Katja Grcić treća je pobjednica natječaja za pjesničku rezidenciju “Vesna Parun” 2023. na otoku Zlarinu koji raspisuje Kulturna udruga Fotopoetika. Na natječaj se prijavilo 30 kandidatkinja i kandidata.
Pobjednica ovogodišnjeg natječaja Katja Grcić, već u svojoj prijavi istaknula se temeljito promišljenom idejom rada tijekom rezidencije. Pokazala je izvanrednu sposobnost dubokog osluškivanja kojom je proniknula u prirodu umjetničkog bića Vesne Parun te je u skladu s time osmislila svoj prijedlog za rad potkrijepivši ga teoretskim okvirom, kao i konkretnom razradom stvaralačkog procesa, konstatirao je ocjenjivački žiri.
Uz Katju Grcić, žiri posebno pohvaljuje Tomislava Augustinčića, Moniku Herceg, Rajnu Racz i Josipa Čekolja koji su bili u najužem izboru za dodjelu rezidencije, za izrazito dobro razrađene ideje i koncepte, te za ozbiljnost i poštovanje koje su iskazali i prema rezidenciji i prema vlastitom radu.
Katja Grcić je svojim je projektom – čijim dijelom će postati i rad u književnoj rezidenciji na Zlarinu – apostrofirala vrlo važan moment vezan uz život Vesne Parun, ali i uopće uz žensko umjetničko stvaranje, a to je – rubnost, skrajnutost, margina. Razrađivanje ruba kao prostora koji postaje metafora otpora i koji se u recentnim sjedinjenjima s bujajućom teorijom može promatrati kao oblik borbe protiv „konzervativizma, neo-liberalnog individualizma i moralnog determinizma“ svakako je intrigantno i vrijedno tumačenje. Kandidatkinja uočava i poštuje jasne veze s „nomadskim subjektivizmom“ Vesne Parun, odnosno s njezinim životom koji u svom nemirenju i neustrašivosti otvara prostor za prevratnički kontinuitet. Naime, bilo da je riječ o svjetonazorskoj perspektivi, životnoj neposrednosti ili umjetničkom horizontu, Vesna Parun je uvijek odavala veliko povjerenje u alternativu: „otpor sistemskom ukalupljivanju i ograničavanju ženskog iskustva u vremenima kada je feminizam još bio u natruhama“.
Ovogodišnja pobjednica je učvrstila i prosvjednu poziciju s koje žene afirmiraju svoje potencijale, između ostalog, ne pristajući na nadomjesni život. U podtekstu tako kontekstualiziranog promišljanja, otvaraju se pitanja o slobodi, oslanjajući se pritom na činjenicu da je Vesna Parun strastvenim življenjem i stvaranjem cijeli život težila apsolutnoj slobodi bića.
Kandidatkinja je također istaknula kako se u svojem umjetničkom radu bavi prostorom, te razložila na sasvim konkretnoj razini kako kani povezati najneposrednija iskustva vezana uz doživljaj Zlarina, kao mjesta početaka Vesne Parun, s imaginarnim svijetom njezinog umjetničkog transponiranja – njezinim tekstovima, navodi u obrazloženju svoga izbora žiri.
Polazeći od činjenice da su prostorne margine, od rodne kuće na Zlarinu, izdvojene od ostatka mjesta, do stana u predgrađu velegrada, zasigurno obilježile način život Vesne Parun, kandidatkinja želi ući u dijalog s prostorom koji je oblikovao pjesnikinju i koji je ona oblikovala svojim pjesništvom. To se odnosi na materijalni prostor njezina djetinjstva sa svim njegovim bojama i mirisima, a posebno zvukovima koje kandidatkinja također planira istražiti i ugraditi u svoj rad dajući mu na taj način sonornu i auditivnu dimenziju.
Istraživački rad na Zlarinu trebao bi biti podloga multimedijskog projekta koji bi Katja Grcić razvijala u suradnji s izvedbenim umjetnicima. Time bi život i pjesničko djelo Vesne Parun našli svoje mjesto u novim interdisciplinarnim medijima. Nakanom da u svoj rad uključi druge medije kao i izvedbene rakurse, autorica širi prostor imaginacije i spoznajne jasnoće, čime ova rezidencija prirodno dobiva svoj eho prema drugima- ocijenio je žiri za dodjelu pjesničke rezidencije “Vesna Parun” za 2023. godinu, a u kojem su bile Živana Podrug, Nives Franić i Sanja