Skupina propalestinskih aktivistkinja i aktivista u Rijeci u petak navečer je zviždanjem i transperentima izvješenih iz loža riječkog HNK prekinula početak premijere predstave „Venezuela” izraelskog koreografa svjetskog formata, Ohada Naharina. Već ranije su tražili da se predstava otkaže, a kad se to nije dogodilo pokušali su je omesti. Pozvali su i na bojkot riječkog HNK optužujući ovu kulturnu instituciju za kolaboriranje s genocidnim izraelskim režimom. Predstava u izvedbi riječkog baletnog ansambla ipak je održana, a pred zgradom kazališta Ivan pl. Zajc aktivistkinje su mirno prosvjedovale s transparentima n kojima je pisalo „Solidarno s Palestinom”, „Otvori svoje oči” , skandirale su se protuizraelske parole i distribuirali leci s kojih se pozivalo Riječane da bojkotiraju predstavu izraelskog koreografa.

Iz HNK Ivan pl. Zajc u subotu su izrazili žaljenje zbog incidenta propalestinskih aktivista prilikom premijere predstave „Venezuela” izraelskog koreografa Ohada Naharina i zbog stvaranja atmosferue nelagode i nesigurnosti i kod publike i kod umjetnika i kod kazališnog osoblja.

Predstava je dočekana od publike ovacijama, a kako navode iz HNK, oni koji su predstavu gledali mogli su shvatiti zašto Naharin uživa reputaciju jednog od najutjecajnijih suvremenih plesnih umjetnika i kako kažu, plesnog reformatora.

“Zahvaljujemo našoj publici na smirenosti i strpljenju te ansamblu i tehničkoj ekipi na visokoj profesionalnosti zahvaljujući kojoj je “Venezuela” ipak izvedena na iznimnoj umjetničkoj razini. Sigurnost publike i zaposlenika naš je apsolutni prioritet; u suradnji s nadležnim službama poduzet ćemo sve potrebne korake kako bi se program nesmetano nastavio”, navodi se u priopćenju riječkog HNK kojim poručuju da čvrsto stoje uz slobodu umjetničkog izražavanja i uz pravo na različita mišljenja.

“Poštujemo mirno izražavanje stavova, ali podsjećamo da prosvjed ne smije ugrožavati sigurnost niti onemogućavati izvedbu. Pozivamo na odgovoran dijalog u primjerenim okvirima i na međusobno uvažavanje koje je temelj kulturne zajednice.”, poručili su, napominjući da će se predstava „Venezuela” nastaviti izvoditi prema planu.

Prosvjed je nastavljen i nakon završetka predstave kada su aktivistkinje publiku na odlasku iz kazališta dočekale pogrdnim porukama “Publiko srami se”, “HNK srami se” i “HNK ruke su vam krvave”.

Za njih „Venezuela”, kako su kazale, nije samo plesna predstava, nego izvozni proizvod izraelske kulturne diplomacije, a „Ohad Naharin je figura kulturne hegemonije koji nikada nije odbio ni jedan prljavi šekel ni jednu nagradu Države Izrael. Njegov Batsheva Dance Company financiran je izravno iz izraelskog državnog proračuna, Ministarstva kulture, Ministarstva vanjskih poslova i pro-izraelskih fondacija i banaka koje financiraju ilegalna izraelska naselja”, navodi su u lecima koji su aktivistkinje dijelile Riječanima.

U samom kazalištu nekoliko je sudionika prosvjeda izvjesilo iz loža transparente „Stop artvošanju genocida” i „U Rijeci Gaga, u Gazi grobnica”. Jedna od sudionica prosvjeda je privedena što je naišlo na žestoke osude kolketiva Za K.R.U.H i Nepokorena Palestina koji su pozvali umjetnike “Zajca” da ne sudjeluju u budućim izvedbama „Venezuele”.

U subotu je, prenosi N1, prosvjed i incident kojim se pokušalo prekinuti predstavu „Venezuela” u riječkom HNK, osudila ministrica kulture Nina Obuljen Koržinek koja je usvojoj objavi na X-u, uz ostalo, napisala da su u Hrvatskoj svi slobodni iznositi svoje stavove, ali je neprihvatljivo nasilno prekidati predstave i ometati publiku.

Posebno je neprihvatljivo, kaže, što su sudionici prosvjeda organizirali svoj performans zbog toga što je Ohad Naharin Židov.

Ne smije se i ne može briga za stradanja palestinskog naroda iskazivati porukama koje se mogu tumačiti kao antisemitizam“, naglasila je.

Zanimljivo je da se ministrica nije tako jasno i tako eksplicitno očitovala kad su se neke druge predstave nasilno prekidale, štoviše morale otkazati, kao što je ljetos bilo s festivalom “Nosi se” u Benkovcu gdje se nije smio izvesti ni dokumentarac “Mirotvorac”Ivana Ramljaka, a ni predstava Olivera Frljića, iako se radilo o osobnoj, autobiografskoj priči koja s Domovinskim ratom nije imala nikakve veze.