Neovisni novinarski portal
19.9.2019.
GOSPODARSTVO
Ilustracija: Naziv 'pelješki most' valjda ne znači kako će Hrvatsku (opet) opelješiti

Dr. Jure Radić, graditelj (ne)čuvenog mosta na Maslenici, a možda i na Pelješcu:
Nije most samo most

Ilustracija: Naziv 'pelješki most' valjda ne znači kako će Hrvatsku (opet) opelješiti
Naziv 'pelješki most' valjda ne znači kako će Hrvatsku (opet) opelješiti

Naziv ‘pelješki most’ valjda ne znači kako će Hrvatsku (opet) opelješiti

Između raznoraznih slučajeva Perković, Šegon, Grubori, operacija oka i tome slično, uvijek dobro dođe nekakva premosnica koja će zainteresirati žitelje Hrvatske. A čime bolje premostiti nego – pelješkim mostom. Famozni pelješki most i razglabanja oko njegove gradnje ili ne-gradnje koje se svode na obrazac ‘oće-neće’ ili ‘bu-ne bu’ uvijek zaintrigiraju javnost, posebice onu koja živi južno od Neuma (BiH).

Dubrovčani, Konavljani i ostali koji putujući svojom domovinom u Zagreb ili Ploče moraju više puta preći državnu granicu s BiH su izuzetno deprimirani i frustrirani tom činjenicom, pa se i bilo kakva zamisao o alternativnom rješenju dočekuje s velikom pozornošću.

Stoga se jučer, nakon oprečnih nagađanja u medijima i ministarstvu prometa, na koncu ministrica vanjskih i europskih poslova Vesna Pusić iz Bruxellesa javila viješću kako je tzv. predstudija Europske komisije pokazala kako je ‘Pelješki most najbolje rješenje’. Ipak, ovdje nećemo ulaziti u to zašto se hrvatskoj javnosti ne pokažu rezultati navedene ‘predstudije’, kako bi se uvjerila da neka druga (možda i znatno jeftinija rješenja) ne bi bila dobra. Inače, kako se procjenjuje, gradnja takvog mosta bi koštala oko 220 milijuna eura, a u najboljim uvjetima bi se tim mostom moglo provozati tamo negdje 2019. godine. Ipak…

(Ne)preboljeni maslenički mostograditeljski nonsens

– Nije još ni izdaleka sigurno da ćemo te novce dobiti. Ali sad ih možemo dobiti ako je studija dobra, kvalitetna i na racionalan način obrazložena – kaže opet ministrica Pusić.

No, kada su u Hrvatskoj spomenu mostovi, nema realne mogućnosti da se neodnekud ne pojavi dr. Jure Radić. Dr. Radić je najpoznatiji po gradnji masleničkog mosta na autocesti A1, a koji se zatvara i ljeti i zimi zbog nešto jače bure, budući da je sagrađen na mjestu na kojem je, tvrde tamnošnji žitelji, od pamtivijeka najizloženiji udarima tog vjetra. Ne vraćajući se na taj težak i u Hrvatskoj već donekle (ne)preboljeni i opjevani graditeljski nonsens, zbog kojega je dobar dio autoceste van pogona  značajan dio kalendarske godine, opet pomalo začuđuje kako se dr. Radić uvijek iznova i bez krzmanja i vrzmanja pojavljuje kao vrhunaravni i neprikosnoveni autoritet domaće mostogradnje. Eto ga stoga u Dnevniku 3 HRT-a, gdje spremno progovara o pelješkom mostu.

Jure-Radic– Čujte, moji suradnici i ja, pa čak i kolege iz nekih drugih firmi, živimo s tim mostom petnaestak godina i kroz to vrijeme se na puno različitih varijanti dolazilo. Rekao bih tridesetak. No jedna od njih ima građevinsku dozvolu i po njoj je prije nekoliko godina započela gradnja. Sad su rađene, zadnjih godina, još dvije, koje su bile na razmatranju u Europskoj uniji. Dvije u kojima su neki elementi mosta preoblikovani. Smanjeni su rasponi, smanjene visine, smanjena je širina mosta kako bismo došli u ekonomski prihvatjiviju cijenu. I onda i za te dvije varijante dolazimo do troškovničke cijene koja je rađena na temelju idejnog projekta. Malo je prerano govoriti da je to konačna cijena. A radi se o 195 milijuna eura u prvoj varijanti, a u drugoj 205 milijuna eura. Konačna cijena će se utvrditi nakon glavnog projekta i provedene međunarodne licitacije – veli dr. Jure Radić koji je, važno je napomenuti, i pročelnik Katedre za mostove na Građevinskom fakultetu u Zagrebu i glavni projektant pelješkog mosta.

Kraj karijere na mostu

Ipak, dr. Radić, poznat i kao predsjednik Uprave IGH-a, Instituta građevinarstva Hrvatske koji je zapao u ozbiljne teškoće, unatoč tome što: ‘gotovo da nema niti jednog objekta, ceste, tunela ili mosta u Hrvatskoj za koji upravo IGH nije radio projektiranje ili nadzor, kontrolirao kvalitetu gradnje, izrađivao studije ili davao stručna mišljenja i vještačenja’, kako se sami hvale na svojim internetskim stranicama. Što se događa s IGH, upitan je ekspert za mostove dr. Radić.
– Mi smo završili predstečajnu nagodbu. I krećemo ponovno nakon svih tih pošteškoća. Sad imamo oko 600 zaposlenih. Svi oni koji su otišli zbrinuti su na najkvalitetniji način, bez ijednog potresa. IGH je danas velika snaga i dobio je ovioh dana od Hrvatskih cesta nalog da nastavi s projektom prilaznih cesta pelješkom mostu. Nije most samo most – na kraju staloženo i umno zaključuje Jure Radić u HRT-ovom Dnevniku 3.

Teško je išta suvislo reći nakon izjave kako ‘nije most samo most’, osim da se eventualno citira još jedna vizionarski intonirana izjava dr. Radića u HRT-ovom dnevniku.

– Ja vidim sebe kao čovjeka koji bi kraj svoje karijere trebao doživjeti na tom mostu, barem kao projektantski nadzor – veli dr. Jure Radić.

most1


VEZANE VIJESTI