Sjećate li se Kina Šibenik? Šibenik se ponosio s jednom od najbolje uređenih dvorana u bivšoj državi, i šire. U privatizacijskom mutežu kino i njegovih 550 sjedala je iščezlo, a u njemu je sada pizzeria, otpad itd. Na oduzetu vrijednost u srcu grada zakratko će Šibenčane možda podsjetiti sutrašnji (8. studenog 2017.) umjetnički događaj koji će se na trgu ispred nekadašnjeg kina, odnosno urbanog kompleksa koji je djelo arhitekta Ivana Vitića, dogoditi između 19 i 21 sati. U sklopu projekta Iluminovizija 2017. (vidi Tris) sutra će se odvijati njegova druga faza koja uključuje intervenciju u javnom prostoru. Ta intervencija će biti uglavnom svjetlosne naravi, a intervenirat će Ivan Marušić Klif, glasoviti umjetnik koji u svojoj umjetničkoj praksi najčešće koristi suvremene tehnološke naprave (kompjuteri, svjetlosne instalacije, kamere, zvučnici…).
– U srijedu 8. studenog 2017. u 19.oo sati u Šibeniku u okviru projekta Iluminovizija (http://uiii.hr/pages/iluminovizija) Udruge za interdisciplinarna i interkulturalna istraživanja (www.uiii.hr) i sekcije mladih Društva arhitekata Šibenika – Sobe DAŠ, umjetnik Ivan Marušić Klif (www.i.m.klif.tv/) izvesti će site-specific instalaciju na ulazu u nekadašnje Kino “Šibenik”. Kino “Šibenik” dio je urbanog kompleksa arhitekta Ivana Vitića, a otvoreno je 29.11.1964. godine kao jedno od najbolje uređenih kina u tadašnjoj državi. Interijer s 550 sjedala uredio je Dinko Vesanović, autor čuvenih stambenih nebodera na Križu. Posjetioci će ovu jedinstvenu instalaciju poznatog umjetnika moći promatrati s ulice – najavljuju u Udruzi za interdisciplinarna i interkulturalna istraživanja.
Kako je već poznato, Šibenik je među gradovima koje su prije par desetljeća u svojemu središtu imali više uređenih kino-dvorana, a dana nema – nijednu (vidi TRIS). Nestale su u vrtlogu bezidejnosti političkih struktura, prateće dekulturizacije i gramzive privatizacije javnih prostora i vrijednosti. Na de-kinofikaciju se dijelom oslanja i ova faza projekta Iluminovizija 2017.
– Kao što je nekada kinofikacija pratila industrijalizaciju Šibenika, tako je u zadnja dva desetljeća de-kinofikacija pojava koja ide ruku pod ruku s de-industrijalizacijom. Deindustrijalizirana područja grada ne svjedoče samo o drugačijim razvojnim ideologemima grada, već i danas predstavljaju njegov jedinstveni potencijal. Industrijalizacija je primarno označitelj za bujanje tvorničkih hala i masivnih (te često za okoliš pogubnih) postrojenja, ali politike koje su gradile tvornice gradile su i čitava naselja u kojima su domove dobili brojni radnici i njihove obitelji, od Baldekina preko prvih nebodera u Dalmaciji do Vidika koji ne nose slučajno to lijepo ime. Danas deindustrijalizirano tkivo grada i stambena naselja koja su proizašla iz industrijalizacije ipak su tkivo jednog organizma – ističe Sonja Leboš kustosica Iluminovizije 2017.
Tako će se u ovom umjetničkom zbivanju biti osvijetljena fasada ugaslog i zamračenog kina, u kojemu više nema svjetlosti.
– Nestanak kinematografa tako je metafora i nestanka određenih modela društvenog života pa je npr. jedino mjesto kolektivnog društvenog doživljaja filmske projekcije u tehnički prikladno opremljenom okruženju sada smješteno u shopping centru, mjestu koje građane (citoyen) reducira na potrošače. Što je s proizvodnjom? Iluminacijom nekadašnjih kinematografa u Šibeniku u interpretaciji multimedijskog umjetnika Ivana Marušića Klifa reminisciramo kroz sva četiri godišnja doba aktivan grad, a pritom ne ispuštamo iz vida da je čak i u vrijeme kada se grad velikim koracima širio prema istoku kinofikacija bila svedena na staru jezgru grada. No, od nečega treba početi. Iluminaciju grada započinjemo iz njegovog srca, ali sa sviješću da je u načelu svakog zdravog gradskog metabolizma briga o svim njegovim dijelovima – zaključuje Sonja Leboš.
Na kraju, nekoliko rečenica o umjetniku: Ivan Marušić Klif jedan je od najintrigantnijih domaćih multimedijalnih umjetnika koji svoj izričaj bazira na implementaciji tehnologije u umjetničke svrhe. Tijekom posljednjih 20 godina izveo je cijeli niz performansa, multimedijalnih instalacija i improviziranih nastupa. Izuzev dugogodišnjeg rada na području likovne umjetnosti novih medija, Klif je aktivan i kao glazbenik i glazbeni producent te autor glazbe za filmove, performanse, dramske i plesne predstave. Za svoju site specific instalaciju Lambda dobio je Nagradu Vladimir Nazor.
Za potrebe projekta Iluminovizija je istraživanje o povijesti kinematografske kulture i njene infrastrukture u Šibeniku provela Ana Selak, diplomirana arhitektica, koja zajedno s kolegom Dariom Crnogaćom potpisuje i dizajn kataloga i plakata.
Više o projektu doznajte u tekstu: Neka bude svjetlo: ‘Iluminovizija’ Sonje Leboš u Šibeniku.