Neovisni novinarski portal
23.10.2020.
GOSPODARSTVO / IZDVOJENO
U 7 mjeseci: 1313 slučajeva vožnje u suprotnom-zabranjenom smjeru i 1552 sulude vožnje iznad 180 km/h- dr-sc. Z. Peran: Vožnja u suprotnom smjeru je “vožnja u smrt”!

U 7 mjeseci:
1313 slučajeva vožnje u suprotnom-zabranjenom smjeru i 1552 sulude vožnje iznad 180 km/h- dr-sc. Z. Peran:
Vožnja u suprotnom smjeru je “vožnja u smrt”!

Vožnja u suprotnom smjeru i suluda vožnja daleko iznad dopuštene brzine česte su pojave u ljetnim mjesecima kada su domaće prometnice krcate automobila s domaćim i inozemnim registarskim oznakama. Nedovoljna koncentracija za volanom, vožnja u umornom stanju, nepažnja, nesnalaženje i ini faktori krivci su za prekršaje u vožnji, a posebno pogibeljna zna biti vožnja u suprotnom smjeru, kako za samog vozača u prekršaju tako i za sve one koji se u krivom trenutku nađu na krivom mjestu.

snimila . J. Klisović
Zadnji slučaj vožnje u krivom pravcu dogodio se ovih dana na autocesti A3. Policijski službenici Vukovarsko-srijemske PU zatekli su, naime 25-godišnjaka s područja Obrovca (Bačka Palanka) kako u automobilu marke Dacia, registarsih oznaka Novog Sada, kreće u suprotnom- zabranjenom smjeru. Na sreću, policija je brzo uočila nesavjesnog vozača i vratila ga u pravi smjer pa do nesreće nije došlo. Prekršitelju prijeti novčana kazna u rasponu od 5 do 15 tisuća kuna ili zatvor u trajanju od 60 dana. Izrečena mu je i zaštitna mjera zabrane korištenja vozačke dozvole na području Hrvatske u trajanju od jedne godine.
Zadnjeg dana ovogodišnjeg srpnja policijski presretači uspjeli su brzo uočiti i zaustaviti 40. godišnjeh vozača iz Bugarske koji se kretao autocestom A-3 Zagreb- Lipovac na području općine Bošnjaci brzinom od 215 kilomatara na sat. Ako se zna da je maksimalna dozvoljena brzina vožnje autocestom ona od 130 kilometara, očito je da se radi o velikom prekoračenju koje je ugrožavalo promet i živote. Bugarski državljanin platio je kaznu od 2 tisuće kuna, a ujedno mu je izrečena zaštitna mjera zabrane korištenja vozačke dozvole u Hrvatskoj u trajanju od ejdne godine.
Cobre u akciji
Zanimalo nas je koliko je slučajeva vožnje u zabranjem smjeru bilo u dosadašnjem tijeku godine. Iz MUP-a su nam odgovorili:
-Tijekom prvih sedam mjeseci 2014. godine, evidentirano je 1280 prekršaja upravljanja vozilima u suprotnom ili zabranjenom smjeru. Radi se o prekršajima na području cijele Hrvatske i to na svim prometnicama osim autocesta. U isto vrijeme, na autocestama su zabilježena 33 prekršaja kretanja kolničkom trakom namijenjenom za promet vozila iz suprotnog smjera, te je zabilježeno osam prometnih nesreća, ali, nasreću bez tragičnih posljedica.
Na daljnji upit o brzinama kojima se vozilo i prekoračenjima iz MUP-a su nam odgovorili:
-Što se tiče drastičnih prekoračenja brzina (više od 50 km/h iznad dozvoljene), u sedam mjeseci je zabilježeno 345 takvih prekršaja unutar naseljenih mjesta, a 1207 izvan naselja. Prekršaji se odnose na počinjenja na autocestama, brzim cestama, cestama namijenjenim isključivo za promet motornih vozila, te na svim ostalim cestama izvan naselja.
cobre
Dr. sc. Zdravko Peran: „Vožnja u suprotnom smjeru na autoestama je- vožnja u smrt!
Za komentar čestih slučajeva vožnje u suprotnom smjeru zamolili smo vrsnog stručnjaka za promet, dr.sc. Zdravka Perana, inače od prošle godine jedinog hrvatskog člana u Europskom istraživačkom centru za nesreće u EU. Ovaj HF ekspert za portal Tris komentira kako je vožnja u suprotnom smjeru na autocestama- vožnja u smrt! Ovu tezu obrazlaže uvjetima koji vladaju na autocestama kojima se prometuje najvećim brzinama, ali i drugim okolnostima. Iako su upravo na autocestama učinjena znatna, maksimalna poboljšanja kako bi se ovakvi opasni prekršaji anulirali, ostaje činjenica da se oni ipak događaju. Inačer, vozače na zabranjeni smjer upućuje uočljivi znak ispruženog dlana i vibrirajuće trake koje dijele cestu na dva traka.
-Za volanom sjede i alkoholizirani vozači kojima je mogućnost pravilnog razlučivanja bitno umanjena, a tu je i nedovoljna sposobnost svakog vozača, posebice onog koji se po prvi put nađe na autocesti, da pravilno reagira, uočava. Prometna signalitacija na autocestama doživjela je velika poboljšanja, međutim ona u gradovima, posebice na jednosmjernim cestama zna biti zbunjujuća za vozače koji zalutaju u krivi smjer, a nekad ga i svjesno odabiru jer im je jednostavnije manju dionicu odvoziti u krivom smjeru nego ići dužim putem. Ponavljam, najopasnije su autoceste i brze ceste, ističe Peran.
Nedavna vožnja autocestom od Šibenika do Vrgorca uvjerila nas je u problematičnu prometnu signalizaciju, posebice u dijelu pružanja informacija gdje se trenutačno nalazimo, koji je sljedeći izlaz koji nas čeka, odnosno na koliko nas kilometara udaljenosti čeka odabrani izlaz.

