Splitsku Varoš od jučer krasi mural koji nije navijački ni politički nego kulturno-umjetnički, štoviše, pomalo nadrealistički. Oslikan je na zidu pročelja ateljea splitskog HNK u Plinarskoj ulici.

Mural dimenzija 14 puta 9,5 metara postala je ilustracija splitskog umjetnika Alema Ćurina rađena za plakat 44. Splitskog ljeta 1998. godine. Izradili su ga splitski umjetnici Luka Duplančić i Ivan Svaguša, a predstavljen je povodom završetka ovogodišnjeg 66. Splitskog ljeta. Dio murala je i stih ‘Možda bi vam bilo bolje da niste tu’ splitskog glazbenika Jadrana Zlodre Gobba i njegov benda Otprilike ovako.

Izradu murala inicirala je Građanska inicijativa Splita (GRIST) čiji je Vjeko Santrić rekao da je ta umjetnička intervencija dokaz da se i u najtežim okolnostima, uz dobru volju i energiju, može napraviti nešto kvalitetno. Umjetnik Alem Ćurin komentirao je da je ideja bila ovim muralom centru ispražnjenog i ispraznog današnjeg Splita dati, vratiti barem slikom, kakav takav kulturni štih pod okriljem teatra u blizini i motivima iz fundusa memorije istog.

Oglas

Foto: Dalmatinski portal

Sjeme ideje izrade murala posijano je još u jesen 2017. kada je te godine ustanovljenu nagradu ENFACE-ANFAS u kategoriji izvorne inspiracije dobio Alem Ćurin, strip-autor i crtač, slikar, skulptor, ilustrator, grafički dizajner i pisac. Rečeno je tada kako će se osim simboličkog priznanja nastojati da autorstvo nagrađenih bude prepoznato i primjerenim situiranjem i promoviranjem njihovog rada u široj društvenoj zajednici. Najavljeno je tom prigodom  i skoro zalaganje da neki od radova Alema Ćurina zažive i u splitskoj prostornoj svakodnevici i budu prezentirani kao murali u bližem okruženju HNK Split za koje je umjetnik izradio mnoga zapažena umjetnički intrigantna i respektabilna djela.

Foto: Dalmatinski portal

U veljači 2018. Planom manjih komunalnih zahvata Vijeće Gradskog kotara Varoš predvidjelo je izradu murala Splitskog ljeta i Varoša na fasadnoj površini ateliera HNK Split u donjem dijelu Plinarske ulice, a po uzoru na postojeći Dioklecijanov mural na Ujevića poljani koji zahtijeva obnovu. U Građanskoj inicijativi Split kažu da zapreku izradi murala u Plinarskoj nisu činila koncepcijska sporenja ili neslaganja, nego banalne tehničke prepreke, poput slijepljenosti samoniklog stabla uz fasadu, problem koji je komunalno poduzeće ‘Parkovi i nasadi’ otklonilo tek krajem 2019.  opravdavajući se nemogućnošću pristupa lokaciji zbog prometa i parkiranih automobila.

Foto: Dalmatinski portal

Građanska inicijativa Split pokrenula je u svibnju ove godine svojevrsnu javnu raspravu o prijedlogu realizacije projekta, uz zagovaranje sličnih prijedloga u užem središtu Splita. Svima im je zajedničko razmišljanje o potrebi sustavne rehabilitacije i kultiviranja zapuštenih ili reklamnom agresijom zloupotrijebljenih fasadnih površina u povijesnoj jezgri Splita pod zaštitom UNESCO-a, a u užem kontekstu i nasušna potreba podizanja vrijednosti vizura u neposrednoj blizini HNK Split i Splitskog ljeta, kulturnih institucija i manifestacija s tradicijom koja uskoro broji 140, odnosno 70 godina (HNK Split, 1893; Splitsko ljeto, 1954).  Građanska inicijativa Split javno se ponudila potruditi se da se kao prvo u nizu murala pokuša realizirati likovno rješenje Alema Ćurina izvorno rađeno za Splitsko ljeto 1998. Rekli su da je riječ o radu koji nije bio samo s pažnjom i pohvalama dočekan u vrijeme kada je nastao, nego su njegova mediteranska humorna zaigranost pa i specifična dalmatinska samokritičnost ostale trajno svježim obilježjima rada čiji nas prštav a topao kolorit razgaljuje jednako kao i prije dva desetljeća.

Foto: Dalmatinski portal