Neovisni novinarski portal
26.10.2020.
GOSPODARSTVO
Optimizam u Solarisu: Treba nam još sedam godina, ali i ove godine očekujemo – rekorde

Optimizam u Solarisu:
Treba nam još sedam godina, ali i ove godine očekujemo – rekorde

 solaris1

Solaris, šibensko hotelsko-turističko naselje, već je desetljećima nadaleko poznato ljetovalište, odredište gostiju iz mnogih svjetskih zemalja, ali i točka nostalgičnih i ugodnih sjećanja za generacije Šibenčana. Solaris je ime hotelskog naselja, ali i naslov znanstvenofantastičnog romana poljskog pisca Stanislava Lema iz 1961. godine o inteligentnom planetu koji je prekriven oceanom. Po romanu su kasnije snimljeni filmovi koje su režirali Boris Nirenberg (1968.), potom ponajviše hvaljeni Andrej Tarkovski (1972.), a onda je uslijedila i američka verzija Stevena Soderbergha (2002.). A i šibenski Solaris je u tih pola stoljeća doživio duboku transformaciju i različite ‘verzije’, posebice kada je nenadano postao ratno utočište za prognanike, pa ga je potom dočekala privatizacijska ‘mašina’, a onda i bitka sa svjetskim turističkim tržištem.

Zbog toga se u pet desetljeća umnogome izmjenio, idući u korak sa sve složenijim turističkim tržištem i zahtijevnijim gostima, kako se to često kaže: u posljednjih nekoliko godina se stalno i iznova mijenja. Svake godine goste, ali i domicilno stanovništvo koje ga voli posjećivati, iznenadi nekim novim sadržajima. S obzirom da su žitelji šibenskog kraja uvijek vrlo zainteresirani što se događa s ‘njihovim’ Solarisom, te kako je riječ o jednom od najvećih hotelsko-turističkih kompleksa u Hrvatskoj i važnom gospodarskom subjektu u ovom dijelu zemlje o čijem poslovanju ovise brojna ‘radna mjesta’, odaslali smo predstavnicima Uprave Solarisa nekoliko pitanja o njihovim budućim poslovnim potezima i o nekim drugim pitanjima koji se tiču žitelja regije. U nastavku teksta su pitanja i odgovori koji su nam dostavili iz uprave tvrtke.

solaris

Pola stoljeća rada – preobrazba traje i dalje

Ponajprije,  što vaši posjetitelji mogu očekivati ovoga ljeta. Nedavno je to bio novi dječji hotel, pa vodeni park, renovirani hotel Ivan itd. Što će novoga ove godine ugledati vaši gosti kada pristignu na odmor?

– Solaris je tvrtka koja ima tradiciju od blizu 50 godina rada. Kroz to vrijeme, generacije gostiju zabavljale su se i stvorile, slobodno možemo reći, jedno od kultnih turističkih destinacija. Obzirom na bogatu povijest, naš zadatak je bio sačuvati prepoznatljivost šibenskog branda te s druge strane značajno podignuti kvalitetu po svakom elementu. To se odnosi na smještaj, kvalitetu usluge, kvalitetu sadržaja i cjelokupnog prostora te posebice plaža koje čine jedno od najvažnijih komparativnih prednosti. To ostvarenje naših planova je upravo ono što svake godine vidite kad dođete u Solaris, kao novitete. Internet kao medij i već kao zasebno formirano tržište danas je postavilo potpuno nove zadatke pred hotelijere. Informacija nije bila nikad dostupnija, gosti konstantno uspoređuju proizvode kojih danas na svijetu ima koliko hoćete. Prošlo je vrijeme kada ste se sa prosječnim proizvodom mogli boriti na tržištu, pogotovo turističkom. Prisiljeni smo, što je dobro, svake godine snažno raditi na atraktivnosti proizvoda. Naša osnovna komparativna prednost je prostor i prekrasna destinacija. U tom smislu smo i usmjerili investicije što za sada daje dobre rezultate.
Cjelokupan proces preobrazbe Solaris-a nije gotov. Čak možemo slobodno reći i da smo tek na sredini puta. Na konačnom izgledu Solaris-a radili smo uz pomoć ljudi koji su bili i prvi projektanti te idejni začetnici Solaris-a, posebice pokojnim arhitektom Borisom Magašem koji je nam je ostavio nekoliko idejnih riješenja i naputaka budućeg izgleda Solaris-a koji će tek doći na vidjelo. Za zaokružiti izgled Solaris-a kako smo zamislili i kako ova regija zaslužuje trebati će nam barem još 7 godina napornog rada i ulaganja. To je ono što želimo i kojim završetkom će ova cijela regija dobiti značajno na vrijednosti.
Nakon prošlogodišnje investicije potpunog uređenja hotela Ivan, Wellness centra i vodenog parka, što je bila jedna od najvećih investicija u turizmu RH prošle godine, ove godine smo radili pojednačne, manje investicije. Uredili smo dodatno ugostiteljske i trgovačke objekte, radili na tehnologiji i usluzi. Ukratko, za ovu godinu možete očekivati značajno veću kvalitetu čiji rast nam je uvijek prijeko potreban.

