Za manje od dva mjeseca Hrvatska će ponovo na izbore. Lokalne. Pretendenata na ključne pozicije u lokalnoj i regionalnoj samoupravi neće manjkati kao ni dosad, i svaki od njih pred građanima, svojim potencijalnim biračima, želi se pokazati u svome najboljem izdanju, a da ništa ne bi bilo prepušteno slučaju i slobodnoj procjeni građana o kvalitetama i realnosti političke ponude, angažiraju se PR agencije čijim vlasnicima su izbori prava prilika za dobru zaradu. Naravno, bildanje imidža političara košta. Oni koji su trenutno na vlasti u lokalnoj i regionalnoj samoupravi svakako su u prednosti u odnosu na one koji vlast tek pokušavaju osvojiti. Jer, aktualne lokalne nomenklature svaki javni istup, svaki gradski, općinski ili županijski projekt, koriste i kao dio izborne promocije. Gdje je tu linija razgraničenja između javne funkcije i stranačke kandidature, između korištenja javnih resursa za javne, odnosno stranačke potrebe? Tko i kako financira ili je financirao lokalnu kampanju HDZ-a u Šibeniku i koliko to stranku košta? Je li oportuno ( etično ) da agencija koja za Grad Šibenik radi PR bude angažirana i za promidžbu gradonačelnika kao HDZ-ovog kandidata na lokalnim izborima? Umjesto da odgovori na sva ta pitanja budu fakti dostupni javnosti bez ikakvih mistificiranja i izbjegavanja, neki čak misle da takvi upiti štete ugledu Grada (?! )

Javni novac i “stranački poslovi” ( ? )

Ovih dana smo vidjeli kako bivši Plenkovićev ministar, koji se odlučio kandidirati za zadarskog gradonačelnika, HDZ-ov Šime Erlić, u promidžbenom spotu u funkciji izborne kampanje paradira i pozira s bivšim kolegama u gradskoj upravi Zadra, kako svi glorificiraju bivšeg ministra i kolegu u Gradu, kako Erlić zapravo zloupotrebljava i poziciju ministra i nekadašnju poziciju gradskog pročelnika za EU projekte u stranačke, izborne svrhe. To se u demokratskom svijetu ne radi. Javne funkcije su jedno, a stranačke nešto drugo, a kada se isprepletu, eto sumnje u nedopustivi sukob interesa. Jer, javni novac se ne može i ne smije koristiti u stranačke svrhe.

E, sad, niti je Zadar jedini, a niti prvi koji to pravilo ne poštuje. Tragom informacija da je Grad Šibenik u prošlim lokalnim izborima angažirao istu PR agenciju, domaću tvrtku Kreator ( ATK ) Agenciju za tržišno komuniciranje, i za promidžbu Grada, i za osmišljavanje i provedbu izborne kampanje šibenskog HDZ-a, pokušali smo istražiti jesu li to samo konstrukcije stranačkih oponenata ili gola istina.

Oglas

I utvrdili da je nesporno agencija Kreator odradila kampanju za šibenski HDZ 2021. pod sloganom „Nastavimo ovu sjajnu priču zajedno”, a nakon izbora Grad je na račun agencije uplatio ( 2022. g. ) oko 50 tisuća eura, u 2023. 10.396, a u 2024. 14.858 eura. Štoviše, insinuira se i da je šibenski Vodovod i odvodnja, kao gradsko komunalno poduzeće, poslužilo za prikriveno financiranje izborne promidžbe i to kroz tri ugovora s Kreatorom za pružanje usluga komuniciranja s javnošću ( 2019, 2020. i za polovinu 2021. ). Ali, i u Kreatoru i u Vodovodu, tvrde bio je to angažman na projektu Aglomeracije i informiranju građana o svim aspektima toga projekta koji su se izravno reflektirali na život građana dok se projekt provodio.

Ali, evo što o tome kažu svi ključni akteri ove priče.

Kreatorovi kreativci Krešimir Grubić i Zdravko Bogdan

Kreator surađuje s Gradom od 2009.

