GOOD inicijativa u svojem priopćenju o najavljenom djelomičnom povratku u škole 11. svibnja poručuje: Prvo sigurni uvjeti, a onda povratak u škole. Priopćenje je u nastavku:
Naime, Vlada od 11. svibnja omogućuje rad predškolskih ustanova i razredne nastave te posebnih razrednih odjela i rada s djecom s teškoćama koja imaju pomoćnika u nastavi. Konkretne epidemiološke upute koje trebaju osigurati uvjete u školama i vrtićima za provedbu nastave nisu donesene, što pred nastavnike, roditelje i učenike stavlja bezbroj pitanja bez odgovora, a umjesto povjerenja u sustav obrazovanja dovodi do kaosa, nerazumjevanja i nesigurnosti.
Jesu li djeca u školi sigurna ili se škole otvaraju jer se roditelji vraćaju na posao?
Ministarstvo obrazovanja pri tome putem medija poručuje da će roditelji moći odlučiti o slanju djece u školu te da će se nastava i dalje odvijati i online, čime sav teret odgovornosti prebacuje na roditelje. Potpuno je neprihvatljivo da se od roditelja traži da donose odluke bez jasne, točne i pravovremene informacije o tome kako će točno izgledati povratak u škole i vrtiće i što to zapravo znači za zdravlje njihove djece i obitelji. Za sada, prema anketi Foruma za slobodu odgoja, ovoj mjeri se protivi dvije trećine od gotovo 9500 odgojno-obrazovnih radnika i roditelja koji su se izjasnili u anketi.
Iako je za djecu važna nastava u razredu i priželjkuju je, potrebno je za nju osigurati preduvjete. Odluka da se najprije otvore vrtići i razredna nastava je problematična jer upravo najmlađa djeca trebaju podršku i dodatni nadzor u provođenju fizičke distance, higijene i pridržavanja mjera. Takvu odluku Ministarstvo je do sada opravdalo jedino ekonomskim razlozima, odnosno činjenicom da će roditelji djece ići na posao, pa stoga i djeca trebaju u školu. Pri tome se ministrica Divjak poziva na netočne informacije, tvrdeći da je to praksa i svih drugih država u EU. Stoga ostaje za zaključiti da iza ove odluke ne stoje niti epidemiološka struka, niti obrazovni djelatnici, niti potrebe djece i roditelja, niti dobra praksa, već samo ishitrena reakcija za spas gospodarstva, nauštrb zdravlja i sigurnosti djece, a onda i svih građana.
Nejasno je i kako će se osigurati provedba škole na daljinu i nastave u školama bez dodatnog opterećenja učitelja, koji bi na objema programima trebali paralelno raditi. Ovim potezom Ministarstvo još jednom ignorira i izigrava upravo one kojima treba biti potpora – učitelje i nastavnike, koji su u ovoj krizi itekako pokazali spremnost na suradnju, prilagodbu i razumjevanje.
25 škola u Zagrebu neupotrebljivo
Dodatno, od razornog potresa u Zagrebu i okolici prošlo je više od mjesec dana, a 25 zagrebačkih škola neupotrebljivo je za boravak. Gradski uredi nadležni za obnovu i obrazovanje nisu dogovorili načine na koji će se sanirati šteta u školama, a Ministarstvo i Grad Zagreb prebacuju odgovornost za te škole, umjesto da zajedno rade u najboljem interesu djece.
S obzirom na to da nastava na daljinu do sada funkcionira za veliku većinu djece, GOOD inicijativa predlaže Ministarstvu da, umjesto da pred kraj školske godine vraća najmlađe učenike u škole, usmjeri svoje djelovanje na osiguravanje uvjeta za rad svoj djeci koja su zbog zdravstvenih ili ekonomskih razloga ili jezika kojim govore zaboravljena i zanemarena u nastavi na daljinu te njihovim roditeljima. Zdravlje i životi djece trebaju biti na prvom mjestu, stoga je do povratka djeca u škole i vrtiće važno je uspostaviti sigurne uvjete. Ministarstvo do tada u suradnji sa lokalnim upravama mora osigurati adekvatne higijenske uvjete u svim školama, koji će se održati i nakon epidemije.
_____________________________________________________________________________________________________________________
*Organizacije civilnog društva koje se bave neformalnim obrazovanjem i ljudskim pravima od 2008. godine okupljene su u Inicijativu koja se zalaže za sustavno i kvalitetno uvođenje odgoja i obrazovanja za ljudska prava i demokratsko građanstvo u odgojno-obrazovni sustav (GOOD Inicijativa).
GOOD Inicijativu za sustavno i kvalitetno uvođenje odgoja i obrazovanja za ljudska prava i demokratsko građanstvo u odgojno-obrazovne institucije čine:
- ACT Grupa
- Ambidekster klub
- B.a.B.e. (Budi aktivna. Budi emancipiran.)
- CARPE DIEM udruga za poticanje i razvoj kreativnih i socijalnih potencijala djece, mladih i odraslih
- Centar za građanske inicijative Poreč
- Centar za građansku hrabrost
- Centar za mirovne studije
- Centar za ženske studije
- CESI – Centar za edukaciju, savjetovanje i istraživanje
- DirDem Direktna demokracija u školama
- Documenta – Centar za suočavanje s prošlošću
- DOKKICA dječja osječka kreativna kućica
- Društvo za oblikovanje održivog razvoja
- Dugine obitelji
- Forum za slobodu odgoja
- GONG
- Hrvatska edukacijska i razvojna mreža za evoluciju sporazumijevanja (HERMES)
- Hrvatska mreža volonterskih centara
- Hrvatski centar za dramski odgoj
- Hrvatsko debatno društvo
- Humanitarna udruga FB humanitarci Varaždin
- Info zona
- Institut za razvoj obrazovanja (IRO)
- Koordinacija udruga za djecu
- Kuća ljudskih prava Zagreb
- Kurziv – Platforma za pitanja kulture, medija i društva
- Lezbijska organizacija Rijeka LORI
- Life Potential
- Mreža mladih Hrvatske
- Nansen dijalog centar Osijek
- Pučko otvoreno učilište Korak po korak
- Regionalni info centar za mlade Rijeka – UMKI
- Roda – Roditelji u akciji
- Slobodna škola-društvo za promicanje demokratskog obrazovanja
- Status: M
- SOS telefon – Rijeka
- Udruga Bonsai
- Udruga Delta
- Udruga roditelja Korak po korak
- Udruga za rad s mladima Breza
- Udruga za ljudska prava i građansku participaciju PaRiter
- Udruga za podršku žrtvama i svjedocima
- Udruga za promicanje informatike, kulture i suživota (Udruga IKS)
- Udruga za razvoj civilnog društva SMART
- Udruga Zelena Istra
- Volonterski centar Osijek
- Volonterski centar Zagreb
- Zagreb Pride
- Zelena akcija
- Ženska soba – Centar za seksualna prava
- Ženska udruga IZVOR