Otkako je Tisak odbio produžiti, odnosno sklopiti novi, ugovor s izdavačima tiskanih medijia o njihovoj distribuciji, sudbina i opstanak novina su postali vrlo upitni. Nakon teških pregovora, pod pritiskom Vlade, odnosno resornog Ministarstva kulture i medija, Hrvatska pošta je početkom tjedna potpisala ugovor kojim se obvezuje distribuirati novine u narednih pet godina. I dok novinski izdavači ovaj potpis HP-a smatraju bitnim za održivost novinarstva, Hrvatsko novinarsko društvo ističe da je ugovor sklopljen bez kriterija za zaštitu profesionalnog novinarstva. A što će biti s Tiskom, koja je funkcija te tvrtke znakovitog imena, ako ne distribucija tiskovina? Hoće li se ( i kada ) Tisak i formalno preregistrirati s obzirom da s tiskom više nema ništa?
Distribuciju tiskanih medija u idućih pet godina, tako je preuzela Hrvatska pošta što će državu i izdavače stajati oko 27,6 milijuna eura s PDV-om, pri čemu će , prema ugovoru, nakladnici po distribuiranom primjerku plaćati HP-u 0,15 centi za dnevna izdanja, odnosno 0,25 za tjedna i povremena. Da bi mogla intervenirati, Vlada je, nakon što je Tisak plus otkazao u veljači uslugu distribucije novina, proglasila to uslugom od općeg gospodarskog interesa i odlučila se za sufinanciranje distribucije tiskanih medija s 14,7 milijuna eura godišnje iz državnog proračuna.
”Ovim Ugovorom u idućih pet godina riješeno je pitanje distribucije tiskanih medija te se daje dodatni poticaj razvoju profesionalnog novinarstva. Potpisivanjem ovog Ugovora, Hrvatska se svrstava među većinu europskih zemalja koje ovakvim ili sličnim mjerama podupiru distribuciju tiskanih medija”, priopćilo je Ministarstvo kulture i medija.
Izdavači, prenosi Nacional, pozdravljaju odluku Vlade kojom se osigurava stabilna i održiva distribucija novina u digitalnom dobu, kao i pristanak Hrvatske pošte da preuzme taj posao, čime se građanima osigurava jednak pristup kvalitetnim i profesionalnim novinarskim sadržajima širom zemlje, izjavili su izdavači za Hinu, podupirući ocjenu Ministarstva da je netom potpisani ugovor dodatni poticaj razvoju profesionalnog novinarstva.
”Primjeri Francuske, Belgije, Austrije, Švedske i Danske pokazuju kako države podupiru distribuciju publicistike bilo putem nacionalne pošte, izravnih subvencija izdavačima koji stvaraju vlastiti sadržaj ili kroz razne olakšice. Konkretno na primjeru Francuske, desetljećima se provodi sustavna potpora distribucije publicistike, uključujući i subvencije za pretplatu”, ističu novinski izdavači, objašnjavajući kako taj model omogućuje medijski pluralizam i stabilnost izdavača, a ne remete se tržišni odnosi jer je taj model otvoren svim izdavačima koji ispunjavaju profesionalne standarde.
Nasuprot zadovoljstvu u Udruzi novinskih izdavača, krovna novinarska organizacija Hrvatsko novinarsko društvo izražava zabrinutost zbog potpisanog ugovora koji nema definirane kriterije i jamstva.
”HND brine činjenica što su ova javna sredstva natječajem definirana kao poticaj gospodarskoj djelatnosti distribucije tiska, bez kriterija kojima bi se štitilo profesionalno novinarstvo. HND je od početka bio za to da Hrvatska pošta kao javna ustanova vrši distribuciju tiska koji je od javnog interesa za informiranost građana, a redakcije tiskanih medija zapošljavaju i veliki broj naših članova i članica. Nadamo se samo da za pet godina nećemo biti u situaciji da tiskani mediji budu ucijenjeni najavom raskida ugovora o distribuciji jer ne postoje nikakve garancije da do toga neće doći” upozorili su iz HND–a. Smatraju također da su nužne mjere koje bi Ministarstvo primijenilo prema velikim novinskim izdavačima kako bi se poticao razvoj profesionalnog novinarstva i unaprijedio položaj novinara. O kakvim se mjerama radi?
”Institucionalna potpora, nacionalni kolektivni ugovori, osiguranje javnog i transparentnog financiranja medija ono je što HND godinama zagovara, po jasno utvrđenim kriterijima koji promoviraju kvalitetan novinarski sadržaj i osiguranje poštivanja redakcijskih statuta, odnosno autonomije redakcija”, poručuju iz HND-a.
Hini su iz Hrvatske pošte, piše Nacional, potvrdili da je novi ugovor o distribuciji novina stupio na snagu u utorak 1. srpnja te da je HP započela distribuciju tiska, te time osigurala kontinuitet dostave novina i časopisa pretplatnicima i kupcima na prodajnim mjestima širom zemlje. Tiskovine će se i dalje prodavati na svim dosadašnjim prodajnim mjestima, otvarat će se i nova gdje se za to ukaže potreba, a novine će se nastaviti dostavljati i na kućne adrese pretplatnika, napominju su iz HP-a.
S obzirom na iskustva hrvatskih građana s Hrvatskom poštom, ključno pitanje je hoće li i novine stizati s istim zakašnjenjem kako stižu i sve ostale pošiljke i koliko će dugo potpisani ugovor izdržati test vremena…