Kreator ATK (Agencija za tržišno komuniciranje ) je osnovana 2006. g. kao prva šibenska agencija za komunikacijske projekte, izradu strategija i akcijskih planova, osmišljavanje kampanja, organizaciju događaja, izradu web stranica, pisanje priopćenja i izvješća za medije itd. Imaju samo dvojicu zaposlenika, zapravo suvlasnike, Krešimira Grubića i Zdravka Bogdana, a specijalnost im je rad na EU projektima i marketinškim kampanjama. Sudjelovali su, kako nam je naveo Grubić, u provedbi 30-ak EU projekata u Šibeniku, Zagrebu, Rijeci, Puli, Zadtu, Sinju, Solinu, Drnišu, Gračacu i drugim gradovima u Hrvatskoj. Suradnju sa šibenskom gradskom upravom započeli su 2009., u mandatu SDP-ovog gradonačelnika Ante Županovića, a odnosilo se to na prve kampanje šibenskih EU projekata ( RCGO Bikarac- 1. faza, Centar iNavis ). S Odjelom za gospodarstvo Grada Šibenika potpisali su ugovor „za izradu kulturnog brenda Šibenika, osmislili koncept „Grad je pozornica“ i izradili vizualni identitet šibenskih tvrđava za projekt Revitalizacije Tvrđave sv. Mihovila. Projektna suradnja s Odjelom za gospodarstvo je nastavljena i nakon promjene vlasti, u vremenu kad su funkcije pročelnika obnašali Matija Bumbak i Petar Mišura. Proteklih petnaest godina, kaže Grubić, realizirali su aktivnosti na dvadesetak različitih projekata, među kojima i „Trokut“, „Hrvatski centar koralja Zlarin“, „Kampus na Tvrđavi sv. Ivana“ i drugi.” Sve te poslove, tvrdi suvlasnik Kreatora, dobivali su na natječaju, a „iza svakog ugovora stoji rad konkretni rezultati, dokumenti, provedene aktivnosti s dokazima o izvršenim aktivnostima.”

Ukratko, Kreator ATK surađuje s Gradom Šibenikom na realizaciji EU projekata već 16-tu godinu, a kroz to vrijeme nisu radili „nikakve poslove komunikacije za Ured gradonačelnika, niti političke kampanje”. Tako tvrdi jedan od suvlasnika, Krešimir Grubić.

Izuzetak je razdoblje 2020. – 2022. godine kada je pandemijsko okruženje preko noći potpuno promijenilo način života, komuniciranja i informiranja građana. Komunikacija se preselila na društvene mreže, a kratki video prilozi postali su dominantni alat, zamijenivši konferencije i priopćenja za medije… Grad Šibenik je u tom razdoblju bio „najveće gradilište ikad“ sa nekoliko kapitalnih projekata u završnim fazama provedbe (Aglomeracija, Poljana, čvor Rokići, Tvrđava sv. Ivana, studentski dom Palacin, APN stanovi Bioci, energetska obnova škola i vrtića i dr.). Pandemija je stvarala poteškoće u realizaciji projekata, a samoizolacija je dovela do smanjene informiranost. S obzirom na našu mogućnost brze prilagodbe novim uvjetima i činjenicu da su putovanja i projekti u drugim gradovima u pravilu stavljeni na pauzu, fokus posla u 2021. smo stavili na rad s lokalnom samoupravom. S Gradom smo- navodi Grubić- potpisali cjelogodišnji ugovor ukupne vrijednosti 12.430 €, što je uključivalo redovito sudjelovanje na koordinacijskim sastancima gradske uprave i podršku zaposlenicima Ureda Gradonačelnika u prilagodbi komunikacije u novonastalim uvjetima rada. To se posebno odnosilo na organizaciju događanja u pandemijskim uvjetima i tzv. „novim medijima“. Popuštanjem mjera krajem 2021. i početkom 2022. godine prestala je i potreba za dodatnim komunikacijskim aktivnostima i mi smo se vratili svojoj glavnoj djelatnosti – realizaciji EU projekata.

A povećane uplate Kreatoru tijekom 2022. Grubić objašnjava završetkom projekata koji su potpisani i započeti 2019., 2020. i 2021., ali prolongirani zbog pandemije i završeni do kraja 2022. kad se situacija s COVID krizom normalizirala.

