E. Naci Baserdem, predsjednik Dogusove Turizam grupe, turske grupacije koja je u Hrvatskoj jedan od vodećih investitora u turizmu, ima razloga za zadovoljstvo. D-Resort Šibenik, prvorazredni hotelski kompleks u marini Mandalina sa pet vrhunskih, sjajnih „sidara“, otvoren je uz brojne uglednike i uzvanike, među kojima su bili i hrvatski premijer Zoran Milanović i ministar turizma Darko Lorencin. Objekt sa 69 soba i apartmana te tri ekskluzivne vile, u koji je investirano 25 milijuna eura, jedinstven je spoj moderne arhitekture i tradicionalnih materijala, sklad betona, drva i stakla, s modernističkim interijerom koji mu daje unikatan štih. Vrijedi vidjeti. S terasa puca pogled na Šibenik, i jedino što nekako ne spada u ovu blistavu turističku razglednicu je pogled na šibensku teretnu luku i Šipad. Ali, zasad je tomu tako, a zanimljivo je da taj bliski dodir „rasutih lučkih tereta“ i ekskluzivnog hotelskog resorta, više smeta Šibenčanima negoli investitorima i vlasnicima hotela. Turistički direktor Dogus grupe E.Naci Baserdem s kojim smo razgovarali u povodu otvorenja D-resorta Šibenik, nema zamjerki ni na hrvatsku birokraciju, jer, veli, „za godinu dana uspjeli smo dobiti sve dozvole i to smatramo razumnim rokom, po čemu Hrvatska svakako nije gora od drugih zemalja”. Dobro je znati da ima i onih koji nam na tome ne prigovaraju…
– Dogus grupa je u Šibenik došla 2009.. Znači li to da vam je šest godina trebalo za realizaciju ovog turističkog resorta visoke klase?
Došli smo prije šest godina u Šibenik kao partneri NCP-a u marini. Nakon toga smo počeli investirati dodatni kapital, što je dovelo do promjene vlasničke strukture pa smo postali stopostotni vlasnici mandalinske marine za mega jahte. Ali, tada projekt hotela nije bio još ni započet. Imali smo samo marinu. I odlučili graditi hotel s vilama, radi čega smo raspisali natječaj za arhitektonsko rješenje , ali za hrvatske arhitekte jer smo htjeli da hotel bude duša grada, marine, da se nekako prirodno implementira u prostor grada i poluotoka Mandalina na kojem je izgrađen. Bio sam član žirija, a odlučili smo se za projekt poznatog i vrlo cijenjenog hrvatskog arhitekta Nikole Bašića.
– Nije baš uobičajeno da se ovakav kompleks otvara usred sezone. Je li posrijedi kašnjenje, prekoračenje rokova?
Da, radovi su kasnili mjesec dana, ali to je normalno u građevinarstvu.
– Šteta, propustili ste dobar dio sezone…
To nije problem jer od ove godine nemamo velikih očekivanja, ovu sezonu smatramo testnom. Iskoristit ćemo je za podizanje kvalitete usluga na optimalnu razinu.
– S kojim brojem noćenja ipak računate u ovoj sezoni, makar je i neka vrst „testiranja proizvoda“?
Hajde da ne govorimo o broju noćenja, jer nemamo pretenzije ovu godinu nazivati prvom sezonom. Počet ćemo od iduće godine. Računamo da bi nam sezona mogla trajati pet- šest mjeseci i očekujemo popunjenost kapaciteta 60- 65 posto. Bilo bi sjajno kad bismo to ostvarili u prvoj sezoni, ali ostavljamo sebi prostora da taj cilj postignemo u dvije-tri godine. Nadamo se da će se ostali sadržaji u resortu koristiti i češće i više od samog hotela.
– Tko su gosti na koje primarno računate, s kojih tržišta?
Iz Italije, Njemačke, Austrije, zatim Češke, Slovačke, Poljske, Mađarske, Hrvatske i Turske. Imamo tvrtku koja se bavi destinacijskim menadžmentom i koja već radi na reklamiranju destinacije. Mogu reći da imamo već ugovorene ture gostiju iz Turske za Dubrovnik, Šibenik, Zadar. Inače, naš yacht club , kao i ostale sadržaje u marini, koriste posade mega-jahti. No, ja se nadam da će i građani Šibenika koristiti usluge u marini jer ovo jest gradska marina.
– Znači li to da je D-resort Šibenik kompleks otvorenog tipa?
Naravno. Treba biti!
– Hoćete li raditi cijelu godinu ili sezonski?
Vidjet ćemo. Ove godine ćemo hotel zatvoriti u studenome a otvorit ga u travnju. Posvetit ćemo se dopunjavanju sadržaja u resortu, njegovom obogaćivanju. Zadovoljni smo s onim što smo dobili u ovom kompleksu, ali neke stvari moramo učiniti još funkcionalnijim. Što bi se reklo, treba još last touch.
– Hotel raspolaže i tzv. kongresnom dvoranom, što sugerira da biste se izvan sezone mogli okrenuti i „kongresnom turizmu“, održavanju savjetovanja, seminara, stručnih kongresa…?
Možda ne baš kongresnim, jer su nam za to kapaciteti ipak limitirani. Ali, manje grupe su svakako dobrodošle. Recimo, možda ne bi mogli organizirati liječnički kongres, ali skup specijalista, anesteziologa, kardiologa itd., svakako možemo.
– Koliko zaposlenih ima u najnovijem hrvatskom resortu Dogus grupe?
