A sad prijelomna vijest koja malo kasni, poput vlakova Hrvatske željeznice, ali ipak nekako stiže. Dakle, cijeli Zadar se jučer uskomešao, ili barem onaj dio njega koji još opaža i misli. Naime, na zadarskom zapuštenom željezničkom kolodvoru osvanula je odnekud željeznička kompozicija s nekoliko luskuznih, uglancanih i lijepih vagona. Iluzija ili stvarnost? Zabezeknuti očevici, sudeći prema komentarima na društvenim mrežama, morali su se uštipnuti ne bi li otklonili mogućnost da haluciniraju. Pa vlak i vagoni tu nisu viđeni tko zna već koliko godina. Zna se, je li, da vlakovi prema Zadru, pogotovo putnički, ne voze tko zna od kada…

Državne vlasti, zna se, potpuno su zapostavile željeznički promet u Hrvatskoj, potpuno suprotno onome što se radi u drugim uređenim državama, ali i onima manje uređenim. K tome je pruga na dionici Knin-Zadar još od prošlog rata zapuštena i zanemarena, pa tamo nema putničkog prometa, unatoč mogućem interesu, turističkom potencijalu, potrebi bolje povezanosti zaleđa i drugih dijelova Hrvatske sa Zadrom… itd.

– Željeznički spektakl, vlak stoljeća, kompozicija iz snova, veliko plavo čudo na peronu, senzacija na kolodvoru, povijesni događaj na kolosijeku – eto mogućih naslova za slučaj koji se desio jučer u Zadru i uokolo na pruzi.

Švicarski vlak išaran grafitima u Zadru (foto Facebook)

Naime, na zadarski željeznički kolodvor, nakon čitavog desetljeća i više, stigao je putnički vlak Prestige Continental Express, prenose mediji senzaciju.

Uskoro se doznalo da se radi o turističkom vlaku švicarske kompanije Swiss Rail Toura koja priređuje zanimljiva i romantična putovanja od Švicarske prema Hrvatskoj i drugdje, te obilazi Rijeku, Opatiju, Zadar, Split, pa Zagreb i onda natrag.

U sastavu vlaka su četiri vagona različitih serija iz 60-ih godina prošlog stoljeća, a na njima piše Suisse Train Bleu što znači Švicarski plavi vlak. Već izdaleka se vidi kako je riječ o nečem što u nas nije viđeno: dotjerana kompozicija plave boje s vagonima koji su preuređeni iznutra i izvana kako bi proizveli doživljaj ugodnog putovanja vlakovima iz prošlog stoljeća. Udobna tapecirana sjedala, luksuzni interijer, ugodni vagon-restoran… sve je podređeno uživanju u putovanju i usputnom promatranju lijepih krajolika kojima se prolazi, klopoće i kotrlja po tračnicama.

Interijer luksuznog vlaka koji je pristigao u Zadar (foto Suisse Train Bleu)

Kako to da su Švicarci prepoznali atraktivnost i ljepotu naših krajeva i žele njima putovati i usput za to iskustvo od nekoliko dana platiti oko 3660 eura? Znamo li mi da je naša Hrvatska lijepa kada se gleda iz vlaka? Ako nekoga interesira i san mu je proći vlakom od Knina do Zadra, evo prilike: neka uplati putovanje na ovim stranicama (poveznica). Ili neka pričeka još koje desetljeće…

Sve se može, zna se…

Ali, kako su dokoni Švicarci uopće uspjeli doći vlakom preko pružne dionice Zadar-Knin, dok cijela naša i zadarska  javnost živi u zabludi kako je to nemoguće jer pruga nije sigurna za promet, pa zato nema putničkih vlakova?

Sve se može, zna se, kada se dobro podmaže, povuče ili, pogura.

Dobro bi bilo znati kojim je mazivom podmazana pruga da bi kompozicija lakše doputovala do Zadra.

Kako je Zadarskom listu na upit otkud sada vlak u Zadru kazao Josip Bilaver, državni tajnik u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture, ovo je bila iznimna situacija u kojoj je privatni, turistički vlak tražio dolazak i to im je omogućeno.