solaris4

Deset tisuća gostiju dnevno

Možemo sada malo o nekim općenitim podacima koji se tiču Solarisa. Čime sve raspolaže Solaris Beach Resort: s koliko hotela, vila, kampova, restorana, ležajeva, vezova za plovila…

Solaris je jedan od najvećih hotel resorta na Mediteranu. Sveukupno ima 5 hotela sa cca 3500 ležajeva, auto kamp koji prima 3.000 gostiju, apartmansko naselje sa 56 apartmana, marinu sa 180 vezova i naselje mobilnih kućica koji su poseljednjih par godina zaista veliki hit i vrlo tražen proizvod na turističkom tržištu, na što smo morali odgovoriti. Danas sveukupno primamo preko 7.500 gostiju na smještaju te preko 2.500 gostiju dnevnih posjetitelja. Prošle godine smo ostvarili preko 750.000 noćenja. Kada te brojke usporedimo sa rezultatima koji su bili prije preuzimanja upravljanja Solaris-om, više je nego 100%-tni rast, s čime moramo biti zadovoljni.
solaris6

Koji su to originalni sadržaji s kojima se Solaris može pohvaliti: poput Dalmatinskog sela, dječjeg hotela itd. Evo, doznajemo slučajno na vašim internetskim stranicama kako organizacija TripAdvisor preporučuje Solarisov Dječji hotel Andrija za ovogodišnje top odredište za obitelji, no o tome se, čini nam se, malo zna

Solaris svake godine prima značajan broj nagrada gostiju, partnera i struke. Danas smo vrlo prepoznatljivi na turističkom tržištu. Od najboljeg autohtonog restorana, najbolje plaže, najboljih dječijih sadržaja itd. Sagradili smo prvi vodeni park u Dalmaciji i preokrenuli tezu o nedovoljnim sadržajima kao nedostatku turističke ponude. Međutim, slažemo se da možda nedovoljno navedeno reklamiramo ali to je naša poslovna odluka, smatramo da rast zadovoljnih gostiju dovoljno govori za sebe i da će vrijeme Solaris-a kao prepoznatljivog proizvoda tek doći.

solaris9

Svjetsko tržište: proizvoda sve više, transport sve jeftiniji

Premda to zasigurno nije lako, možete li prognozirati kako će izgledati ova turistička sezona u Hrvatskoj? Kakva su Vaša predviđanja? Koliko gostiju očekujete, hoće li ih biti više nego prijašnjih godina? Odakle pristižu vaši gosti? S kojim ste tržištem najzadovoljniji? Kako idu predbilježbe i rezervacije za ljetovanje u Solarisu?

Iako možda zvuči kao pamflet, ali je ipak istina: svaka turistička godina koja predstoji biti će teža. Ne toliko možda u dovođenju broja gostiju koliko u ispunjavanju sve većih zahtjeva za kvalitetom. Da ponovimo; turističkih proizvoda je sve više, transport je sve jeftiniji, a informacija sve dostupnija. Dio smo svjetskog tržišta i gost može svaki dan birati gdje će ići. To su osnovne pretpostavke kojih se mora držati svatko tko se bavi turizmom i bitno je ovo napomenuti prije planiranja svake naredne sezone.
Za ovu godinu očekujemo da će po broju gostiju biti bolja od prethodne, ne značajno ali mislimo da ćemo svi skupa osjetiti određeni rast. Još samo da zadovoljimo zahtjeve za kvalitetom pa onda možemo govoriti i koliko smo zadovoljni sa kojim tržištem.

solaris7

Solaris je, bez pretjerivanja, vjerovatno jedan od najvećih gospodarskih subjekata u ovom dijelu Hrvatske, o čemu se u javnosti malo zna. Malo je tvrtki koje u ovom trenutku, odnosno u periodu turističke sezone, zapošljava toliki broj osoba kao Solaris. Osim toga, posredno upošljavate i brojne druge vanjske službe, od brojnih građevinara do trgovaca i lokalnih proizvođača hrane. Možemo li malo porazgovarati o tome: koliko ljudi godišnje u prosjeku zaposlite?

