tunel_poc3

Od jutros u 6 sati cestarina na autocestama u Hrvatskoj je skuplja i jeftinija. Povod za ovu naoko besmislenu rečenicu je u tome što su upravljači domaćim autocestama, tvrtke Hrvatske autoceste d.o.o. (HAC) i  Autoceste Rijeka-Zagreb d.d. (ARZ), izradile novi cjenik u kojem su, kako obrazlažu, ‘korigirali’ dosadašnje cijene jer nisu bile pravične. Naime, nakon dugog razmatranja, autocestari su zaključili kako je cestarina negdje skuplja nego što je trebala biti, dok je na nekim drugim dionicama cijena niža nego je to po njihovim parametrima logično. Iz toga proizlazi da su korisnici većine dionica autoceste godinama plaćali skuplju cijenu nego što su trebali. I to, na koncu, mrtvo-hladno priznaju u HAC-u i ARZ-u. No, žitelji Hrvatske su s na (ne)sreću, već navikli na slične apsurde i nepravičnosti.

–  Uprave Hrvatskih autocesta d.o.o. (HAC) i  Autoceste Rijeka-Zagreb d.d. (ARZ) zadužile  stručne službe da zajednički izvrše reviziju cjenika za naplatu cestarine na autocestama na kojima upravljaju, a što je rezultiralo novim korigiranim cjenikom. Prilikom  formiranja cijena kod  zadnjeg poskupljenja od 15%  u lipnju 2012. godine uočeni su nedostaci tada važećeg cjenika HAC-ovog cjenika iz  2004. godine i ARZ-ovog iz 2008.godine . Tom prilikom uočeno je da na nekim dionicama visina cestarine nije razmjerna dužini korištene dionice za skupinu vozila. Također je uočeno i da cjenik razdiobe između HAC-a i ARZ-a, koji je uspostavljen 2003. godine,  nije dobro i transparentno razrađen  po  svim naplatnim postajama na autocesti A1, A6 i A10 za sve skupine vozila – stoji među ostalim u službenom pokušaju pojašnjenja jutrošnje izmjene cijene (više OVDJE).

HAC

Matematičari i ljubitelji zdrave logike ‘dolaze na svoje’

Nadalje, ‘napravljena je detaljna analiza i proveden je ponovni izračun svih iznosa cestarine za svaku pojedinu dionicu autoceste i za sve skupine vozila’, vele. Napokon će na svoje doći i matematičari i ljubitelji zdrave logike, budući da su se upravljači autoputevima dosjetili kako bi bilo ispravno da zbroj ukupnih cestarina na dionici, npr. Split Zagreb, buide jednak ukupnoj cijeni te dionice. Do sada –  čudnoga li čuda – to nije bio slučaj.

Oglas

HAC: Prema  Pravilniku o cestarini visina cestarine od početne do krajnje točke naplate na autocesti mora odgovarati zbroju iznosa cestarina za svaku pojedinu dionicu autoceste, zbog toga su izvršene i  korekcije na pojedinim iznosima cestarine. 

Usporedba starih i novih cijena cestarina za I skupinu vozila

Dionica     Stara cijena    Nova cijena

A1  Zagreb-Dugopolje (Split)     181 kuna     174 kune

A1 Zagreb-Karamatići (Ploče)     228 kuna     222 kune

A6 Zagreb-Rijeka     69 kuna     70 kuna

A3  Zagreb-Lipovac     121 kuna     122 kune 

Ipak, ovom ‘korekcijom’ neće biti obuhvaćen cjeloviti cjenik, već će neke cijene ostati iste kao i do sada, kažu.

– Novom korekcijom cjenika  visina cestarine na većini dionica autocesta bit će korigirana. Od ukupno 3065 cijena za sve dionice i sve skupine na autocestama u nadležnosti HAC-a 737 cijena neće se mijenjati. Ovom korekcijom 1482 cijene će se smanjiti, a 846 cijena će se povećati. Za II skupinu  vozila najveće smanjenje cijena iznosi 5 kuna na A1, dionica Ogulin-Benkovac, a najveće povećanje  cijene za II skupinu iznosi isto 5 kuna na A3, dionici Zagreb istok-Đakovo. Na autocestama u nadležnosti ARZ-a ( A1 i A6 ) ovom korekcijom cjenika  od ukupno 780  cijena za sve dionice i sve skupine na autocestama u nadležnosti ARZ-a  164 cijene neće se mijenjati. Ovom korekcijom 164 cijene će se smanjiti, a 452 cijene će se povećati. Na autocesti  A6 za II skupinu  vozila najveće smanjenje cijena iznosi 2 kune, a najveće povećanje  cijene za II skupinu iznosi 5 kuna – priopćuju  iz HAC-a i ARZ-a.

Za one koji nisu razumjeli što to govore cestari, možda će, ako imaju dovoljno vremena, biti praktičnije pogledati kompletni cjenik za sve dionice, ukoliko se u njemu snađu, a nakon što kliknu OVDJE (cjenik cestarina).

tunel_poc

Naplatne kućice pravosuđa ili ENC pretplata

I tako, vožnja hrvatskim autocestama nikad nije dosadna: počevši od slučajeva tobožnjeg višestrukog bojanja nekih tunela, gradnje potpuno bespotrebnih cestovnih objekata, afera zbog kojih su poneki proveli neko vrijeme u pritvoru, pa do najave diskutabilne tzv. monetizacije odnosno svojevrsne privatizacije tog strateškog državnog resursa na rok od pola stoljeća (više u TRIS-ovu intervjuu s Mijatom Stanićem OVDJE). Mnogi u Hrvatskoj upozoravaju kako bi to bila izrazito štetna odluka po nacionalne interese i opći standard građana i gospodarska kretanja u Hrvatskoj, te kako će to građani shvatiti neposredno nakon ‘monetizacije’, tj. kada novi koncesionar poveća cijene te im iz džepova izvuče dodatne ‘monete’.

Pa i nedavni slučaj, otvaranje 16,1 kilometara duge dionice Vrgorac – čvor Ploče – Karamatići  na autocesti A1  ukazao je na gotovo nevjerojatnu činjenicu kako je gradnja te ceste koštala oko 100 milijuna kuna po kilometru!? (više OVDJE)

Vožnja po stranputicama domaćih autocesti odvela bi nas u nepoznatom smjeru, budući da ni neke nadležne institicije još uvijek nisu otpetljale ‘čvor HAC’, kao što neki osumnjičeni akteri nekih nečasnih radnji oko autocestogradnje nisu stigli na ‘naplatne kućice’ domaćeg pravosudnog aparata.

Ili ih ne zaustavljaju jer možda posjeduju tzv. ENC pretplatu…

 

tunel_poc2