Iznimna situacija?

Omogućeno?

Luksuzni vlak kakav je pristigao u Zadar – na ovoj fotografiji nije zadarski kolodvor (foto Suisse Train Bleu)

No ono što državni tajnik govori nadalje je jednako senzacionalno. On otkriva kako postoji interes za prugu, iako o tome već desetljećima govore ljudi dobre volje i pameti…

-Upravo je ovo dokaz, da pruga Zadar-Knin, čija bi rekonstrukcija trebala započeti za 10-ak dana, ima turističku perspektivu. Osim planirane rekonstrukcije i modernizacije pruge te izgradnje tunela, uskoro će se krenuti i u nabavku vlakova za dionicu Zadar-Knin. Relacija Knin-Zadar ima turistički potencijal, a nedavno uspostavljene autobusne linije iz Zadra prema Kninu potvrđuju da ima interesa za putnički prijevoz. Sljedeći tjedan će se održati sastanak u HŽ putničkom prijevozu, na kojem će se dogovoriti nabavka vlakova, koja bi se trebala realizirati nakon što se obnovi pruga. Držani tajnik zadužen za EU fondove pri tom ističe da su vlakovi prihvatljivi za financiranje iz europskih sredstava, kao što će biti i tunel kod Bibinja, a obnova i modernizacija financirat će se iz Europske investicijske banke (EIB). – veli Bilaver (HDZ).

Iako na zadarski željeznički kolodvor putnički vlakovi ne pristižu već deset godina, pruga Zadar-Knin nikada nije zatvorena za promet, nego se njome samo prestalo prometovati. Performanse pruge, kako ocjenjuje Bilaver, trenutno su ograničene, no ona je sigurna za prometovanje, a planiranim će se radovima povećati i brzina i sigurnost.

Još najbolje da se ne poveća brzina i sigurnost nakon to se sljedećih pet godina tamo ulupa stotinu  milijuna eura.

Zaboravili da treba obnoviti i kolodvor?

– Na toj dionici i prije nego što se njome prestalo prometovati, a i sada, postoje ograničenja. Ta se ograničenja odnose, među ostalim, i na brzinu, što znači da je vlak išao smanjenom brzinom tako da se ne može dogoditi nikakva nesreća. U rekonstrukciji će se nosivost pruge podignuti se s 18 na 22,5 tone, što je važna stavka za teretni promet, a za putnički je promet ključno povećanje brzine. Prije prestanka prometovanja ovom se prugom vozilo do 80 km/h, a po završetku obnove maksimalna dopuštena brzina iznosit će 100 km/h. Novom prugom moći će bez problema prometovati svi vlakovi, objašnjava Bilaver.

Zašto se, kad se pruga već obnavlja, pruga ne obnovi tako da brzine mogu biti veće, kao što je to slučaj u drugim državama, bolje je i ne pitati…

Interijer luksuznog vlaka koji je pristigao u Zadar (foto Suisse Train Bleu)

Kako se najavljuje, u planiranoj rekonstrukciji i modernizaciji sanirat će se gornji pružni ustroj, odnosno tračnice i pragovi, prolazni kolosijeci i skretnice na prolaznim kolosijecima u kolodvorima, sanirat će se i željezničko-cestovni prijelazi, a pri tom će se i promijeniti ruta željezničke pruge, koja više neće prolaziti kroz Sukošan i Bibinje.

Najzahtjevniji posao u gradnji takozvane bibinjske obilaznica, dugačke 7,8 kilometara, bit će gotovo tri kilometra dug tunel između Sv. Martina i Sukošana koji će proći ispod postojeće cestovne mreže i infrastrukture.

– Radimo na ishođenju lokacijske dozvole, kako je i dogovoreno. Prije nekoliko tjedana načelnik Općine Bibinje bio je u Ministarstvu zaštite okoliša i dobio je obećanje da će lokacijska dozvola biti izdana do kraja ove godine. Tako da nakon toga mi idemo u natječaj za izgradnju samog tunela i vlak u budućnosti neće prolaziti kroz središte naselja- veli Bilaver (HDZ), a prenosi Zadarski list. 

