Neovisni novinarski portal
16.7.2024.
POLITIKA
Emir Cerić za N1: Riječka rafinerija nije trebala biti zatvorena zbog modernizacije, a gašenje sisačke rafinerije je opravdano!

Emir Cerić za N1:
Riječka rafinerija nije trebala biti zatvorena zbog modernizacije, a gašenje sisačke rafinerije je opravdano!

Zašto se usred energetske krize zatvara jedina hrvatska rafinerija, ona u Rijeci, i to pod izgovorom modernizacije? Kome je to u interesu? Naravno, MOL-u koji će, kako tvrdi dugogodišnji direktor riječke Rafinerije Emir Cerić, na tome samo zaraditi!

Narednih špest mjeseci, do početka travnja iduće godine, riječka Rafinerija obustavlja rad zbog modernizacije teške 4 milijarde kuna. Žalosna je spoznaja da je Rafinerija u kontinuitetu radila samo šest mjeseci, a kako tvrde neovisni stručnjaci, gašenje Rafinerije zbog tzv. nadogradnje je – nepotrebno!

Situaciju u riječkoj Rafineriji za N1 je komentirao njezin dugogodišnji direktor Emir Cerić koji smatra da to nije normalno.

-Remont rafinerije bi se trebao održavati svake četvrte, pete godine, to je europski i američki benchmarking i to ako radi u stopostotnom kapacitetu, što ovdje nije slučaj. Sa stanovišta MOL-a se vrši optimizacija prerade u Budimpešti, ne u INA-i i sa stanovišta MOL-a je to opravdano. MOL nije pod sankcijama, Mađarska uvozi jeftinu rusku naftu preko naftovoda Družba, prerađuje je i jeftine derivate će izvoziti na hrvatsko tržište i Hrvatska neće ostati bez derivata– kaže Cerić. Ali, na derivatima će, dodaje, netko zaraditi, ali to neće biti INA, nego MOL.

Činjenica je da u ovoj energetskoj krizi naftne kompanije enormno zarađuju. Pitanje je bi li i Riječka Rafinerija ostvarivala profit da nije ugašena. Cerić smatra da to ovisi o tehnološkoj spremnosti rafinerija, jer svaka ne ostvaruje rekordnu dobit, ali bi svakako bilo profita.” Rafinerija nije još do kraja modernizirana, nema koking postrojenja, koja sada rade da se riješe teških ostataka i riječka rafinerija uvozi vakuum plinsko ulje iz Rusije i na temelju toga ostvaruju dobitak”, objašnjava Cerić, izrijekom tvrdeći da rafinerija može raditi tijekom procesa modernizacije. No, modernizacija je, kaže, samo izgovor MOL-a, a stanje u INA-i s Rafinerijom Rijeka nema veze.

Navodno se gradi novo postrojenje koje se treba spojiti na postojeće, ali to spajanje traje dva –tri tjedna prije završetka kompletne modernizaicje, i tada rafinerija staje na nekoliko dana kako bi se napravio prespoj, i cijeli proces modernizaicje je time završen, rekao je za N1 Cerić.

Međutim, na ovaj način MOL će imati derivate i izvozit će ih u Hrvatsku, a i dalje ćemo plaćati rusku naftu prerađenu s mađarskim potpisom i mađarskim profitom, ističe.

Cerić, također, zatvaranje sisačke rafinerije smatra potpuno opravdanim jer , kako veli, ona se ne može pokrenuti jer bi stvarala gubitke, nije modernizirana, ima zastarjelu tehnologiju, disproporciju između primarnih i sekundarnih kapaciteta.

Spomenuo je i kako je 2002. djelomičnom privatizacijom INA-e , prodajom 25 plus jedna dionica Mađarima, MOL prihvatio i razvojni plan INA-e, ali od njega nije bilo ništa. Kad je 2005. HDZ ponovo došao na vlast doveo je svoje ljude u Upravu, koji prije toga nikad nisu INA-u ni vidjeli kamoli o njoj nešto znali, dok su Mađari doveli stručne ljude i time logično osigurali prevlast i modernizacija se nije dogodila, što je na kraju rezultiralo zatvaranjem. INA je, napominje Cerić, u međuvremenu izgubila i tržište, a ako nemate tržište nema ni profita.  Ali, što se njega tiče  sisačka rafinerija je prošlo svršeno vrijeme, a sve ostalo su zablude koje ne treba podgrijavati.

Tags: , , , ,

VEZANE VIJESTI