Neovisni novinarski portal
8.12.2021.
GOSPODARSTVO / šibenik
Razgovor / Bojan Kropf, predsjednik uprave Impol- TLM-a : U pet godina od dolaska u Šibenik, uložili smo 60 milijuna eura u TLM!

Razgovor / Bojan Kropf, predsjednik uprave Impol- TLM-a :
U pet godina od dolaska u Šibenik, uložili smo 60 milijuna eura u TLM!

Impol-TLM novo je ime za staru šibensku Tvornicu aluminija koja je sa svojim slovenskim vlasnicima ( kompanijom Impol ) dobila novu šansu na tržištu aluminija koje je već jednom, doduše davnih godina, Tvornica lakih metala iz Šibenika osvojila. I izgubila. Otkako je prije pet godina slovenski Impol postao vlasnik, TLM uspješno ide naprijed, unatoč neprilikama ( požar, kvarovi… ), bez velikog marketinga, predan svojim planovima.

Od preuzimanja TLM-a broj zaposlenih se udvostručio, iz Impol-TLM-a danas aluminij ide u BMW AUDI, a potkraj 2020. postali su i jedan od OEM dobavljača za BMW. Što se događa iza tvorničke ograde u ova pandemijska vremena, slijedi li nakon ulaska u automobilsku i TLM-ov prodor u avio industriju, i još puno toga, pitali smo predsjednika uprave Impol-TLM-a, Bojana Kropfa.


-Od 2016. kad ste preuzeli šibenski TLM, do danas, u kojoj mjeri su se vaša očekivanja i planovi ispunili kad je u pitanju tzv. šibenski program Impola? Koliko imate zaposlenih, kolika je proizvodnja postignuta na kraju 2020. i koliki je prihod tvrtke u Šibeniku? Kolika je prosječna plaća u Tvornici?

Od 2016. godine do danas strateški postavljeni ciljevi u najvećoj mjeri su i ispunjeni. Od kupnje pokretnina i nekretnina u stečaju do pokretanja i održavanja proizvodnje. Od ožujka 2016. godine, od kada je Impol-TLM d.o.o. započeo svoje poslovanje do danas, završene su planirane investicije koje su za cilj imale povećanje kapaciteta i poboljšanje kvalitete proizvoda. Trenutno je u tvornici zaposleno 430 radnika, radi se u svim smjenama, a proizvodnju smo u ožujku 2016. započeli s 212 radnika. U 2020. godini ukupna proizvodnja je bila nešto preko 112 tisuća tona, a prosjek plaće na razini cijele 2020. godine je iznad prosjeka Republike Hrvatske i iznosi 7.157 kuna u neto iznosu.

Svojevremeno ste isticali problem radne snage, jer nema obučenih, kvalificiranih radnika za zanimanja koja vama trebaju u proizvodnji, ne samo u Šibeniku nego i širem okruženju. Je li taj problem danas manje ili više izražen, i što ste poduzeli?

U početku poslovanja Impol-TLM-a trebalo je pridobiti povjerenje lokalne zajednice, povjerenje da je Impol-TLM ozbiljan poslodavac, da za cilj ima visokokvalitetnu proizvodnju, kao i ulaganje u modernizaciju strojeva. Našim internim pravilima uredili smo sustav mentorstva i prijenosa znanja. Imamo uređen način uvođenja novih zaposlenika u posao, kao i sustav motivacije kroz varijabilni dio plaće. Kroz kadrovske stipendije koje raspisujemo svake godine također nastojimo pridobiti kadar koji će biti spreman učiti i napredovati.

Navodno su čak i mladi stručnjaci, visokoobrazovani kadrovi, iz Siska došli, na vaš poziv, raditi u šibensku tvornicu. Koliko je takvih slučajeva i koji su profili radnika najdeficitarniji?

Trenutno imamo dva inženjera metalurgije koji su zaposleni, a koji su svoje školovanje završili na Metalurškom fakultetu u Sisku. Imamo suradnju s Metalurškim fakultetom u Sisku, koji već od ranije ima tradiciju suradnje s TLM-om. Međutim, i dalje se susrećemo s nedostatkom pojedinih stručnih kadrova, kao npr. inženjera strojarstva, pa i inženjera metalurgije. Držimo da treba ojačati i srednjoškolski četverogodišnji sustav školovanja. Važan segment je potreba za jačanjem informatičkih znanja te metalurških zanimanja.

-U nove ljevaonice, dvije linije, najavili ste investirati 40 milijuna eura, s tim da je jedna trebala biti završena ove godine, a druga 2024. Jesu li ti rokovi, kako sada stvari stoje, dostižni? Što Impol-TLM dobiva s investicijama u ljevaonice?

