Neovisni novinarski portal
12.12.2019.
GOSPODARSTVO / POLITIKA
Facebook grupa Podrška Brođana ĐĐ SV Slavonski Brod

‘Đuro Đaković’:
Štrajk radnika u plavim trlišima i hrvatska šizofrenija

Facebook grupa Podrška Brođana ĐĐ SV Slavonski Brod

Zabrinuta radnička lica u plavim trlišima pred portom poduzeća i pored zaustavljenih strojeva, prizor nalik mnogima kojima smo u desetljećima sustavnog uništavanja industrije svjedočili od Zagreba i Siska do Rijeke i Pule, gledamo danas u Slavonskom Brodu. Radnike nekadašnjeg moćnog industrijskog kombinata kojem je od stare slave ostalo samo ime i prezime metalskog radnika, sindikalca, revolucionara i gorljivog komuniste u nazivu posrnule strojarske grupacije, brine što će sutra jesti i staviti djeci pod bor. Muči ih najviše to što im plaća debelo kasni i što su računi poduzeća u blokadi,  nije im svejedno što pojma nemaju hoće li se i kada naći sposobniji upravljači i netko voljan uštrcati friškog kapitala za nastavak proizvodnje, a i umorni su već od neispunjenih obećanja.

Od 16.339 radnika koliko ih je u ‘Đuri Đakoviću’ radilo i plaću primalo ne baš tako davne 1986. godine, nakon godina devastacije, nesposobnih, možebitno korumpiranih i po stranačkom ključu postavljanih uprava, nemuštih pokušaja restrukturiranja i uzaludnog uštrcavanja proračunskog novca, ostalo ih je u svih pet u holding povezanih društava manje od 1000. Pojedinim dijelovima slavonskobrodske strojarske grupacije za proizvodnju vagona, tramvaja, specijalnih i borbenih vozila, poljoprivrednih strojeva, mostova, industrijskih postrojenja i automobilskih dijelova ide i danas relativno dobro. Najgore je, međutim, i poprilično alarmantno u Specijalnim vozilima, poduzeću koje uz Industrijska rješenja gomila gubitke i čijih je 612 radnika koncem listopada u organizaciji Sindikata metalaca Hrvatske stupilo u štrajk zbog neisplate plaća za rujan, a krajem studenog pokrenuli novi zbog neisplate plaća za listopad. Plaće za koje su radili, koje su zaradili i za koje se danas bore iznose u prosjeku nevelikih 5400 kuna, za radnike u proizvodnji još i manje – između 4200 i 4500 kuna. Solidarizirao se s tim radnicima malotko, osim kolega iz drugih dijelova grupacije, članova obitelji te nešto prosvjetara i rijetkih Brođana drugih zanimanja koji su se pridružili prosvjednim radničkim povorkama središtem grada.

Foto: Facebook grupa Podrška Brođana ĐĐ SV Slavonski Brod

Postoji, doduše, Facebook grupa Podrška Brođana ĐĐ SV Slavonski Brod koja je okupila nešto manje od 4500 članova, čiji administratori borbeno pozivaju na otpor i čude se da pored virtualne podrške i važnosti ‘Đure’ za povijest, sadašnjost i budućnost grada, na prosvjed dok pada malo kiše ne dođe pa gotovo nitko. Postoje i ljudi dobre volje diljem Hrvatske koji su spremni pomoći konkretnije od lajkova, gifova i svojih mišljenja pa su organizirali prikupljanje poklona za Svetog Nikolu za djecu radnika ‘Đure Đakovića’. S radnicima posrnulog ‘Đure’ je i Radnička fronta koja im daje moralnu potporu, poziva na prosvjede, podsjeća da se metalski radnik, sindikalac i revolucionar čije ime tvornica nosi borio protiv eksploatacije obespravljenih i čak organizirao generalni štrajk u kojem je sudjelovalo 30.000 radnika. Podsjećaju u toj lijevoj političkoj opciji, jedinoj koja je stala uz radnike ‘Đure Đakovića’, da je i u toj tvornici nakon rata uslijedio period privatizacijske pljačke u režiji HDZ-a koji je doveo radnike na prosjački štap, zahvaljujući kriminalu, korupciji i osobnim interesima podobnih članova uprave koji su po dobro prokušanom receptu izvlačili novac i ‘Đuru’ prikazivali kao gubitaša.

