Županijsko državno odvjetništvo u Rijeci pokrenulo je istragu u slučaju nesreće na Jadrolinijinom trajektu Lastovo protiv tri osobe: zapovjednika broda, prvog časnika palube i vođe palube. Tužiteljstvo, međutim, nije našlo temelja za pokretanje istrage i protiv bivšeg predsjednika Uprave Jadrolinije, Davida Sopte. U Sindikatu pomoraca Hrvatske su time šokirani…
Zapovjednik broda, prvi časnik palube i vođa palube broda terete se zbog počinjenja teškog kaznenog djela protiv opće sigurnosti, da su kobnog 11. kolovoza 2024. na trajektu Lastovo, privezanom na trajektnom pristaništvu u Malom Lošinju postupali, kako se navodi u obrazloženju ŽDO u Rijeci, protivno propisima o mjerama sigurnosti na brodu i naučenim postupcima upravljanja brodom te protivno pravilima struke.
U priopćenju ŽDO se, uz ostalo, kaže da „svjesni da tri člana posade obavljaju radove ispod podignute ukrcajne rampe koja nije propisno osigurana zabravnim klinovima, pristajući da ugroze život i tijelo tih članova posade, zapovjednik broda je isključio hidrauličku pumpu, iako je znao da ukrcajna rampa može stajati u podignutom položaju jedino dok hidraulička pumpa radi. Vođa palube, pak, propustio je izdati zapovijed kormilaru za propisno osiguranje rampe zabravnim klinovima, a prvi časnik palube propustio je vođu palube upozoriti da izda takvu zapovijed kormilaru, pa se ovaj na to oglušio kada ga je zapovjednik upozorio da rampa nije propisno osigurana”. Zbog navedenog niza propusta u zapovjednom lancu došlo je do pada rampe na članove posade koji su se nalazili ispod nje pri čemu su kormilar, vođa stroja i mornar smrtno stradali, a prvi časnik palube, danas jedan od osumnjičenika, je teško ozlijeđen.
U nedavno objavljenom izvješću Ministarstva mora, prometa i infrastrukture o uzrocima nesreće na trajektu Lastovo utvrđeno je da sustav upravljanja sigurnošću u Jadroliniji nije u cijelosti uspostavljen, te da je zapovjednik broda prekršio odredbe poslovnika upravljanja sigurnošću koje propisuju odgovornost pojedinih članova posade u obavljanju operativnih poslova vezanih za sustav pramčane sigurnosti. Ministarstvo je temeljem obavljene istrage predlagalo prekršajne postupke protiv Jadrolinije, bivšeg predsjendika uprave Davida Sopte i zapovjednika broda Gorana Đolonge.
Drugu istragu provela je Agencija za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu koja je u svom izvješću konstatirala da se nesreća dogodila dok je rampa bila podignuta u krajnjem gornejm položaju, hidraulični sustav podizanja i spuštanja rampe isključen a rampa neosigurana mehaničkim sredstvima. Posebno su naglasili i da članovi posade nisu bili u cijelosti upoznati s funkcioniranjem pramčane rampe i hidrauličnog sustava. Upravi Jadrolinije su dali 12 sigurnosnih preporuka, a Hrvatskom registru brodova tri.
Provođenje istrage protiv tri zaposlenika Jadrolinije, zapovjednika broda, prvog časnika palube i vođe palube potvrdio je i glavni državni odvjetnik Ivan Turudić, koji je na pitanje novinara o eventualnim uhićenjima decidirano kazao da uhićenja neće biti. Na okolnost da među osumnjičenicima protiv kojih se pokreće istraga nema i Davida Sopte, bivšeg predsjednika Uprave Jadrolinije, Turudić je kazao da se DORH ne bavi ni moralnom ni političkom odgovornošću nego kaznenom.
Na rješenje ŽDO u Rijeci o pokretanju istrage protiv trojice pomoraca zbog nesreće na trajektu Lastovo, reagirao je glavni tajnik Sindikata pomoraca Hrvatske Neven Melvan koji je izjavio da u ovom slučaju pomorci nisu i ne mogu biti odgovorni. Za njega je odluka ŽDO u Rijeci šokantna, a osumnjičenim pomorcima Sindikat će, poručio je, dati punu podršku u svakom smislu.