Građani Kaštela, odnosno njih nekoliko desetaka, zaustavilo je jučer poslijepodne sječu i uništavanje šume i brutalno razbijanje krajolika teškim građevinskim strojevima na južnim padinama Kozjaka. Sporni radovi na, po mnogima, štetnom i nepotrebnom bušenju tunela kroz Kozjak i totalne devastacije tog dijela Dalmacije, su, tvrde očevici, započeli kao da ih se želi sakriti od svjedoka – građana u kasnim satima subote i pod reflektorima, te su se nastavile u nedjelju rano ujutro, i to na blagdan svetog Mihovila, valjda s mišlju kako će biti neprimijećeni, smatraju prosvjednici. Iako na padinama Kozjaka stoji naša stara crkvica sv. Mihovila, dodaju.
Za one koji nisu upoznati, već dulje vrijeme se veliki broj građana Kaštela, okupljenih u Građansku inicijativu Spasimo Kozjak i Kaštela, bori protiv projekta koji će po njihovom mišljenju, ali i stajalištu mnogih drugih u Hrvatskoj, donijeti nesagledivu štetu za čitav kraj. Smatraju kako je ovdje riječ isključivo o uobičajenoj praksi pri koji vladajuće strukture guraju krupne građevinske projekte kako bi donijeli brzu i veliki zaradu svojim jatacima te usput uoči izbora kod neprosvijećenog dijela birača proizveli dojam kako se ‘nešto radi’.
U slučaju ovog projekta, i brojni prometni stručnjaci upozoravaju kako nova prometnica od kaštelanskog zaleđa kroz Kozjak do Kaštela nema gotovo nikakvog smisla (u smislu rasterećenja prometnih gužvi), te da za njom nema nikakve potrebe, izuzev u gore navedenim razlozima nečijeg bogaćenja na velikim javnim infrastrukturnim projektima. Zanimljivo, ili bolje rečeno tragično, s druge strane zamišljenog tunela, na predjelu Radošića i okolnih sela, mještani još uvijek, 2024. godine, nemaju vode iz vodovoda, pa nije jasno zbog čega bi im tunel bio prioritet: možda da prije odu u trgovinu da kupe vodu iz boca, pitaju se Kaštelani.
-Građevinski radovi na Kozjaku u Kaštel Gomilici 29.9.2024. Državno zemljište u zaštićenoj zoni uništava nekoliko bagera ovaj vikend do kasnih noćnih sati radeći pod reflektorima. Na terenu nema ploče za gradilište. Teren nije ograđen i postojeći put za žurne službe je nesiguran za prolazak. Nekolicina radnika iz poduzeća L. Z. projekt po nalogu svog nadređenog napustila je ilegalno gradilište. Dvojica kineskih državljana ukratko su na engleskom jeziku kazali da se radovi izvode u sklopu projekta tunel Kozjak. – proširila se jučer među Kaštelanima vijest.
Neposredno nakon što su uočeni radovi Građanska inicijativa Spasimo Kozjak i Kaštela pozvala je građane Kaštela na prosvjed na južnom gradilištu tunela Kozjak, te se oko 17 sati okupilo se dvadesetak građana, koji su pozvali i policiju, pa su djelatnici koji su zatečeni napustili gradilište.
– Građanska inicijativa, ispred koje ovo govorim, doznala je za početak radova na tunelu Kozjak sa južne strane te je na državnom zemljištu tvrtka LZ Projekt, čije smo radnike ovdje zatekli, počela sa uništavanjem šume i prirode. Mi smo pozvali policiju koja je došla na lice mjesta i napravila zapisnik o slučaju, inače, radovi su izvođeni bez ikakve tabele o investitorima i izvođačima. Radnici zatečeni na terenu kontaktirali su svoje pretpostavljene koji su im kazali da se povuku sa terena. Sve je danas prošlo mirno, a mi smo spremni poduzeti sve potrebne mjere da se ovi radovi ne nastave – kazao je Ante Garbati iz GISKK-a, kako prenosi Portal grada Kaštela, jedan od rijetkih medija koji je prenio vijest o ovom događaju, dok su je većina drugih prešutjele.
