Neovisni novinarski portal
2.6.2020.
KULTURA / OKOLIŠ - NEMA OKOLIŠANJA!
Daniil Harms i Danijel Žeželj u Greti: Slobodan čovjek je diktaturi jedini dostojan neprijatelj

Daniil Harms i Danijel Žeželj u Greti:
Slobodan čovjek je diktaturi jedini dostojan neprijatelj

– A sada ću ispričati kako sam se rodio, rastao i primjetio kod sebe prve znake genija. Rodio sam se dvaput. Evo kako je to bilo. Moj tata oženio je moju mamu 1902. godine, ali se me moji roditelji donijeli na svijet tek krajem 1905. jer je moj tata htio da mu se dijete rodi obavezno za Novu godinu…                                
Daniil Harms, iz priče Autobiografija

indeksiraj

Daniil Ivanovič Harms ili pravim imenom Daniil Ivanovič Juvačov (rođen 30. prosinca 1905, umro 2. veljače 1942.), je ruski avangardni književnik i satiričar čije je neveliko ali osebujno djelo fasciniralo i utjecalo na generacije umjetnika nakon njega.

Nadrealizam, apsurd i zaumno pisanje

Njegove naoko besmislene i apsurdne zabilješke, kratke priče, pjesme i dramski tekstovi ostavili su dubok trag u svjetskoj umjetnosti, a to čine i danas, posebice stoga što mnogi pronalaze bitne podudarnosti između vremena u kojem je živio neobični Rus i ovih danas u kojima živimo mi, barem kada se govori o posvemašnjim apsurdnostima.
Živi dokaz da je Harms besmrtan i nakon smrti je i otvaranje sutrašnje izložbe u Greti, izložbenom prostoru u Ilici 92 u Zagrebu, nedaleko od Britanskog trga. zezelj-628x314
Danijel Žeželj, također osebujni i živući umjetnik, svjetski glasoviti strip crtač i ilustrator, sutra (2. lipnja) od 20 sati u predstavlja 30 grafika izrađenih za 30 poetskih tekstova Daniila Harmsa u prijevodu Anice Vlašić-Anić.
– Album je oblikovan za prvu knjigu izabranih poetskih tekstova ruskog avangardnog klasika apsurda Daniila Ivanoviča Harmsa (1905-1942) koja u hrvatskom prijevodu Anice Vlašić-Anić izlazi uskoro kao izdanje umjetničke radionice Petikat. Većina će se ovih tekstova u Hrvatskoj objaviti prvi put. Izložbenim postavom »Harms u Greti« obuhvaćeno je 30 dvobojnih, crno-crvenih grafika (giclée print) otisnutih zajedno s 30 prijevoda Harmsovih avangardno-ludističkih stihotvora – kažu priređivači izložbe Danijela Žeželja.

 

Daniil_Harms

 

Kako je netko opisao Harmsa, on je ‘satiričar rane sovjetske ere na čije je stvaralaštvo utjecao nadrealizam, apsurd i zaumno pisanje’. Glavnina onoga što je napisao nije bila izdata i tiskana redovnim putem, nego kao samizdati, ponajviše stoga što je Harms bio pod udarom vlasti u teškim vremenima diktature.  Zato je bivan uhićen, a njegova se djela bila proglašena antisovjetskima i zabranjivana ‘zbog apsurdne logike i izostanka sovjetskih vrijednosti u njima’. Jednom je osuđen na tri godine robije, ali je pušten ranije.

 