Ugovore za savjetovanje o načinu komunikacije s građanima koje je Agencija u isto vrijeme potpisala i s gradskim Vodovodom, Grubić stavlja u kontekst početka radova na projektu Aglomeracije, kako veli, jednim od najvećih i najvažnijih koje je Kreator proveo i na koji su posebno ponosni.

Osmislili su, posložili i realizirali kompletan sustav komuniciranja s građanima, izradu i distribuciju obavijesti o početku i završetku radova, prekidu vodoopskrbe, izradu prometnih mapa s alternativnim pravcima, odgovaranje na upite medija i građana. Za taj komunikacijski projekt Kreator je, pohvalit će se Grubić, dobio priznanje Hrvatske udruge za odnose s javnošću koja ga je uvrstila među pet najboljih projekata komunikacije javne uprave u 2021.

E sad, te iste godine Kreator preuzima i poslove promidžbe šibenskog HDZ-a i napose HDZ-ovog kandidata za gradonačelnika Željka Burića na lokalnim izborima 2021.

-Istina je. Zahvaljujući uspješnoj suradnji i pozitivnim iskustvima u dotadašnjoj suradnji, dr. Željko Burić nam je ponudio mogućnost da realiziramo njegovu promidžbenu kampanju na izborima za Gradonačelnika, kao i kampanju HDZ-a za Gradsko vijeće na lokalnim izborima 2021. godine. Kampanju su diktirale mjere zaštite od pandemije COVID-a…Izradili smo komunikacijski plan i program, slogane, teme razgovora i ključne poruke. Dizajnirali smo vizualni identitet i sva vizualna sredstva komunikacije (oglase, banere, letke, vizuale u prostoru…). Pisali smo izvješća za medije i pomagali kandidatima u pisanju odgovora na medijske upite. Izradili smo web stranicu i organizirali sva javna događanja (u skladu s mjerama) i to u svim segmentima (tehnička realizacija, osmišljavanje ključnih poruka, komunikacija s medijima, izrada foto i video zapisa za društvene mreže i dr.). Istina je i da smo realizirali 48 kratkih video zapisa za komunikaciju na društvenim mrežama.

Angažman je u cijelosti podmiren od strane šibenskog HDZ-a i to kroz dva Ugovora. Jedan se odnosio na kampanju Željka Burića za izbore za Gradonačelnika, a drugi na šibenski HDZ za izbore za Gradsko vijeće. Financijski detalji objavljeni su u okviru Financijskog izvješća i mogu se pronaći na stranici https://www.izbori.hr/lokalni2021/financ/1/?utm_source=chatgpt.com- reći će Grubić, izbjegavajući navesti iznos koji je Agencija naplatila HDZ-u Šibenika za izbornu kampanju. Ali će naglasiti da su tijekom trajanja izborne kampanje pauzirali suradnju na gradskim projektima, nisu pratili rad gradonačelnika Željka Burića ni gradske projekte, već isključivo stranačke aktivnosti i događanja. A sve aktivnosti i sve obveze kandidata Burića i šibenskog HDZ-a taksativno su, kaže, nabrojene u ugovorima i podmirene kroz stranački proračun.

Burić: U potpunosti odbacujem insinuacije…

To, međutim, nije sasvim točno, jer projekt Agomeracije svakako jest gradski projekt koji je vodilo gradsko komunalno poduzeće Vodovod i odvodnja, a koji je gradonačelnik apostrofirao kao uspjeh Grada u svakom svom obraćanju javnosti.

Grubić posebno ističe da se Kreator u pravilu ne bavi političkim kampanjama, a izuzetak je , veli, bila kampanja 2021. kada ih je angažirao HDZ. Imali su, dodat će, i dvije manje suradnje s nekadašnjim Šibenskim građanskim forumom i Nezavisnom listom u Vrgorcu. U kampanji 2025. za lokalne izbore neće sudjelovati, naposljetku, ponavlja, „naša specijalnost su EU projekti, marketinške kampanje, projekti razvoja turizma, gospodarstva, kulturne i prirodne baštine i javno komuniciranje takvih projekata.”