Inače, prve informacije o početku radova stigle su još u subotu poslijepodne, a doznalo se, vele, i kako su se prema gradilištu uputili i predstavnici kineske firme koja je od države Hrvatske dobila posao izgradnje tunela Kozjak.
-Obavještavamo Vas kao predstavnike medija da su građani Kaštela na južnoj strani Kozjaka kod pretpostavljenog ulaza izlaza/ulaza u tunel primijećeni radovi u subotu, 28.09 u kasnim večernjim satima i tijekom nedjeljnog jutra 29.09. – tijekom proslave Svetog Mihovila, zaštitnika polja. Gradilište nije označeno, nepoznat je investitor i izvoditelj radova te ne postoji tabla ni oznaka gradilišta, a niti registarskih oznaka vozila. Na ovoj katastarskoj čestici upisana je RH, a piše i “zabranjena gradnja”! U Studiji utjecaja na okoliš propisane su mjere zaštite na ovom području, kao što su i prethodna arheološka istraživanja. Koliko znamo Konzervatorski odjel u Splitu nije obaviješten o početku radova. Predstavnici Građanske inicijative Spasimo kozjak i Kaštela okupit će se u poslijepodnevnim satima, imeđu 16.30 i 17 sati, na ovoj lokaciji kako bi dočekali izvoditelje radova koji se na posao vraćaju u 17 sati. Očekujemo uvid u dokumentaciju i dozvole, a spremni smo za sve mjere kao što su trajna i dežurstva kod gradilišta, te pozivamo građane Kaštela da nam se pridruže u akciji. – rekli su tada u GI Spasimo Kozjak i Kaštela.
Podsjetimo, o ovoj temi smo pisali na stranicama ovog portala u tekstu ,: Dr. Ivo Babić o namjeri bušenja tunela kroz Kozjak:
Za mene je to jedno nasilje nad prirodom, jedan bezobrazluk, jedna prepotencija, a kada smo prenijeli razmišljanja dr. Ive Babića o ovom projektu. Inače, dr. Ivu Babića predstavljaju sljedećim riječima: beskompromisni borac za okoliš koji se dugi niz godina bavio istraživanjem tako i zaštite čovjekove prirodne i urbane okoline, jedan je od rijetkih intelektualaca koji ne podliježu nikakvim interesima ni politikama, povjesničar umjetnosti i arheolog rođen u Trogiru.
-Gledajte, nije ovo lokalpatriotizam, to o ovom kraju govore i strani putopisci. Jedan piše da je ovaj pejzaž “ridente”, ne znam kako bih to preveo, nasmiješeni pejzaž, Bogom dano to kaštelansko polje koje je bilo najplodnije polje u Dalmaciji. I ovo je, ne volim superlativ, ali zaista je ovo najpovijesniji prostor kojeg ima naša obala. Tu je nastao glavni grad rimske Dalmacije koja je bila velika do Save, do današnje Bosne i Hrvatske. Dakle, nije slučajno tu nastala metropola, na tim vratima između ovih planina, Kozjaka i Mosora. Tu zaista počiva hrvatska povijest. – govorio je dr. Babić o prostoru kojeg se sada žele uništiti.
Kako bi apsurd bio veći, taj za hrvatski narod izuzetno važan kraj uništavaju upravo oni koji se lažno busaju u domoljubna prsa i ruku prigodno drže na srcu dok svira hrvatska himna, a sve radi tričavog kratkoročnog profita, upozorava se. Beskrupulozni i bez svijesti, uništavaju sve što vrijedi, uglavnom bez ikakvog otpora nezainterseirane i umrtvljene javnosti. No, čini se kako ovdje ipak nije taj slučaj…
Naime, predstavnici Građanske inicijative su i jutros na mjestu gdje su se izvodili radovi, a kako su i najavili tijekom jučerašnjeg dana spremni su poduzeti sve potrebne mjere da se ovi radovi ne nastave.
