Umjetnička instalacija postavljena prije neki dan u Etno selu Čardaci kod Viteza u Bosni i Hercegovini uzburkala je duhove, do te mjere da su neki tamošnji lokalni odnosno kantonalni političari koji su se valjda prepoznali u umjetničkoj provokaciji potiho čak i zazveckali oružjem. Uvrijeđeni političari stali su svojim protivljenjem umjetničkoj slobodi u zaštitu sebe, na jednak način kako sebe štite i bogate se na račun onih koji ih biraju svi balkanski vlastodršci, pokušavajući ovoga puta stvoriti privid da oni, eto, jako vole, poštuju i od umjetnika mrzilački nastrojenih prema svemu što je bosanskohercegovačko štite svoju osiromašenu, nefunkcionalnu, razjedinjenu, rascjepkanu, da ne kažemo baš vulgarno, skoro pa razjebanu zemlju. Država koja to ponekad formalno pokušava biti, kada se ukaže potreba prema vani pokazati uljuđeno lice, do Dejtonskog je sporazuma uništavana oružjem, mržnjom i ratnim zločinima svih triju strana, a otad složno korupcijom, klijentelizmom, nacionalizmima, birokratiziranjem, grabljenjem, nečinjenjem i na mnoge druge slične načine svojstvene balkanskom shvaćanju politike.
Umjetnička instalacija u Etno selu Čardaci. kao što se da vidjeti na fotografiji, u naravi je fontana sa pripadajućim bazenom u geografskom obliku Bosne i Hercegovine u koji dodatna voda curi kroz spolovila skulptura triju obnaženih muškaraca u prirodnoj veličini, iz čega se na prvu može zaključiti samo to da predstavlja trojicu muškaraca koji iz njima poznatih razloga pišaju u bazen u obliku BiH. Čim je fotografija nesvakidašnje fontane poharala društvene mreže, izazivajući podjednako salve bijesa i valove odobravanja, bosanskohercegovački mediji dali su umjetničkoj instalaciji umjetničko ime ‘Tri predsjednika pišaju po BiH‘, zaključujući da tri skulpture predstavljaju trojicu vođa tri konstitutivna naroda koji se prema državi odnose tako da po njoj uriniraju.
Zveckanje oružjem i nalog za rušenje
Medijski publicitet bio je dovoljan da s političkih instanci krenu osude i prozivke, najave tužbi, gnušanja i negodovanja, proglašavanje umjetničke instalacije ugrozom za državnu sigurnost i etiketiranje autora Kristine i Rajka Livančića mrziteljima države Bosne i Hercegovine koji joj se usuđuju izrugivati. Najžešće je reagirao lokalni ogranak vodeće muslimanske partije SDA iz Viteza koji je uvrijeđeno priopćio javnosti da oni najoštrije osuđuju zloupotrebu umjetničkog izražavanja u svrhu kontinuiranog izjednačavanja patriota države Bosne i Hercegovine i onih koji je otvoreno i potajno ruše, zaključujući da fontana bezobrazno pokazuje teško funkcioniranje države. Iskoristili su prigodu i da vlasniku kompleksa Mirku Šakiću spočitnu da mu je država po kojoj umjetnici uriniraju omogućila stotine tisuća konvertibilnih maraka poticajnih sredstava svih razina vlasti, korištenje svojih prirodnih bogatstava i desetine izmjena regulacijskih planova. Zaključili su još i da je uriniranje po državi uriniranje po samome sebi te kako je nedopustivo da vulgarne poruke dokonih umjetnika i naručitelja istih pod plaštom slobode govora šalju u eter kao neki vid umjetnosti dok ustvari predstavljaju ciljanu uvredu državi BiH i njenim građanima. Pozvali su usput nadležne službe da utvrde jesu li ispunjeni svi zakonom propisani uvjeti za izgradnju objekta i naložili da se fontana ukloni jer vrijeđa nacionalnu pripadnost Bošnjaka i ostalih patriota. Uvrijeđeni političari zaključili su i da se politika u BiH ne može generalizirati, da nisu oni svi isti a što se ovih djelom pokušava postići, da Bošnjaci ne uriniraju po svojoj domovini, da neće dopustiti da to netko drugi radi i da su Bošnjaci i bosanski patrioti ginuli za državu Bosnu i Hercegovinu i da će opet ako bude trebalo.
Slikovit prikaz bosanskohercegovačkih (ne)prilika
Žestoke reakcije i nesvakidašnji interes javnosti za umjetničku instalaciju nagnali su upravu turističkog kompleksa da javnosti i službeno objasni o čemu se tu zapravo radi. Rekoše da joj je puni naziv ‘SLOGA. Inspirirano skulpturom Davida Černija ‘Čůrající postavy’. Ali i životima svih nas’ te da su svi slobodni posjetiti je i interpretirati njezino značenje kako žele. – Fontana je zamišljena kao slikovit prikaz bosanskohercegovačkih (ne)prilika, ali i kao prikaz emocija svih nas koji se svakodnevno susrećemo s velikim količinama negativnih vijesti, afera i pesimizma. Premda neke asocira na stanje u kojem se zemlja trenutno nalazi, cilj joj je podsjetiti nas i na duh, humor i inat ljudi koji ovdje žive. Skulpturu je svatko pozvan na svoj način iščitavati i pripisati joj vlastita značenja, što je svrha umjetničkog djela. Svjesni smo da će se instalaciji neminovno pridavati različita značenja (u pozitivnom i negativnom smislu), ali ona ne prikazuje nikog konkretnog. Instalacija se može tumačiti na različite načine, što u konačnici predstavlja njezinu glavnu vrijednost. Njezina svrha je pozvati posjetitelje na slobodno interpretiranje i promišljanje – piše u priopćenju Etno sela Čardaci, dok je vlasnik Mirko Šakić za magazin Buka dometnuo još da je izrađena prema njegovoj zamisli, da tri muškaraca koji uriniraju predstavljaju tri konstitutivna naroda, da se nitko ne uvrijedi, jer, kako je rekao, svi mislimo da smo u pravu i da smo najbolji, a rezultati u stvarnosti pokazuju drugačije.