U očitovanju šibenskog gradonačelnika Željka Burića o eventualnom preklapanju promocije gradskih projekata s izbornom promocijom HDZ-a i njega osobno u stranačkoj kampanji, spominje ugovor Grada s Kreatorom iz 2020., primarno zbog potrebe izrade sadržaja za online komuniciranje tijekom pandemije COVID-a. Ugovor je bio vrijedan 118 tisuća kuna + PDV. Već 2022., navodi Burić, službe Grada preuzimaju poslove odnosa s javnošću, a u 2023. za taj posao sklapaju ugovor vrijedan 4 tisuće eura s obrtom za snimanje i izradu video materijala High Moon Madia, na projektima od javnog interesa, i s njima nastavljaju suradnju u 2024. ( 4.100 eura ), i 2025. ( 7.000 eura ).

Agencija Kreator angažirana je, pak, na aktivnosti za projekt Centra za nove tehnologije i poduzetništvo Trokut ( 59.312,50 kuna), za projekt Hrvatskog centra koralja Zlarin ( u izradi edukativnog programa kao sadržajnog dijela prijave- 63.082,50 kuna ) , i na drugim projektima kroz sklopljene ugovore ili putem narudžbenice (projekt Integrirana mobilnost na području grada Šibenika, projekt Kairos, energetska obnova DV Kućica, projekt Rastem, projekt Residence of the future, osmišljavanje postava u spomen na Ester Mazzoleni na Adventuri). Poslovi su se mahom odnosili na osmišljavanje i izradu promotivnih materijala, banera, letaka, plakata, ažuriranje internetske stranice i sl. te su usluge naplaćene po izvršenju tijekom 2022.g., 2023.i 2024.g.– precizira se u odgovoru gradonačelnika Burića.

Burić će upozoriti da su svi podaci riznice Grada Šibenika javno dostupni putem aplikacije Transparentnost te posebno naglasiti da je Grad Šibenik od Instituta za javne financije kontinuirano ocjenjivan „peticom” za transparentnost proračuna te je među 576 regionalnih i lokalnih jedinica u hrvatskoj svrstan među najtransparentnije.

A kad je riječ o suradnji Kreatora i HDZ-a Burić nas upućuje da se obratimo stranci, iako je on sam bio ( u kampanji 2021. ) predsjednik GO HDZ-a, a danas je šef ŽO HDZ-a, dakle, najupućeniji i najodgovorniji za poslovanje HDZ-a u Šibeniku i županiji.

U potpunosti odbacujem insinuiranje da se proračunski novac Grada Šibenika  troši na  aktivnosti promidžbene kampanje Hrvatske demokratske zajednice”, rezolutno će Burić.

Svi poslovi unutar  sklopljenih ugovora između Grada kao Naručitelja te Pružatelja usluga, u ovom slučaju agencije Kreator,  su realizirani i transparentni. Kao gradonačelnik mogu reći da mi je drago da se za poslove, kad je to moguće, angažiraju domaće tvrtke, a istovremeno mi je žao što ih nema više. Nabacivanja o nezakonitom plaćanju usluga, kako se iščitava iz Vaših pitanja, su potpuno neistinita i itekako štetna i za ugled Grada Šibenika, a osobito za pojedince koji časno posluju u svom gradu“, zaključno će gradonačelnik Burić koji očito teško podnosi bilo kakva propitivanja i sumnje u regularnost postupanja bilo Grada ili stranke koju vodi u županiji. No, i sumnja je legitimna, pogotovo u politici…

Vodovod isplatio Kreatoru 328.125 kuna

Direktor Vodovoda Zvonimir Štrkalj, koji je na tu dužnost stupio u travnju 2023., potvrdio nam je da je Vodovod koncem 2019. potpisao ugovor s domaćom agencijom Kreator zbog provedbe projekta Aglomeracije, a ugovor je trajao do konca 2021., te je Kreatoru za usluge komuniciranja s građanima tijekom projekta isplaćeno ukupno 328.125 kuna.