Radi se o projektu rekonstrukcije postrojenja Impol-TLM d.o.o. povećanjem kapaciteta proizvodnje aluminijskih proizvoda izgradnjom nove ljevaonice aluminijskih blokova. Planira se suvremena ljevaonica, tehnološki dovršena sukladno najboljim raspoloživim tehnikama (BAT) na tržištu, konačnog kapaciteta 200.000 tona aluminijskih blokova godišnje. Projekt je od ključne važnosti za pretapanje vlastitog i povratnog otpada, sukladno s ISO 14021, osiguravajući odgovarajuću fleksibilnost i veću dodanu vrijednost, sukladno s novim zelenim tehnologijama za trajno održive proizvode (ASI standardi). Radi se o proširenju kapaciteta lijevanja Impol-TLM-a. Istodobno, nova ljevaonica također bi poboljšala kvalitetu proizvoda, povećala energetsku učinkovitost, smanjila ovisnost o vanjskim dobavljačima i istovremeno zadovoljila svim ekološkim propisima. Građenje je predviđeno u fazama. Glavni razlog fazne podjele je kontrola troškova, jer govorimo o visokoj vrijednosti ulaganja. Faze nisu međuovisne i nastavak projekta se može prilagoditi trenutnim potrebama Impol grupe, a svaka od faza predstavlja jednu liniju za lijevanja i taljenje. U prvoj fazi potrebno je pripremiti veći dio infrastrukture. Realizacijom investicije doći će i do povećanja zapošljavanja.
Što se tiče rokova, intenzivno radimo na pripremi projektne dokumentacije, očekujemo da će projekt biti i potvrđen kao projekt od interesa za Republiku Hrvatsku, za sada je uvršten na Listu mogućih strateških projekata sukladno Zakonu o strateškim investicijskim projektima Republike Hrvatske. Cilj nam je u što kraćem roku imati spremnu svu dokumentaciju za dobivanje građevinske dozvole kako bismo se držali postavljenih terminskih planova.

-Što je realizirano od programa u automobilskoj i avio-industriji koje ste također najavljivali?

U svibnju 2019. godine pokrenuta je završna razrezna linija Salico, s trenutno tri tisuće tona proizvoda mjesečno, koja otvara mogućnosti ulaska u navedene industrije. Iz Impol-TLM-a aluminij ide u BMW, u AUDI, odnosno krajem 2020. godine Impol-TLM je postao jedan od OEM dobavljača za BMW, što je zasigurno jedna od najvećih potvrda kvalitetnog rada.

-Kako se na Impol-TLM reflektiralo zatvaranje Tvornice aluminija u Mostaru kao značajnog dobavljača sirovine?

I prije zatvaranja proizvodnje u Mostaru Impol grupa je osigurala potrebne količine sirovine. Rizik gašenja proizvodnje u Mostaru je bio prepoznat na vrijeme.

-Razvojna agencija Šibensko-kninske županije pokrenula je projekt Regionalnog centra kompetencija u strojarstvu, u suradnji sa šibenskom Industrijsko-obrtničkom školom, a partner u projektu je i Impol-TLM. Što vi dobivate ovim projektom, kvalificirane radnike za proizvodnju? O kojem broju je riječ?

Cilj ovakve vrste partnerstva je razvoj kompetencija koje su potrebne za što brži ulazak u industrijsko tržište rada po završetku srednjoškolskog obrazovanja. Znanja, vještine i kompetencije učenika u sektoru strojarstva mogu biti puno kvalitetnije, pa putem uspostave kadrovskih i programskih uvjeta kroz radionice za strukovno obrazovanje učenika omogućit će se veći nivo stručnosti učenicima, odnosno budućim zaposlenicima. Radi se o mogućnosti praktične edukacije za strojarska zanimanja, što držimo važnim.
Što se tiče suradnje na tom projektu, cilj je biti dio stvaranja nove budućnosti, da se prepoznaju deficitarni kadrovi te da program obrazovanja bude što više usklađen s potrebama tržišta.

-Koliko je Impol u ovih pet godina investirao u šibensku tvornicu?

Ako gledamo ukupno, od dolaska Impola, radi se o 60 milijuna eura. U tom iznosu su i realizirane investicije unutar same tvornice,  govorimo o instalaciji nove peći za zagrijavanje i homogenizaciju blokova unutar tople valjaonice, govorimo o pokretanju nove razrezne završne linije Salico od prije dvije godine, također i o modernizaciji toplovaljačkog stana, kao i o nizu projekata koji se odnose na podizanje razine sigurnosti rada bilo od protupožarne strane ili od strane zaštite na radu, a također možemo kazati i da su kreditna sredstva od vlasnika (matice) kojima je financirana nabavka dugotrajne imovine u cijelosti pretvorena u kapitalne pričuve vlasnika.

-Kako se na Impol-TLM odrazila covid- kriza?