Solaris još uvijek ima izrazito sezonsko poslovanje što bi se budućim ulaganjima koja najavljujemo trebalo pretvoriti u cjelogodišnje poslovanje. Tako u sezoni zapošljavamo preko 1100 djelatnika. Tijekom 2013. godine u Solaris-u je tijekom zime radilo preko 360 djelatnika. Od ukupnog broja djelatnika u sezoni 820 djelatnika je iz Šibenika, ostalo je iz ostalih područja RH, ljudi koji godinama kod nas rade i svake godine se vraćaju kao sezonska radna snaga.
To su ljudi čije obitelji direktno žive od Solaris-a. Pored navedenog veliki je broj kooperanata, poljoprivrednih gospodarstava, trgovaca, prijevoznika, vodiča, turističkih agencija, dobavljača i svih ostalih koji su naslonjeni na turizam, a koji direktno žive sa Solaris-om i od Solaris-a.

solartis3

‘Radnik mora biti plaćen za svoj rad kako je dogovoreno’

Kako pronalazite kvalificiranu ‘radnu snagu’? Poznato je da imate zaposlenike koji dolaze iz svih dijelova Hrvatske? Zapošljavanje tolikog broja ljudi za sobom nosi i veliku odgovornost? Koliko je barem poznato u javnosti, do sad se nije čulo od nezadovoljnih zaposlenika kako Solaris nekome nije isplatio plaće za odrađeni posao? Znači li to da među upravom i radnicima vladaju, za današnje prilike, nesvakidašnji harmonični odnosi? 

Solaris je kroz zadnjih 12 godina tranzicije i izgradnje prošao kroz jedan cjelokupni proces smjene generacije kadrova. Smatramo da smo to odradili na ljudski i normalni način. Nikad nismo proveli tehnološki višak, svim djelatnicima koji su htjeli otići u mirovinu isplatili smo otpremnine i s ponosom možemo reći da nemamo niti jedan radni spor. Također, Solaris nikad nije kasnio s plaćom, a nismo dužni niti Državi za bilo koji porez ili slična davanja. Nije dobro da sve to skupa danas predstavlja nevakidašnji odnos u gospodarstvu. Radnik za svoj rad mora biti plaćen kako je dogovoreno. Međutim, bez obzira na navedeno, daleko smo mi još od harmoničnih odnosa kakvi bi trebali biti, uvijek imamo problema koje svakodnevno riješavamo ali to je život i posao. Ono što sigurno možemo reći je da imamo dobru namjeru, da zaista iskreno smatramo da su djelatnici osnova turističke usluge i da djelatnici koji žele raditi imaju perspektivu i budućnost u ovoj tvrtci.

S obzirom na financijski vrlo zahtjevne investicije i zapošljavanje velikog broja osoba, uspijeva li Solaris poslovati na vama zadovoljavajući način, ostvariti zadovoljavajući profit… Možete li govoriti o visini investicija u nove sadržaje tijekom proteklih godina? Moglo se u javnosti ponešto čuti i o proširivanju Solarisa na neka druga hotelska naselja i resorte na našoj obali? Otkrijte nam koji su vaši dugoročni poslovni planovi, ako ih ne držite poslovnom tajnom…

Solaris posluje kako je planirano i mi smo zadovoljni konstatacijom da poslovne planove godinama ispunjavamo.Također, Solaris posluje sa dobiti i nije tvrtka u nikakvim gubitcima.
Još smo uvijek u investicijskoj fazi, još uvijek prozvod nije gotov, još su uvijek potrebna značajna ulaganja da bi proizvod podigli na zacrtanu razinu kvalitete koju i zaslužuje. Međutim, turizam je dugoročan posao i svako očekivanje brze zarade i ostvarenje visokih profita u kratkom ili srednjem roku nije moguće, tako gledamo na ovaj posao i strukturiramo sva ulaganja. Naši jedini dugoročni poslovni planovi su i dalje svakodnevno raditi te stvoriti prepoznatljiv i dugoročno profitabilan proizvod.
Solaris planira daljnje akvizicije, drugih turističkih tvrtki. Trenutno smo u procesu jedne ali nije gotova pa ne možemo o navedenom govoriti.

