Kruno Lokotar, književni urednik i još mnogo toga, a bez kojega ne bismo doznali za nepregledni niz sjajnih književnica i književnika i njihovih djela, sada je pak u okviru Fra Ma Fu festivala izložio fotografije propasti zapuštene, upropaštene, devastirane i opljačkane tvornice Dalit, perjanice nekadašnjeg gospodarstva Lokotarovog rodnog Daruvara.
Fotografije su izložene na vjerojatno najboljem mogućem mjestu, tamo gdje su i nastale: u derutnim pogonima bivše tvornice, a posebno ganutljivo je bilo, kažu, to što su na otvorenje došli i neki bivši radnici Dalita. Ovdje je poveznica na reportažu na portalu Mojportal.hr, a tu pronađite uvodnik Selvedina Avdića s portala Fra Ma Fu festivala, a mi u nastavku prenosimo izvještaj Ivice Buljana s portala Hrvatskog novinarskog društva:
Drugog dana Fra Ma Fu festivala otvorena je sjajna izložbe fotografija Krune Lokotara “Dalit, after party – mobitelografija”, koju je autor posvetio radnicima nekadašnjeg daruvarskog gospodarskog diva tvornice “Dalit”, koja je u najboljim godinama svog postojanja krajem osamdesetih godina prošlog stoljeća zapošljavala 1700 radnika, a sada su ogromne hale i zemljište potpuno zapušteni i devastirani.
-Uz ovu tvornicu vezan sam cijelog života, jer sam tu u blizini rođen i živio, a mama mi je radila u tvorničkoj ambulanti. Nemam pretenzija biti fotograf, ali ovo je napravljeno iz duše i jednostavno sam to morao napraviti za sve one koji su živjeli i radili u “Dalitu” i stoga mi je izuzetno drago da neke od njih koji su ovdje mogu i pozdraviti, kazao je Lokotar, jedan od ponajboljih književnih urednika u Hrvatskoj, koji, kako piše daruvarski mojportal.hr sve više vremena provodi u Daruvaru, a sve manje u Zagrebu ovu intrigantnu izložbu u starom pogonu Dalita nazvao je i u sebi sadrži tipičan lokotarovski izričaj: “Dalit: after party”.
Lokotar je naveo kako je praktično ilegalno prije dvije-tri godine ušao u neke od devastiranijih, ali i fotogeničnijih hala, poput one stare ljevaonice, i tamo snimio stotinjak fotografija od kojih su za ovu svrhu odabrane i priređene znakovite 33.
Kako je zapisao autor teksta u katalogu izložbe Selvedin Avdić na jednoj fotografiji Krune Lokotara vidimo tablu s prekriženom siluetom čovjeka.
– Teško je danas pretpostaviti na što je tabla upozoravala. Kao što je pukim promatranjem nemoguće zaključiti kakva je bila namjena ovih praznih soba, kuda vode ljestve, čemu služe gigantska crijeva ili šta su čuvala metalna vrata? Ljudi su ovim prostorijama davali smisao, njihovo odsustvo čini ih besmislenim, grotesknim…I tužnim. Znak zabilježen na ovoj fotografiji je jedino svjedočanstvo da je nekada tu bilo ljudi, napisao je Avdić, samo o jednom od mnogobrojnih primjera na ovim prostorima koji su u procesima privatizacije i tranzicije naše fabrike presale biti naše , a novi su ih vrlo brzo prenamijenili i prodali u staro željezo i rasprodali sve što vrijedi i iza sebe ostavili pustoš.