Ipak, čini se da u ovom projektu obnove koji se pompozno najavljuje zaboravili na jedan prilično važan detalj – na zadarski kolodvor (!?).

Kako je neki Zadranin primjetio na FB raspravi nakon dolaska švicarskog vlaka: brate, lip je vlak ali pravo mi je neugodno šta su ljiui vidili kad su došli u Zadar.. kolodovor porazbijan..

Dakle, obnova kolodvora i stajališta na trasi nije obuhvaćena ovim projektom, ali je, kako kažu, dio dugoročnih planova HŽ Infrastrukture.

Švicarski vlak išaran grafitima u Zadru (foto Facebook)

S obzirom na HŽ-ovu brzinu, trebalo bi definirati što njima znači riječ ‘dugoročno’. Deset godina? Pedeset? Stotinu?

-U zgradi kolodvora Zadar ovo se ljeto krenulo u uređenje uredskih prostorija u prizemlju zgrade za potrebe djelatnika Sektora za promet HŽ Infrastrukture te zakupnika koji u zakupu ima dio prizemlja i prvi kat zgrade. Radovi na unutarnjem uređenju prostorija, zamjeni dijela postojeće stolarije novom PVC i aluminijskom stolarijom, izgradnji sanitarnog čvora zajedno s novom instalacijom vode i odvodnje te na prilagodbi elektroinstalacije novoj dispoziciji prostora odvijali su se tijekom kolovoza, a u planu je i sanacija dijela krovišta te obnova fasade. – piše Zadarski list.

‘Godinama pripremaju projekt’

Inače, kako kažu, Hrvatske željeznice godinama (!) pripremaju projekt obnove željezničke pruge Zadar-Knin i ove godine je napokon za to osigurano je 90 milijuna eura. Nakon obnove, poručili su iz HŽ i Vlade, vlakovi bi trebali biti brži, pruga izdržljivija i povezanost sa Zračnom lukom bolja.

Još najbolje da nakon obnove vlakovi budu sporiji, pruga lošija, a povezanost s aerodromom još gora, nego sada, tj. nepostojeća kao i danas.

Inače, ako to ikoga zanima,  luksuzni vlak Suisse Train Bleu je nakon iz Rijeke u Zadar stigao u 16.33 sati. Krenuo je dalje iz Zadra jutros u 8.33 prema Splitu u koji je trebao doći i u 12.56 sati.

Ne znamo je li stigao u to vrijeme i jesu li putnici morali presjedati u autobuse na nekim dionicama, kao što to HŽ priređuje domaćim putnicima.

Ovdje podsjećamo i kako je nedavno dokumentarni film Knin-Zadar naše kolegice Melite Vrsaljko (o kojem čitajte u tekstu na Trisu), a koji dijelom govori i o zaboravljenoj dionici željezničke pruge Knin-Zadar, dobio brojne nagrade i priznanja po međunarodnim festivalima.

U svakom slučaju, evo za kraj i podatak kako je netko na blještavom vlaku netko uspio ostaviti svoj grafiti-potpis, a što je iznerviralo neke Zadrane jer smatraju da su tim činom osramoćeni,  te da zbog toga ovaj vlak biše nikada neće doći u Zadar.

No puno više od škrabotine na vlaku kojega će Švicarci vjerojatno promptno prepiturati Zadrane bi trebalo brinuti zašto bez pogovora podržavaju nesposobne i nazadnjačke vlasti koji njihovim sudbinama i životima vladaju desetljećima, a koji su ih doveli upravo do ovog vrlo znakovitog slučaja: a taj je da je dolazak vlaka u Zadar 2024. senzacija i čudo, slična onoj kada su kao kada su američki domoroci Indijanci ugledali prije 160 i nešto godina, negdje 1860. i neke prvu lokomotivu, čeličnu zvijer koja riga dim.

Prizor iz filma ‘Knin-Zadar’