Foto: Facebook grupa Podrška Brođana ĐĐ SV Slavonski Brod

Posljednji od mnogih predsjednika uprava koje su ‘Đuru Đakovića’ dovele u kritičnu predstečajnu situaciju zbog koje i radnici već svojevoljno odlaze iz poduzeća ostavku je podnio prije nekih mjesec dana. Taj Marko Bogdanović detektirao je probleme – nemogućnost financijskog praćenja proizvodnje vagona za izvoz i nedostatak vlastitog kapitala kompanije. Ustvrdio je i da ugovorenih poslova ima do 2021. godine, da nije s bankama uspio dogovoriti financiranje proizvodnje vagona, predložio da se restrukturiranje provede u skladu sa EU smjernicama o državnim potporama tvrtkama u teškoćama i zaključio da je nakon višemjesečnih pokušaja i apela izostalo nužno povjerenje vlasnika u njega. Koncem studenog ostavku je uz sličnu, nešto precizniju argumentaciju sa više operativnih detalja poslovanja dala i uprava Specijalnih vozila na čelu sa dugogodišnjim predsjednikom Bartolom Jerkovićem. Danas već bivša uprava ustvrdila je u obrazloženju i da je poduzeće prvi puta nakon 15 godina došlo u situaciju da ne može isplatiti plaću, da ima blokirane račune i da postaje sve izloženije odlasku radnika, ne samo deficitarnih proizvodnih struka nego i inženjerskog te upravljačkog osoblja, uz stalno prisutnu opasnost od raskidanja ugovora od strane prvorazrednih kupaca iz EU zemalja, te da ona situaciju ne može riješiti. Ime Bartola Jerkovića vjerojatno je poznato onima koji pamte detalje tzv. slučaja Patria u kojem su ga finski istražitelji prije desetak godina sumnjičili kao jednoga od lobista koji je od Patrije primao mito kako bi baš taj finski proizvođač vojne opreme MORH-u prodao 128 oklopnih borbenih vozila vrijednih 180 milijuna eura. Sumnje nisu dokazane, a Jerković se poslije branio da nije on uzimao nikakvo mito niti promjenom kriterija tehničke i taktičke procjene vozila na natječaju pogodovao Patriji nego da je Vlada izabrala ĐĐ Specijalna vozila za nositelja projekta neovisno o tome koje će borbeno vozilo i koji inozemni partneri biti izabrani, a da je Patria izabrana jer su njihovi oklopnjaci i jeftiniji i bolji od konkurentskih.

Foto: Facebook grupa Podrška Brođana ĐĐ SV Slavonski Brod

Država koja povećava proračun MORH-u za 40 posto, nabavlja helikoptere i avione i hvali se rado spremnošću vojske odavno je ‘Đuru Đakovića’ koji samo u vojnom programu ima naručenih poslova u vrijednosti od 200 milijuna kuna skinula sa popisa tvrtki od strateškog interesa. Opravdanje je bilo da nije Đuro’ od infrastrukturne važnosti i da mu država nije vlasnik. Država je vlasnik kontrolnog paketa od tridesetak posto, a najveći pojedinačni vlasnik sa nešto više od 17 posto je investitor Nenad Bakić koji ovih dana ne iskače u medijima kako bi ponudio rješenje za posrnulu strojarsku grupaciju iz Slavonskog Broda kao što se prije koji mjesec medijski angažirao s pozicije novog šefa varaždinskog Varteksa. Bilježimo tek lanjske mu izjave da je država dugo vremena ‘Đuri Đakoviću’ bila maćeha jer da mu gotovo nikakve poslove u vojnom ili nekim drugim sektorima nije povjeravala te da je to kompanija velikog potencijala, za njega jako teška investicijska priča, da su je otkako je on ušao uspjeli spasiti, da sada ima dobro temeljno poslovanje ali da joj manjka kapitala.

Facebook grupa Podrška Brođana ĐĐ SV Slavonski Brod

Stanje u brojkama trenutno izgleda tako da je ‘Đuro Đaković’ u prva tri ovogodišnja kvartala poslovao s gubitkom u visini 38,7 milijuna kuna i da je najveći gubitak 29,1 milijuna stvorilo društvo ĐĐ Specijalna vozila koje najveći dio prihoda ostvaruje na vagonima. Gubici se pravdaju problemima u proizvodnji teretnih vagona i prestankom financiranja proizvodnje od strane komercijalnih banaka, a navodi se i da je neredovito plaćanje dobavljačima imalo za posljedicu kašnjenje i zastoje u isporukama materijala i glavnih komponenti vagona, a sve to skupa uzrokovalo neisporučivanje planiranih mjesečnih količina vagona. U poslovnim se izvještajima konstatira i da poduzeće ima preko 300 milijuna kuna ugovorenih isporuka teretnih vagona i da rješenje problema financiranja proizvodnje predstavlja pitanje opstanka čitave grupacije. Da se problemi aktivno pokušavaju riješiti u suradnji s potencijalnim kreditorima i kroz plan daljnjeg restrukturiranja tvrdi ovih dana i ministar gospodarstva Darko Horvat, kao i da bi se već sutra mogli pojaviti potencijalni ulagači i kreditori koji bi oslobodili ‘Đuru’ opterećenja zaduženja kojima je pokrivan nedostatak likvidnosti uzrokovan gubicima u prošlosti te iznaći način da radnicima unatoč blokadama računa budu isplaćene plaće.

Facebook grupa Podrška Brođana ĐĐ SV Slavonski Brod

Radnici nekadašnjeg industrijskog giganta, umorni su već od neispunjenih obećanja i zabrinuti za budućnost poduzeća kojemu je od stare slave ostalo samo ime i prezime metalskog radnika, sindikalca, komuniste i revolucionara. Nemalo ironije i hrvatske šizofrenije sadržano je pritom u činjenici koja o ovom našem društvu govori možda više od nekoliko tomova analiza tranzicijske zbilje – da je zbog manjka političke i kaznenopravne odgovornosti i viška nacionalističkog naboja sjedište posrnule industrijske grupacije ‘Đuro Đaković’ već godinama u ulici koja nosi ime Mile Budaka. Znate ga, napiskarao je neki roman ‘Ognjišta’ za koji upućeni u književnost tvrde da je literarno prilično bezvrijedno djelce, pisao rasne zakone, bio ideolog i propagator ustaškog pokreta i ministar bogoštovlja i nastave u Pavelićevoj zločinačkoj tvorevini, kojega se posljednjih kvarat stoljeća nastoji rehabilitirati, uglavnom u nazivima ulica i trgova u kojima je potpisan kao pisac.

Tags: , , , ,

VEZANE VIJESTI