solaris5

Lokalno stanovništvo oduvijek može u naselje

A sad pitanje o stajalištu vaše tvrtke prema lokalnom stanovništvu koje je, kao što smo već spomenuli, prema Solarisu gaji jedan poseban, reklo bi se, emocionalan odnos, pa stoga s posebnom pažnjom prate što se događa u desetljećima omiljenom ljetnom odredištu Šibenčana. Stoga je prije više godina bilo burnih reakcija na postavljanje ograda oko naselja, čime se stvorio dojam kako hotelska uprava više ne želi ‘imati posla s domaćima’, jer im nisu ciljana profitabilna skupina. Čini se da su takva vremena ipak iza vas. U Solaris može ući tko želi, ako se parkira na parkiralištima izvan naselja ili ako dođe javnim prijevozom. Hoće li tako biti i nadalje? Postavljene su neke nove ograde, što je prema nekim standardima vjerovatno nužno radi zaštite gostiju? Trebaju li se Šibenčani i drugi ne-hotelski gosti pribojavati kako će im ubuduće biti onemogućen pristup hotelskim plažama i drugim sadržajima i atrakcijama? Pretpostavljamo da ne, jer su i tzv. dnevni posjetitelji vjerovatno i gospodarski zanimljivi vašem poduzeću… 

Solaris je dio Šibenika, dio ove regije i dio svih ljudi koji ovdje žive. Ne samo Solaris nego i svi drugi turistički proizvodi jer gosti ne dolaze radi zidova i ulica već radi ljudi koji čine ukupni turistički proizvod. Ono što smo mi godinama morali stvarati, a što danas pozdravljaju svi ljudi koji u Solaris dolaze je jedino više reda. S jedne strane stranci žele Dalmaciju i Šibenik ali žele i red koji je Solaris-u realno nedostajao. Solaris je prekrasan ali mu je tog neophodnog reda falilo. Prošetajte danas Solaris-om i pogledajte uređenje, hortikulturu, čiste šetnjice, uslugu, ponudu…jedino i isključivo to je bila namjera od početka, a koju danas svi pozdravljaju i upravo zbog koje je danas Solaris svakodnevno i pun domaćih ljudi.
Solaris je oduvijek imao ogradu i mora je imati jer je ovo resort, a gosti upravo kupuju resort prilikom rezervacije smještaja. Tako je od početka i zamišljen. Dnevni posjetitelji oduvijek mogu ući u naselje. Jedino ne mogu ući automobilima jer unutar kruga hotela jednostavno nema više mjesta za goste koji su platili smještaj. Upravo da bi to kompenzirali i da bi smo mogli primiti i dnevne posjetitelje mi smo napravili vanjske parkinge koje smo uredili, osvijetlili, koji su čuvani. Pa ne bi smo to radili da ne želimo posjetitelje. Mislim da se ovdje više radi o našoj nespretnosti u PR komunikaciji nego o stvarnom stanju koje zaista nije tako.

solaris2

‘Premašit ćemo rekord za Grad Šibenik’

I na koncu, dok mi razgovaramo, gosti se već viđaju u i oko Solarisa. Kamp kućice, blijedoputi turisti s ručnicima su već na plažama. Najavljuju se i svibanjski aranžmani. Nijemci, Englezi i ostali su već prije neki dan blagovali na uskršnjim doručcima u vašem Dalmatinskom selu… Znači, sezona je već počela?

Solaris je otvorio još 14.03. i od tog dana za nas je sezona počela. Danas smo ušlu u mjesec svibanj i nakon Uskrsa i prvomajskih praznika sa zadovoljstvom možemo konstatirati da imamo rast od 8 % u odnosu na prošlu godinu. Nadamo se da ćemo taj trend nastaviti do kraja godine i da ćemo premašiti brojku od 800.000 noćenja što bi bio apsolutni rekord za naš Grad.

VEZANE VIJESTI