– Na terenu je sve kako je i bilo sinoć nakon što su radovi zaustavljeni. Nema nikog od radnika. No, nedostaje jedan damper. Uklonjen je onaj koji nije imao registraciju. Uz predstavnike Inicijative na gradilištu je i lugar Hrvatskih šuma – kazao je Portalu grada Kaštela Ante Garbati iz Građanske inicijative i dodao da će čekati do daljnjeg.
A evo sada prenosimo i mišljenje o ovom ‘projektu’ jednog građana koji nas je zamolio da ne navodimo njegovo ime. Onome tko ovo pročita moglo bi biti jasnije zašto se ‘oni tamo bune’:
Predviđen je početak probijanja cijevi za tunel kroz Kozjak. Iako je projekt najavljen kao ključan za prometno rasterećenje Grada Splita i njegove okolice, vjerujem da to ovdje nije slučaj, već smatram kako se radi o koruptivnom djelovanju nauštrb javnom interesu. Evo zašto to mislim:
Projekt ‘Novi ulaz u Split’ predviđa spojnu cestu koja bi povezivala autocestu A1 i Jadransku magistralu preko padina planine Kozjak. Radi se o značajnoj geomorfološkoj cjelini, s mnoštvo očuvanih znamenitosti, poljoprivrednih zemljišta i suhozida, ali povrh svega očuvanom prirodom i krajobrazom. Iako izgradnja spomenute trase ne bi nužno ugrozila postojanost kulturnih znamenitosti poput arheoloških lokaliteta, njezina izgradnja trajno bi narušila vizuru i sklad planine, pa tako i Grada Splita i okolice nad kojom dominira (pogledajte kao primjer kamenolom iznad Kaštel Sućurca).
Prva faza izgradnje spojne ceste kroz Kozjak predviđa tek spoj s D8 na području Kaštel Kambelovca, dok su spoj na lokalitet Brižine i izgradnja mosta preko Kaštelanskog zaljeva predviđeni tek u II. fazi projekta, koji je tek u izradi. Kako je riječ o prometnici koja drži titulu jedne od opasnijih i prometno opterećenijih cesta u Hrvatskoj, postavlja se pitanje, ako je vlastima uistinu stalo do dobrobiti stanovništva Grada Splita i njegove okolice, zašto se prvo ne ide u rekonstrukciju raskrižja i prilaza na D8 te izgradnju mosta preko Kaštelanskog zaljeva kako bi se sama prometnica učinila sigurnijom i protočnijom, pa tek onda da se eventualno razmatra novi priključak na autocestu?
Spojna cesta kroz Kozjak imala bi izravan spoj na A1 kod Vučevice, naselja u blizini kojeg se nalaze Dugobabe, ujedno i rodno mjesto utjecajnog HDZ-ovog političara i bivšeg župana Splitsko-dalmatinske županije Ante Sanadera, ali i mjesto porijekla bivšeg predsjednika Vlade Ive Sanadera.
Kao argument za izgradnju tunela kroz Kozjak na predloženoj lokaciji često se spominje revitalizacija Zagore. Međutim, riječ je o području na kojem živi tek nešto više od 2.000 stanovnika (prema popisu iz 2021., općina Klis, ne uključujući i samo naselje Klis, broji 1.730 stanovnika, dok općina Lećevica broji tek njih 495), dok većina pritoka ljudi i robe u stvari dolazi iz smjera Prgometa i Dugopolja. Ovo posebno dolazi do izražaja kada se u obzir uzme sljedeće:
U usporedbi s drugim potencijalnim dionicama koje bi se dale izgraditi u okolici Splita, poput brze ceste Plano-Prgomet ili hipotetske dionice koja bi prolazila pored Radošića kroz Prosik, planirana dionica sa spojem na Vučevicu u stvari nema nikakvu značajniju prednost koja bi nužno isključila mogućnost realizacije drugih opcija…