Trenutno ih je stotinu, ali će se broj zaposlenih mijenjati ovisno o popunjenosti hotela. Što bude više gostiju, bit će i više zaposlenika. Iznimno sam ponosan što smo u suradnji sa šibenskom Visokom školom za turizam uspjeli regrutirati velik broj polaznika te škole, za koje smo organizirali trening u našem hotelu Maris u Turskoj. I danas rade ovdje.
– Svojedobno se govorilo kako će u ovom hotelu biti simboličan broj domaće radne snage, i da će se ona uglavnom “uvoziti” iz Turske. Koliko je trenutno turskih radnika u hotelu?
U cijeloj Hrvatskoj, gdje imamo 350 zaposlenih ukupno, svega je šest ljudi iz Turske. U šibenskom hotelu ih je dvoje-troje.Generalni direktor hotela je Hrvat, koji je ranije radio za hotel Maris. Mi u Dogus grupi vjerujemo da je najbolje kombinirati hrvatske i turske radne potencijale, jer taj miks, to miješanje kultura, daje posebnu kvalitetu.
– U Hrvatsku ste dosad investirali značajna sredstva, oko 300 milijuna eura u različite projekte, od toga u Šibenik 45 milijuna eura, u D-resort i marinu. Uglavnom ste ulagali u hotele i marine…
Da, imamo tri marine i tri hotela, odnosno resorta u Hrvatskoj, s ukupno 350 zaposlenih, uglavnom iz lokalne zajednice. Dogus je šest godina u Hrvatskoj. Imamo D- Marin Mandalina u Šibeniku, D- Marin Dalmaciju i D-Marin Borik s ukupno 2406 vezova, što predstavlja 10 posto ukupnih ovdašnjih kapaciteta, odnosno 11 posto kapaciteta Aci marina. Inače, Dogus najnoviju, 11-tu marinu gradi u Crnoj Gori, u Budvi i tada ćemo na području istočnog Mediterana imati kapacitet od 8.770 vezova za jahte, od 30-metarskih do onih od preko 180 metara dužine. Imamo hotele u Šibeniku, Dubrovniku, uskoro i u Zadru, hotel Maraska. U Hrvatskoj investiramo u hotele i marine, u Europi i u maloprodaju, usluge…
– Imate li još planova za Šibenik?
Ove godine će nam hotel znati reći što treba dalje činiti, i onda ćemo planirati.
– Osim Zadra, planirate li još kakve investicije u Hrvatskoj?
Hotel Maraska je novi projekt i zasad ćemo biti okupirani njime. Međutim, namjera nam je ostale marine koje imamo u Hrvatskoj dovesti na razinu šibenske marine u Mandalini koja ima maksimalnih pet zvjezdica, ili kako se to kaže u marinama- sidara. Uredit ćemo plaže , povećati kvalitetu usluga s brojnim događanjima.
– Kakva događanja treba očekivati u D-Resortu Šibenik?
Bit će toga, svakako. No, za ovu godinu nemamo velikih planova. Kako je Dogus grupa glavni sponzor GKK Šibenik i KK Zadar, čime dajemo snažan poticaj razvoju hrvatske košarke, planiramo organizirati košarkaški turnir u Zadru. Također, podržavamo i jedriličarski dvojac Fantela i Marenić u njihovom nastojanju da osvoje zlato na Ljetnim olimpijskim igrama 2016. u Rio de Janeiru.
– Kakva su vaša iskustva u ovih šest „hrvatskih“ godina?
Pa za primjer, jedan od naših direktora se ovdje oženio, Hrvaticom. Kad napravim retrospektivu onoga što smo u šest godina prošli, rekao bi da smo imali produktivnu suradnju na lokalnoj i na nacionalnoj razini. Puno smo investirali, ali sve su to dugoročni projekti. Očekujemo da će nam se investicije vratiti za više od 20 godina. Ali, ako želiš brzo okrenuti novac, ne ulažeš u hotele i marine. A ako stvaraš dobre veze i imaš dobar i profesionalan menadžment koji znade kako se veze uspostavljaju, uspjeh je zagarantiran.
– Što je zajedničko Hrvatima i Turcima, u smislu mentaliteta, navika?
Teško mi je na to odgovoriti a da ne budem subjektivan. No, poslovna kultura je poslovna kultura, etika je etika, i za mene taj profesionalni kodeks treba biti svugdje isti, gdje god se nalazili, svejedno u Hrvatskoj, Turskoj, Rusiji… Mi se ovdje nikad nismo osjećali kao da smo izvan Turske, od samog početka. Lokalna zajednica nam je bila od prvog dana pri ruci, s nama su radili, pomagali nam, i samo mogu reći da je to bila vrlo dobra suradnja. Hvala im na tome.
Dogus grupa, jedan od glavnih stupova turske ekonomije
Dogus grupa je osnovana 1976., treća je grupacija po snazi u Turskoj i jedan od glavnih stupova turske ekonomije. Ima 50 tisuća zaposlenih, 280 tvrtki, osam sektora, a bave se financijskim uslugama, građevinarstvom, medijima, turizmom, automobilskom industrijom, avioprijevozom, maloprodajom itd. Ukupna imovina tvrtke procjenjuje se na preko 100 milijardi dolara, rade u 27 zemalja svijeta, a u Hrvatskoj su najaktivniji strani ulagač. Imaju 14 hotela, tri marine u Turskoj i tri u Hrvatskoj a plan im je dosegnuti broj od 8770 vezova na istočnom Mediteranu. Investiraju na svjetski poznatim povijesnim i kulturnim destinacijama.