– Nikakve veze ti ugovori nemaju ni s HDZom ni s izbornom kampanjom- decidirano će Štrkalj, napominjući da je u to vrijeme dirktor Vodovoda bio Frane Malenica ( HNS ) koji je u mirovini od 2022.

Pa smo o svemu priupitali i Malenicu koji ponavlja da je Kreator angažiran za PR promidžbu Aglomeracije, da je ugovor trajao tri godine, do završetka projekta, finaliziranog tri mjeseca prije roka, i koštao je 30 milijuna manje od predviđenog, dodat će bivši direktor. Kreatoru je, temeljem izvješća o provedenim aktivnostima i specifikaciji usluga, plaćano mjesečno.

-Ti ugovori nemaju nikakve vez s politikom. Dok sam bio direktor Vodovoda nijednoj stranci nisam dao ni lipe. Imali smo 2011. -2012. ponudu agencije Ankice Mamić, koja je radila PR za HNS, da agenciju zadržimo i da je plaćamo preko Vodovoda. Nisam o tome htio ni čuti! – s indignacijom odbija i primisao o tome Malenica. Angažiranje iste PR agencije za promidžbu gradskih projekata i za izbornu kampanju HDZ-a, smatra „prozirnim”.

– To nikad nisam radio niti bi da sam i danas direktor Vodovoda ili da sam još uvijek u politici – odlučno će bivši HNS-ov direktor Vodovoda i odvodnje u Šibeniku.

Otklanja i svaku insinuaciju da je zbog navodnih poslova „rođaku” Mariju Malenici ( obrtu Marijo iskopi ) kojemu je Vodovod u njegovom mandatu dodijelio četverogodišnji ugovor, navodno, težak oko 2 milijuna kuna, bio prisiljen angažirati Kreator za PR Aglomeracije.

-Nismo nikakvi rođaci, čak ni susjedi, dijelimo samo isto prezime. Za Vodovod je radio nešto sitno na održavanju kanalizacijskog sustava, ono što drugi nisu htjeli... kaže Malenica.

Dželalija: Dobit ćete odgovor glasnogovornika Kaboka!

Po preporuci gradonačelnika Željka Burića da se za stranačko poslovanje obratimo u tajništvo stranke, glavnom tajniku ŽO HDZ-a Pašku Dželaliji, to smo i učinili.

Potvrdio nam je, što nam je svojedobno najavio i Burić, da će ovu kampanju HDZ-ovom gradonačelničkom kandidatu raditi Jerko Trogrlić, koliko će se potrošiti teško je sad reći jer još nije definiran opseg poslova i oglašavanja na društvenim mrežama, ali sve će to biti objavljeno u službenom izvješću kampanje.

– Mogu govoriti samo o kampanji koja nam predstoji, a tko je radio i za koliko novca prošlu izbornu kampanju 2021., ne znam. Županijsku kampanju je vodila agencija APA Ante Pancirova. Ali, molim vas pošaljite nam upit i na sve će vam odgvooriti glasnogovornik HDZa Zoltan Kabok ( ?! ) – zamolit će nas Dželalija.

Rečeno- učinjeno.

I što smo dobili kao odgovor koji nam je proslijedila poslovna tajnica ŽO HDZ-a ?

Poštovana,
nastavno na vaš upit, svi podaci koje tražite javno su dostupni na stranicama DIP-a (
https://www.izbori.hr/arhiva-izbora/#/app/home).
Također, što se tiče nadolazećih lokalnih izbora, svi troškovi, kao i sve prikupljene donacije biti će iskazani u financijskim izvješćima 7 dana prije održavanja izbora, odnosno 30 dana nakon održanih izbora.”

Zašto se tako jednostavne stvari tako kompliciraju i mistificiraju? Ako je sve transparentno, kako veli Burić, zašto nije moguće jednostavno predočiti javnosti koja je agencija radila izbornu kampanju za HDZ i koliko je, i iz kojih izvora, stranka to platila? Izostajanje takvih informacija i upućivanje novinara na Središnjicu zbog lokalnih pitanja, odnosno na glasnogovornika Zoltana Kaboka koji daje odgovor bez odgovora, samo multiplicira insinuacije i sumnje.