cobre

Trisov sugovornik priznaje da je riječ o manjkavostima tzv. vođene signalizacije kojam također može biti uzrokom nevolja na cesti.
– Signalizacija je nedovoljna i neodgovarajuća i dobro ste to uočili na spomenutoj dionici autoceste na kojoj je problematična i signalizacija na prilaznim cestama. Tamo uistinu vlada jedna specifična situacija jer nije dobro uređena vođena prometna signalizacija, točnije nedostaje znakova koji daju sigurnost u vožnji, a to vrijedi i za ostatak cesta u državi. Vozač u svakom trenutku ima pravo na punu informaciju od toga gdje se trenutačno nalazi, u kojem se pravcu kreće, kakvi uvjeti vladaju na prometnici… E, tu dolazimo do sljedećeg problema. Na autocestama su trenutačno najopasnije ploče-portali koji se nalaze iznad vozačeve glave. Informacije o mikorklimi koja ga čeka nakon 500 ili više metara nema jer portal takve mikro klime očitava samo na području na kojem u tom trenutku, primjerice pada tuča. Vozač koji se brzinom, od recimo dozvoljenih 130 kilometara, kreće prema području na kojem pada tuča, a on o tome nema informaciju pa uleti velikom brzinom, može nastradati. Takvih slučajeva je bilo više, a koliko mi je poznato, isplaćeno je više naknada za takve slučajeve u kojima nastradali nije bio kriv. Vozač za svoju vožnju plati propisanu cijenu i na osnovi toga ima pravo znati što ga sve na cesti čega, dakle mora dobiti puno informaciju.
snimila: J. K.
Pa, koje je rješenje tog problema ukoliko seznori registriraju padaline samo na mikro prostoru na kojem su tog trenutaka aktualne, pitamo Perana?
-Rješenje problema je u čestim ophodnjama koje dosta dobro funkcioniraju. Najveći broj slučajeva stradavanja uslijed metouvjeta na našem dijelu autoceste svakako je dio iznad čvora Vrpolje, kod Sitnog Donjeg i Gornjeg. Tu dionicu autoceste nazivamo- ukletom dionicom. Zbog mraza, tuče ili neke druge padaline, izlijetanja vozila na ovom su dijelu vrlo česte. Sjećam se slučaja u kojem je jedan vozač izletija, drugi mu je stao pomoći, a onda treći naletio na njega. Dvije poginiule osobe epilog je te nesreće u kojoj je bilo i ozlijeđenih. Mikroklima je trenutačno najveći problem na autocestama,navodi Peran .
Prometnog eksperta pitali smo što učiniti kad se već nađemo u prekršaju na brzim i opasnim cestama.
– Svaki vozač mora znati kako se postupa u takvim situacijama. Najbrže što se može treba smanjiti brzinu kretanja i pozvati pomoć na 112 ili neki drugi broj. Inače, prekoračenje brzine i alkohol, najčešći su uzročnici prometnih nesreća. Nesreće izazvane ovim faktorima u pravilu su one sa ozlijeđenim i poginulim osobama. Nedovoljni razmak je sljedeći rizični faktor koji može biti pogibeljan kao što je to bilo u nedavnoj prometnoj nesreći koja se dogodila između Vodica i Tribunja u kojoj je smrtno stradao strani motorist.

 Luksuzni automobili i spora vožnja ne idu „ruku pod ruku“

Zašto vozači zanemaruju pravila o brzini vožnje pitamo dr.sc. Zdravka Perana?
-Za veliku većinu vozača vožnja predstavlja zadovoljstvo, a kod nekih ima i natjecateljski duh, posebice kod mladih vozača. Oni koji voze skupocjena vozila u pravilu prekoračuju dozvoljenu brzinu i najčešće za to plaćaju kazne. “Luksuzni automobil i spora vožnja ne idu ruku pod ruku“.

snimila . J. K.

Sve teže i bizarnije posljedice prometnih nesreća- karbonizirana tijela, nemoguća identifikacija

Peran upozorava na slučajeve koji se u zadnje vrijeme sve češće događaju na cestama zemalja u Europskoj uniji. Riječ je o zapaljenju automobila i ljudi u njima čija su tijela do te mjere karbonizirana da se ne mogu identificirati. Uzrok tomu je, veli Peran, prevelika brzina kojom automobil udara u ogradu, drugi automobil ili u neku treću prepreku.
-Današnja vozila su u tehničkom i tehnološkom smislu dovedena do savršenstva kao i motori koji se u njih ugrađuju. Gotovo je nemoguće da se tijekom vožnje dogodi iskrenje koje bi posljedično dovelo do zapaljenja automobila. Međutim, kada takav suvremeni automobil silovito udari u neku prepreku dolazi do požara i, u pravilu, za putnike nema spasa. Iz gorućeg automobila nemoguće je izići. Dakle, dinamika nastanka prometne nesreće je ta koja dovodi do katastrofalnih posljedica- pougljenih tijela kao što je to nedavno bio slučaj u Austriji. Kad pri prevelikoj brzini dođe do snažnog udara, izlijetanja ili naglog manevra, vozaču i putnicima nema spasa.
Tags: , , ,

VEZANE VIJESTI