Promocija obnove ? Zvuči perverzno, poput ciničnog birokratskog vica? Ali, da, istina je. Država je, javlja N1, raspisala javni natječaj za vizualni identitet, PR usluge, kemijske olovke, kišobrane, i što li sve ne, u svrhu promocije projekata obnove nakon potresa, koji se financiraju iz EU fondova. Tako bar tvrde iz Središnjeg državnog ureda za obnovu i stambeno zbrinjavanje…
Rečeni Središnji državni ured za obnovu raspisao je javni natječaj za usluge promidžbe i vidljivosti projekata “Obnove obiteljskih kuća u vlasništvu RH” i “Uklanjanje i izgradnja zamjenskih stambenih jedinica u vlasništvu RH, na potresom pogođenim područjima”, u ukupnoj procijenjenoj vrijednosti od 2.160.000 kuna bez PDV-a.
Dakle, u situaciji kad se država ne može pohvaliti izgradnjom nijedne jedine kuće stradale u razornom potresu, prije gotovo godinu dana na Baniji, a u Zagrebu još malo pa i dvije, umjesto za konkretnu obnovu, novac se troši za promociju državnih projekata obnove?! Fakat je perverzno! Jer, s tim novcem moglo se izgraditi bar 20-ak drvenih montažnih kućica koje na Baniji mnoge obitelji priželjkuju kao trajno, a ne samo privremeno rješenje. One im se, zlu ne trebalo, bar neće srušiti na glavu bude li novog potresa. Ali, onima koji obnovu financiraju, promoviranje njihove “solidarnosti”, kako izgleda, važnije je od svega. Nevjerojatno!
Središnji državni ured dao se, tako, u intenzivnu i sveobuhvatnu nabavu promidžbenih artikala i promotivnih kampanja, ne štedeći novca za (samo)reklamiranje. Pa se, prenosi N1, nabavljaju kemijske olovke i blokovi za pisanje, njih 500 komada, pa platnene vrećice , 250 komada, USB –ovi i reklamni kišobrani, višekratne sklopive kabanice, sve s dotiskom i logom naručitelja, a s ciljem, kažu, jačanja medijske vidljivosti aktivnosti središnjih državnih institucija zaduženih za obnovu.
Iz Središnjeg državnog ureda objašnjavaju kako se ova intrigantna javna nabava provodi ” u okviru Programa Operativni program konkurentnost i kohezija, temeljem financiranja bespovratnim sredstvima iz europskih strukturnih i investicijskih fondova, u proračunu RH,na aktivnosti-kontu K-761080-4211/4511, izvor 563 (95,00% EU fondovi), izvor 12 (5,00% nacionalna sredstva) – Obnova nakon potresa u Sisačko-moslavačkoj i Karlovačkoj županiji objekata u državnom vlasništvu”. Nije vam ništa jasno?
Zapravo, radi se o tome, da su ovaj natječaj, ove javne nabave kojima se, navodno, treba postići bolje informiranje javnosti i vidljivost projekata obnove, obavezni elementi svakog projekta koji se financira sredstvima EU fondova!
Europska unija daje, ali hoće da se to i vidi i da se zna za što je dala i koji su to projekti temeljem kojih se obnova financira i realizira. Svrha tih promidžbenih aktivnosti je, piše N1, “prezentirati projekt, projektnu ideju, ciljeve i rezultate, podizanje svijesti javnosti, medija i dionika o ulozi Europske unije te objava činjenice da EU sufinancira projekt te podijeliti stečena znanja i iskustva.”
Ako je i europska, samoživa, iracionalna, birokratska samopromocija, a ne hrvatska, jednako je iritantna zbog svoje neosjetljivosti prema tragedijama brojnih obitelji u Zagrebu, Sisačko-moslavačkoj, Karlovačkoj i Krapinsko-zagorskoj županiji. Stigla je zima, temperature su pale ispod nule, pao je i snijeg, a stradalnici na potresom pogođenom području na Baniji žive u metalnim kutijama ( kontejnerima), neki i bez WC-a, neki i bez kontejnera, u svojim nesigurnim, napuklim kućama na kojima obnova nije ni blizu početka.
Polako, najprije reklama, a onda radovi. Zbilja bešćutno…
A evo što to Središnji državni ured, po naputku, kako kažu, iz EU fondova iz kojih se obnova financira, nabavljaju i što im je prioritetnije od samih radova na obnovi: