Posljednjih dvadesetak dana dobili smo nekolicinu e-mailova i poruka očajnih, zgroženih i bijesnih čitatelja. Najveći dio poruka s molbom ili zahtjevom da ‘nešto napišemo’ se odnosio na radove koji se upravo događaju u Žaboriću kod Šibenika, na Jadranskoj magistrali, državnoj cesti D8 i najvažnijoj prometnici u Hrvatskoj za priobalje i posebice turizam, jedinu preostalu gospodarsku granu koju nekompetentne i lopovski nastrojene vlasti bez vizije i sluha za opći boljitak posljednjih desetljeća nisu uspjele uništiti. Barem ne zasad.
No čini se kako su na dobrom putu da uspiju i u tome, odnosno da otpile i posljednju (gospodarsku) granu na kojoj manje-više svi sjede, odnosno sjedimo. Kako nekome razumnome čovjeku, posebice nekome koji dolazi iz nekih uređenijih država s vlastima koji promišljaju, objasniti zašto su u dijelu Hrvatske s najviše sunčanih dana radovi na rekonstrukciji (u naravi raskrižja sporedne važnosti) izvode na početku turističke sezone, te se planiraju završiti – 1. kolovoza?
Nikako.
Inače, radi se o ukupno svega 2 kilometra ceste, a zapravo i manje, dionici koju bi u zemlji gdje se infrastrukturne radove od općeg značaja pomno planiraju, te izvode predani i stručni ljudi trajalo svega nekoliko tjedana. Dakako, radilo bi se danonoćno, pod reflektorima, s ciljem da se ne otjeraju gosti koji posjećuju Hrvatsku, te ne ugrozi egzistencija nebrojenog broja građana koji ovise o navedenom turizmu.
Nasuprot tome, da stvar bude još i gora, na gradilištu u prijepodnevnim satima ima nedovoljan broj dana, a poslijepodne, te vikendima i praznicima – nikoga. Tako tvrde oni koji posljednjih tjedana u kolonama po pola sata i dulje čekaju na semaforima ne bi li nastavili put iz Šibenika prema Splitu i obratno. Dakako, lokalni živalj je na rubu očaja, a slične reakcije se čuju i od ‘stranih gostiju’.
Problem je, dakako, dublji i kompleksniji: desetljeća zapošljavanja podobnih na ključnim mjestima, u kombinaciji s nehajnim vlastima i šutljivim građanstvom, dovode do ovakvih situacija – nereda, šteta, apsurda i dugoročnog urušavanja društva na svim razinama, pa tako i u održavanju cesta.
No skratimo, slično je, na primjer, i u Rogoznici, gdje su se baš sad sjetili popravljati šahte na jedinoj pristupnoj cesti, u Marini gdje je raskopana čitava prometnica na rivi, u Trogiru gdje upravo sad rekonstruiraju stari most…
Izuzev malobrojnih koji se iz nemoći obraćaju medijima, malo tko iz redova vlasti uopće smatra za važno zapitati zašto je to tako.
Neke poruke čitatelja koje smo dobili ne smijemo zbog uznemirujućeg sadržaja citirati, no možemo barem otkriti kako sadrže riječi poput imbecili, kreteni, budale, idioti, zemlja budala, apsurd, nesposobnost, rodijaci, kad podobni moroni postanu šefovi, adeze.. i slično.
Iznimka je šibensko-kninska dožupanica Iris Ukić Kotarac koja je poslala upite nadležnima i mjerodavnima, i to ovako:
“Poštovani
Kao što Vam je (pretpostavljam) poznato, na državnoj cesti oznake DC8 u Žaboriću (pored Šibenika) u tijeku su građevinski radovi na rekonstrukciji raskrižja.
Riječ je o opsežnim radovima koji, kako stvari stoje, uskoro neće biti gotovi. Problem je što se radovi izvode u turističkoj sezoni koja je primjerice (već) započela (u punom jeku) u Primoštenu i Rogoznici.
Veliki broj ljudi svakodnevno, kako zbog posla, iz susjednih općina ali i okolnih naselja Šibenika, (Žaborić, Grebaštica, Šparadići) gravitira prema Šibeniku, odnosno na tom potezu posebice ljeti, odvija se gust promet.
Radi radova koji su u tijeku, promet je značajno usporen.
Uz općenito usporavanje prometa i kašnjenja /Hitna pomoć/ veliki je pritisak na točku na kojoj se promet odvija u jednom pravcu (semafor).
U ljetnim mjesecima izvođenje ovako opsežnih građevinskih radova, uz logično pitanje „zašto se sve radi u sezoni“, te uz uobičajenu nervozu vozača, moguće (nedopustivo) pretjecanje i prolazak kroz crveno, može generirati i porast prometnih nesreća.
Slijedom navedenog predlažem da županija od Hrvatskih cesta zatraži obavijest o tome kad će radovi biti dovršeni odnosno da zatraži informaciju, s obzirom na odredbe Ugovora (o javnoj nabavi), da li se radovi mogu eventualno pomaknuti „iza sezone“.
Zaprimila sam više prigovora građana sve vezano uz ovu temu, pa Vas molim da poduzmemo određene korake.
S poštovanjem”.
Inače, jedan od odgovora lokalnim medijima je bio ovakav:
– Svjesni smo da su ti radovi prouzročili dosta nervoze kod svih koji prometuju tim dijelom Jadranske magistrale, ali i opasnosti koje je to raskrižje prije rekonstrukcije predstavljalo. Radovi vjerojatno i ne bi ušli u sezonu da nije bilo problema s imovinsko-pravnim odnosima. Naime, mi smo odavno imali odabranog izvođača i ugovorili radove, ali se oduljio proces rješavanja imovinskih odnosa na što nemamo utjecaj. Ugovoreni rok za završetak radova je 28. srpnja, a mi ćemo nastojati da posao bude gotov i prije roka – kazala je Irena Mudronja, voditeljica Tehničke ispostave Hrvatskih cesta Šibenik.
Oni koji znaju kako izgleda promet u ovom dijelu priobalja tijekom sezone, zna kako će se, ako ovo doista bude tako, uskoro moći očekivati kolone vozila na suncu duge i po deset kilometra, iz svakog pravca.
Jesmo li mi doista zemlja budala, kako reče naš čitatelj?