otoku nastale su u svibnju ove godine na inicijativu Udruge Goli otok.

– Fotografije Milomira Kovačevića Strašnog s Golog otoka su snimljene tijekom posjete umjetničke kolonije, čiji je bio sudionik, u organizaciji Darke Bavoljaka i Udruge Goli otok ‘Ante Žemljar’, u sklopu projekta Rijeka 2020. su – strašne. Strašni su motivi raspadanja svake infrastrukture, pa bila to i zatvorska, a strašna je i povijest te infrastrukture. Strašan je, i po svemu adekvatan, fotografski pristup Milomira Kovačevića Strašnog… – ustvrdio je među ostalim Kruno Lokotar, urednik umjetničkog programa Fališa, koji je izložbu otvorio s čelnikom festivala.

Emir Imamović Pirke, Milomir Kovačević Strašni i Kruno Lokotar (foto TRIS/J. Krnić)

Milomir Kovačević Strašni, renomirani i međunarodno nagrađivani fotograf porijeklom iz Sarajeva koji dulje vrijeme živi i radi u Parizu, izložio je 43 fotografije nastale na Golom otoku, nenaseljenom, surovom i kamenitom otočiću u Velebitskom kanalu koji je sve do 1988. godine bio jedan od najstrože čuvanih zatvora i logora na području bivše Austrougarske, a onda i SFR Jugoslavije.

– Odlazili smo tri dana za redom. Doveli bi nas brodom ujutro, a navečer bi se vraćali na Rab. Prizori su dojmljivi. Postajalo bi još tjeskobnije kada bi zastao i skontao da su tu nekoć doista boravili ljudi. Ima tu nekih građevina, poput ovog golemog betonskog bedema (pokazuje nam fotografiju op.a.), kojemu ne možeš shvatiti svrhu, osim da je možda služio za maltretiranje zatvorenika. Ova izložba je premijera mojih fotografija, a uskoro će u Zagrebu biti skupna izložba svih umjetnika koji su ove godine boravili na Golom otoku – kazao je Milomir Kovačević Strašni.

Izložba o Golom otoku (foto TRIS/J. Krnić)

Inače, Goli otok je prvi put postao logor u Prvom svjetskom ratu, kada je Austrougarska tamo u neljudske uvjete u zarobljeništvo smjestila, odnosno iskrcala na stjenovitu obalu i tamo ostavila ratne zarobljenike, uglavnom Ruse s ondašnjeg Istočnog fronta. Zatvor-logor nastavio je postojati sa sličnom svrhom u Jugoslaviji, kada su 1948. godine ondašnje vlasti tamo zatvarale političke neistomišljenike, ondašnje Informbirovce, sljedbenike ruskog vođe J.V. Staljina. Kasnije su tamo bivali zatočeni i prisiljavani na težak rad politički zatvorenici, pa kriminalci, ubojice, lopovi itd.

 

U biografiji M.K. Strašnog stoji kako je početkom rata u Sarajevu pratio izbliza sve ono po čemu taj grad postati tragično poznat u svijetu. Kako se ističe, dok su strani kolege vrebali da na što bizarniji način uhvate smrt, on je bilježio život i otpor. 1995. godine odlazi u Pariz, a 1998. dobiva godišnju nagradu Fondacije CCF (današnje HSBC) i izlaže po cijeloj Francuskoj, te u International Center of Photography u New Yorku. Gotovo cijelo vrijeme snima noćne fotografije spomenika i svega onoga što Pariz čini gradom svjetlosti. Snimke muzeja Louvre noću su zvanični promotivni muzejski materijali. Predsjednik Francuske Jacques Chirac proglasio ga je Vitezom sa zaslugama za fotografski rad i angažman.

(foto TRIS/J. Krnić)

Jedna od fotografija

 

Tags: , ,

VEZANE VIJESTI