Žeželj Harms10

Izbjegao strijeljanje praveći se lud, pa umro od gladi

Kako kaže povijest, 1941. godine je opet uhićen radi ‘širenja defetizma i klevetničkog raspoloženja’, za što ga je prijavila agentica ruske tajne službe bliska njegovoj prijateljici, nakon čega je trebao biti strijeljan, no to je izbjegao glumeći (?) da je izgubio razum, pa je smješten u ludnicu. Godinu dana kasnije je, tvrdi se,   umro od gladi u Lenjigradu za vrijeme još jednog besmislenog i apsurdnog rata, u doba nacističke blokade toga grada.
Danijel Žeželj (vidi ovdje) je nedavno izdao knjigu Babilon, prošlog mjeseca izlagao i u Puli, kako bi dao potpore građanima koji se tamo bore protiv ‘otimanja’ poluotoka Muzil kojega se želi pretvoriti u golf igralište i apartmane (vidi tekst na TRIS-u). Evo što kaže o izložbi koja se otvara sutra.
– Harmsovi tekstovi pulsiraju osobnošću i jedinstvenom svježinom i energijom zbog koje i samog pisca doživljavamo kao da je glavni lik vlastitih literarnih besmislica, osim što nikada nije napisao ništa besmisleno. U vremenima i na prostorima u kojima je stvarao, za besmislice nije bilo ni vremena ni mjesta. Revolucija koja se pretvorila u totalitarizam je proganjala Harmsa od 30-tih godina XX. stoljeća  sustavno i neumorno sve do smrti. Harmsovo pisanje ideološki je određeno kao negativno, za njegov politički grijeh nije bilo oprosta, pa je staljinistički progon bio logičan i ‘opravdan’- ističe Žeželj.
Žeželj Harms6
– Ideološke norme tek su pokrivač ispod kojega strojevi svakog sistema neumoljivo melju sve što im je na putu. Diktatura instinktivno prepoznaje slobodnog čovjeka kao jedinoga dostojnog neprijatelja kojemu treba slomiti kosti ili srce. Harms je imao sreću i nesreću da je svoju slobodu osvajao i potvrđivao kroz pisanje i objavljivanje i utoliko je njegov grijeh bio javan, a kazna neizbježna. Kao čovjek kojemu je pisanje bilo hrana i voda, izbora nije imao. »Sve se može napisati zelenom olovkom«  i to »sve« za njega znači i obuhvaća doslovce sve, od šalice čaja do sibirske pustinje i svemirske oluje. Umro je u zatvorskoj bolnici, navodno od gladi. Oduzeli su mu zelenu olovku. Ostaje povjerovati riječima njegovog kolege i suborca Bulgakova: »rukopisi ne gore«. Gore, kroz nas i nama usprkos – kaže Danijel Žeželj koji djeluje i u okviru radionice Petikat.

 

Daniil Harms s prijateljicom Alisom Poret 1930 godine.

Daniil Harms s prijateljicom Alisom Poret 1930 godine.

A za kraj, riječ – kraj

S obzirom da je Harms danas jednako svjež i aktualan kao i njegovo doba, a mnogi se i sada od općeg apsurda sklanjaju u ugodnoj svježini satiričkih i ‘apsurdnih’ umjetničkih djela, za vjerovati je kako će se na izložbi u Greti pojaviti veliki broj Harmsoljubaca.  Harms je uvijek in, kako bi se reklo, a to dokazuje i eksploatacija njegovih djela u kazališne (predstava Živio Harms! Čuda postoje u kazalištu Kerempuh), filmske (Tvrtko Jurić i tri kratka filma po D. Harmsu)  i neke druge svrhe.
Greta u Ilici 92 (Zagreb)

Greta u Ilici 92 (Zagreb)

Inače, Greta  je prostor gdje se u dinamičnom tempu svaki tjedan održava novi prezentacijsko-izložbeni program koji je pokrenut je kao direktna reakcija na zatečenu prostornu kavalitetu ali i kao odgovor na evidentnu potrebu za pokretanjem otvorene nezavisne platforme za širi spektar kreativnih prezentacija, kako se ističe.
Tako se u Greti svakog ponedjeljka otvara nova izložba nakon čega slijede radionice, neformalna kreativna druženja te krajem tjedna projekcije, promocije i prezentacije. Osnovu programa čini prezentacija suvremenog umjetničkog stvaralaštva no prostor nudi i značajan kapacitet za prezentaciu i promociju šireg spektra različitih kreativnih aktivnosti. U periodu od prvih 6 mjeseci u Greti je održano preko 60 različitih događaja, od izložbi, prezentacija i projekcija do radionica, predavanja i promocija, …isti tempo nastavlja se i u nadolazećim sezonama.
A kako završiti ovaj tekst nego jednom kratkom Harmsovom zabilješkom, koja uz to na kraju ima i prigodnu riječ – kraj.
Sjedi Puškin u svojoj sobi i razmišlja:
– U redu, ja sam genije. Gogolj je također genije. Ali i Tolstoj je genije, i Dostojevski, pokoj mu duši, također genije! Pa gdje je tome kraj?
I tu je priči kraj.

aem_baner

Tags: , , ,

VEZANE VIJESTI