Zagreb će ove školske godine ipak “pošiziti”. Točnije, u 36 zagrebačkih srednjih škola, javlja Hina, uvodi se fakultativni predmet Škola i zajednica (ŠiZ) koji će, smatra gradonačelnik Tomislav Tomašević, učenike učiti demokraciji, i biti zalog boljeg obrazovanja i boljeg društva.
–ŠiZ učenike uči kako da budu aktivni i ravnopravni građani društva- izjavio je Tomašević, napominjući da se tako u Zagrebu po prvi put uvodi ne samo program građanskog odgoja i obrazovanja u 36 srednjih škola, nego je to i prvi put da se u Zagrebu uvodi bilo kakav fakultativni predmet na inicijativu Grada, a ponuđen je svim zagrebačkim srednjim školama.
Zasad će program biti realiziran u najmanje 36 srednjih škola različitih profila, od strukovnih, preko medicinske do gimnazije,obuhvatit će dvije trećine svih srednjih škola u gradu, a slušat će ga 816 učenika drugih i trećih razreda.
ŠiZ će se provoditi kroz 70 sati tijekom školske godine, dakle, dva sata tjedno, a za njegovo provođenje educiran je 91 nastavnik.
Zagrebački gradonačelnik Tomašević to smatra velikim uspjehom, i posebno napominje da je on sada u srednjoj školi svakako bi odabrao ŠiZ jer će se kroz taj predmet učenike obrazovati o modernim izazovima u kriznim vremenima i kako da se nose s njima.
Ono što je osobitost ovog novog školskog predmeta, kazao je Tomašević, je da učenici na demokratski način sami biraju probleme i teme na koje se žele fokusirati, a potom uz pomoć nastavnika sami odlučuju kako će adresirati njihovo rješavanje. Nada se da bi učenici mogli zakucati i na vrata Grada kako bi ih upozorili na neke probleme i zatražili od gradske vlasti da ih riješi na način koji oni smatraju optimalnim i primjerenim.
Tomašević vjeruje da će se u idućoj školskoj godini za ovaj pilot-projekt prijaviti još više škola.
Prilikom prezentiranja programa ravnatelj Instituta za društvena istraživanja u Zagrebu, Boris Jokić, jedan od svojevremeno najangažiranijih u izradi novog kurikuluma u školama, naglasio je da je ŠiZ inovativan predmet kakav još nema nijedna škola u Hrvatskoj, pa je dakle, Zagreb u tome naš pionir.
Program, kaže Jokić, nema fiksni sadržaj, i de facto će ga definirati sami učenici tako što će kroz 11 tematskih cjelina sami odlučiti koji su to problemi ili pojave za njih prioritetni i koji ih najviše zaokupljaju. Predmet je inovativan i po tome što nema ispita, ni usmenog ni pisanog.
-Neke od tematskih cjelina vrlo su bliske mladim ljudima (fizička aktivnost, sport, mediji, kultura, migracije), neke su klasične (demokracija, ljudska prava, jednakost), a neke su- kazao je Jokić- one za koje se i ne bi na prvu reklo da mogu biti dio građanskog odgoja i obrazovanja (ekonomija, okoliš).
-Učenike se od prvog dana prati koliko aktivno sudjeluju u raspravama, aktivnostima, koliko su odgovorni, samostalni, samoinicijativni, koliko dobro komuniciraju i surađuju, a na osnovu toga njihovi ih nastavnici prate i daju im određene ocjene- objasnio je Jokić, ocjenjujući kako je jedna od najvećih dobrobiti ovog predmeta što se mladi međusobno povezuju neovisno o njihovim ideološkim orijentacijama i zajedno djeluju na dobrobit zajednice, a to bi, kaže, hrvatskoj školi trebalo dati novi karakter.