Covid – kriza je izuzetno velik izazov za cjelokupno tržište, pa tako i za Impol-TLM. Prije svega, cilj nam je sačuvati zdravlje naših zaposlenika u što većoj mjeri, pa tako svakodnevno poduzimamo mjere za sprečavanje pojave zaraze u tvornici. U početku, prije godinu dana, bilo je problema s nabavkom maski i dezinficijensa, ali sada redovito nabavljamo i opskrbljujemo naše zaposlene s potrebnim sredstvima, maskama, dezinficijensima, zaštitnim rukavicama. Zdravlje radnika i sigurnost na radu nam je na prvom mjestu. Svakodnevno se mjeri tjelesna temperatura, drži se distanca, smanjen je broj sastanaka, održavamo online sastanke, vršimo dezinfekciju prostora.
Što se tiče proizvodnje, zahvaljujući dobrom stanju s narudžbama, nastavak rada i proizvodnje u ovom trenutku nije upitan. Dapače, vide se i promjene na tržištu u smislu potreba kupaca, pa tako je veći broj narudžbi na području prehrambene i farmaceutske industrije.
Međutim, vrijeme koronakrize u kojem živimo zahtjeva posebnu pažnju u organizaciji rada, od osiguranja nesmetanog ulaska kamiona u tvornicu do zaštite zaposlenih. Potrebna su stroga pravila kojih se svi moramo pridržavati kako bismo osigurali zaštitu zdravlja nas samih, pa samim time da osiguravamo i nesmetani proces rada.

-Planovi i prioriteti Impola u Šibeniku?

U 2021. godini planira se realizacija proizvodnje od 118.325 tona. U prva tri mjeseca u svim proizvodnim procesima- ljevaonici, toploj valjaonici, hladnoj valjaonici i valjaonici folija, bili su realizirani planovi, uz stručan i dobar rad svih zaposlenih.
Trenutno imamo sklopljenih ugovora s kupcima za 23.400 tona i popunjavamo kolovoz i rujan.
Prioritet je izgradnja nove ljevaonice i nesmetani nastavak rasta cjelokupnog obima procesa proizvodnje osobito na teško gnjetenim legurama, uz visok nivo kvalitete proizvoda. Sklopljeni su novi višegodišnji ugovori za isporuku folija na programima kapsula i poklopaca za kave, posudica, jogurt poklopaca, blistera, steral poklopaca i folija za farmaciju.
Početkom ožujka 2021. je US Department of Commerce odlučio o konačnim anti-dumping stupnjevima za izvoz u USA, koje važe naredne 2,5 godine. Za Impol-TLM su stupnjevi ostali na jednakom nivou, kao preliminarni (3,19 %). Rezultat je dobar (četvrti najbolji od aluminijskih proizvođača) i omogućava nam daljnji rast prodaje proizvoda u USA.

-Administrativne prepreke, tromost birokracije, nešto je na što ste se svojedobno žalili u ostvarivanju svojih planova. Da li se ta situacija promijenila i koliko vam hrvatska administracija zagorčava život?

Ne možemo reći da smo se našli u nerješivim situacijama, izazovnim sigurno da, ali zasigurno je potrebna izuzetno kvalitetna i dobra priprema određene dokumentacije s naše strane kao investitora. Taj dio zahtjeva i određene troškove. Niz je pravila i postupaka koje treba poštivati, od rokova do pronalaženja adekvatnih rješenja, a proizvodnja je zahtjevna i ne trpi odgađanja. Jasno je da su procedure proizašle i iz usklađenosti s pravilima Europske unije, međutim za dovršiti samo jedan investicijski projekt, potrebno je izuzetno puno ulaganja i strpljenja.

-Jeste li razočarani dinamikom razvoja u Šibeniku, odnosno Hrvatskom i što su vam ovdje najveći problemi?

Ne, nismo razočarani. Držimo da smo postali dio grada Šibenika, kod nas je zaposleno domaće, lokalno stanovništvo, a kad na to dodamo i dobavljače s kojima surađujemo, mislim da smo na dobrom putu prema uspješnoj zajedničkoj budućnosti.
Naravno da su i postupci pred državnim tijelima zahtjevni, ali nama je cilj da ispoštujemo svo važeće zakonodavstvo RH i da održimo visokokvalitetnu proizvodnju.
U vidu zajedničke suradnje daljnjeg razvoja i tradicije industrije u Šibeniku, biseru Dalmacije, koja zasada predstavlja oko 3/8 proračunskih prihoda na razini Grada, svi sve više prepoznajemo nužnu disperziju na što više gospodarskih grana, da se i u ovakvim vremenima izazvanim pademijom, na razini županije s industrijom doprinosi što boljem ekonomskom održivom konceptu.

 

Tags: , , , ,

VEZANE VIJESTI