Šibenik će među prvim gradovima u Hrvatskoj dobiti “zelene punionice” za električna vozila, koja su, vjeruje se, budućnost kopnenog prijevoza. I red je! Šibenik je prvi osvijetljeni grad u svijetu, što besumnje ima zahvaliti izumitelju, genijalnom vizionaru i znanstveniku hrvatskog porijekla, Nikoli Tesli, čije je otkriće izmjenične struje pionirski obasjalo upravo ulice i trgove ovog starog grada. Iako je prvi izašao iz mraka, Šibenik je kroz svoju povijest nerijetko ostajao bez svjetla. I faktički i metaforički. Tijekom ratnih zamračenja, kvarova na postrojenjima elektrosustava, ali još češće i pogubnije, zbog manjka vizije svojih “upravitelja”…
Hidroelektrana Jaruga na rijeci Krki, otvorena je 28.kolovoza 1895.g. , samo dva dana nakon prve u svijetu, one na slapovima Niagare. No, za razliku od šibenske elektrane, koja je puštena u pogon nakon izgradnje 11 kilometara dalekovoda do Šibenika, ona na Niagari trebala je još godinu dana da bi dalekovodom provela struju ( 1896.) do 35 kilometara udaljenog Buffala.
Ideja gradnje hidroelektrane na Krki i prijenosa struje dalekovodom do Šibenika pripada tadašnjem šibenskom gradonačelniku, kaćžu jednom od najupsješnijih u povijesti ovog tisućljetnog grada, njegvom sinu Marku, te inženjeru Vjekoslavu Merchsneru i skupini stručnjaka iz Hrvatske, Beča i Pešte. Izgrađena je u svega nekoliko godina, a glavni agregati i strojevi dopremljeni su iz Austrije i mađarske tvrtke Ganz. Instalirana snaga prve HE Jaruga bila je 320 KS, a 1903. ugradnjom još jednog agregata, priširenjem i modernizacijom postrojenja puštena je u rad HE Jaruga II dvostruke snage, 649 KS. Šibenik je bljesnuo ukrašen žutim uličnim lampionima u obliku kaplje, od kojih jedan svijetli do današnjih dana…
U spomen na taj revolucionarni događaj, za 120. obljetnicu HE na Krki, Šibenčani će imati među prvima čast i priliku “natankati” električna vozila- strujom. Sličnu punionicu s pet ‘crpki’ dobila je nedavno Koprivnica, a onda i Biograd. U Šibeniku će to biti slučaj nakon 28. kolovoza 2015. pa nadalje. Nekadašnji grad teške industrije time ne samo retorički, nego i simbolički i praktično postaje – zeleni grad. Deindustrijaliziran do zadnjeg tvorničkog dima, zelen i nekako prisilno, neizbježno ekološki osviješten.
– Šibenik se mijenja, radikalno ali sustavno. Veliki jubilej, 120. godišnjicu puštanja u rad prve europske, a druge elektrane u svijetu, obilježit ćemo otvaranjem dviju “zelenih punionica” u Krešimirovom gradu, jer je to prvi grad u svijetu koji je dobio javnu rasvjetu. Red je i da prvi dobije tzv. crpke za punjenje električnih automobila- ekskluzivno je TRIS portalu najavio šibenski gradonačelnik Željko Burić . O lokacijama budućih “zelenih pumpi” ne može govoriti, jer to je ipak stvar HEP-a, s kojim su šibenski “gradski oci” i u pregovorima oko organiziranja središnje proslave obljetnice “elektrifikacije” Hrvatske i Teslinog izuma izmjenične struje. Za tu bi prigodu, nada se Burić, u Šibenik mogao biti dopremljen iz Tehničkog muzeja u Zagrebu i demonstracijski kabinet Nikole Tesle, s transformatorom visokog napona, koji proizvodi iskre do tri metra dužine, poput munja, iznimno atraktivan za posjetitelje.- Bit će to svečanost dostojna i velikog Tesle i velike obljetnice- pomalo će euforično gradonačelnik Burić.
Ali, ni to nije sve. napominje. – Grad Šibenik ima u planu i nabavu prvih električnih autobusa za potrebe gradskog prijevoza, a jednog dana, priželjkujemo, da se u našoj poduzetničkoj zoni Podi rade i dijelovi za električna vozila, za što ovaj grad ima sve predispozicije- smatra gradonačelnik.
I još nešto. Na svoju veliku “strujnu feštu” Šibenčani su naumili pozvati i gradonačelnika New Yorka, kako bi se 28. kolovoza 2015., za obljetnicu Tesline iskre koja je revolucionirala i obasjala svijet, zajedno poklonili velikom izumitelju.