Neovisni novinarski portal
18.1.2025.
OBRAZOVANJE / školstvo
Tisuću učenika jedne zagrebačke škole ponovo bojkotira nastavu: Sustav potpuno kapitulirao pred problematičnim devetogodišnjakom!

Tisuću učenika jedne zagrebačke škole ponovo bojkotira nastavu:
Sustav potpuno kapitulirao pred problematičnim devetogodišnjakom!

U utorak, je tisuću učenika jedne zagrebačke osnovne škole ponovo bojkotiralo nastavu. Razlog njihova nedolaska u školu je devetogodišnji učenik koji se protivno dogovoru postignutom na sastanku s pravobraniteljicom, pojavio u školi, iako je, tvrde roditelji, dogovor bio da nasilni dječak neće dolaziti do kraja godine, dok se ne nađe adekvatno rješenje. Ravnatelj škole je podnio neopozivu ostavku. Ministar nema rješenje, krši ruke i moli roditelje da djecu pošalju na nastavu. Dječak problematičnog ponašanja, kako se pokazuje, prevelik je problem za sustav, za Ministarstvo obrazovanja i školu koji ne znaju kako na njegovo neprihvatljivo ponašanje među ostalom djecom – odgovoriti. Zvuči nevjerojatno, ali institucije su potpuno kapitulirale pred djetetom od 9 godina! Zbog neznanja, nekompetencije, nebrige? Svejedno. Činjenica je da tisuću učenika ponovo ne pohađa nastavu, roditeji pred školom prosvjeduju, a nastavnici pišu otvoreno pismo ministru…

U utorak predvečer, s početkom u 18 sati, pred školu su izašli nastavnici i profesori zajedno s ravnateljem u ostavci prosvjedujući zbog nastale situacije koja se uporno ne rješava. Dobili su snažnu podršku roditelja, ali i Učiteljskog vijeća koje ih podržava u njihovom sve većem revoltu zbog paraliziranog, nedjelotvornog sustava koji nije našao način kako pomoći problematičnom dječaku niti je zaštitio ostalu djecu i omogućio im da normalno pohađaju nastavu. Navodno se sada kao „rješenje” vidi varijanta prebacivanja spornog učenika četvrtog razreda osnovne škole u – treću školu?!

Ministar Fuchs je apelirao na roditelje da se prekine bojkot nastave i učenici vrate u školu. Pritom je zajamčio odvijanje nastave u normalnim uvjetima. Smatra da treba provjeriti je li se nastavni proces narušio zato što je taj učenik nešto uradio, iako ima dvije osobe koje mu asistiraju. Ne želi pretpostavljati što se dogodilo, i žali što je ravnatelj podnio ostavku o kojoj ga poziva da još jednom razmisli.

Bojkot nastave, prosvjed roditelja i nastavnika pred školom i otvoreno pismo skupine zaposlenika osnovnoškolskog i srednjoškolskog obrazovanja, povezane u učiteljskoj grupi školska zbornica, sve zbog jednog neprilagođenog devetogodišnjaka. U otvorenom pismu spomenuta skupina prosvjetnih radnika obraća se ministru znanosti i obrazovanja Radovanu Fuchsu.

U pismu stoji:

Poštovani gospodine ministre znanosti, obrazovanja i mladih! Što se to, pobogu, događa u našem odgojno-obrazovnom sustavu?

Obraćamo Vam se ovako dramatično jer smo posljednjih mjeseci svjedoci nevjerojatnih događaja koji su započeli višestrukim poništavanjem zaključenih ocjena u jednoj dalmatinskoj školi, a nastavili se kriznim situacijama u dvije zagrebačke škole zbog učenika problematičnog ponašanja. Ovi događaji dovode u pitanje temeljne postavke našeg obrazovnog sustava i otkrivaju njegovu nemoć pred pravima “određenih” roditelja i njihove djece.

Ovim pismom želimo prenijeti veliko nezadovoljstvo i rezignaciju učitelja, nastavnika, stručnih suradnika i ravnatelja koji se pitaju kamo nas sve ovo vodi. Jesmo li doista stigli do točke u kojoj će odgojno-obrazovni djelatnici morati strahovati od “nekih” roditelja i “nekih” ljudi u sustavu koji podržavaju sustavno iskrivljavanje njegovih temeljnih principa? Ne zato što im je stalo do djece, već zato što mogu i žele manipulirati svima nama.

Posljednji događaji u zagrebačkoj školi primorali su nas na reakciju. Pritisci na ravnatelja koji su rezultirali njegovom neopozivom ostavkom, ignoriranje mišljenja učiteljskog vijeća te neprovođenje dogovora s Pravobraniteljicom za djecu, kap je koja je prelila čašu našeg strpljenja.

Iako ne možemo ulaziti u detalje konkretnog slučaja radi zaštite maloljetnika i zaštite učenika s problematičnim ponašanjem koji je i sam žrtva, moramo istaknuti da je ovaj slučaj definitivni poraz politike bezuvjetne i sveopće inkluzije učenika koji imaju određene teškoće u redoviti odgojno-obrazovni sustav. Nismo protiv inkluzije, dapače, mnoga djeca s teškoćama uspješno uče u redovitim razrednim odjeljenjima zahvaljujući suradnji roditelja koji poštuju savjete stručnjaka. No, ovaj slučaj pokazuje kako politika podilaženja pravima roditelja i djece, nauštrb njihovih obveza, stvara probleme.

Poraz je ovo i dugogodišnje politike podilaženja pravima djece i roditelja nauštrb obveza. U prilog tome govori da nam sustav pedagoških mjera nije učinkovit i s vremenom se sve više ublažavao, a ne pooštravao. Administrativne prepreke čine postupak izricanja pedagoških

mjera toliko složenim da i najmanja formalna pogreška dovodi do njihova poništenja. Tražimo sustav pedagoških mjera koji će biti djelotvoran, kako u prevenciji, tako i u sankcioniranju neprihvatljivog ponašanja – i učenika i roditelja.

Budite svjesni da ovakvih sličnih slučajeva ima u gotovo svakoj školi, samo što nisu tako eskalirali i nisu možda tako ekstremni. Važno je da sustav pruža brza, konkretna i jasna rješenja za situacije u kojima bilo koje dijete svojim ponašanjem onemogućava drugoj djeci da ostvaruju svoja prava na odgoj i obrazovanje. Svakom djetetu moramo pomoći ako ima određenih poteškoća, ali da bi to mogli u prvom redu moramo imati efikasnu suradnju s roditeljima koji će nas poštivati, a ne omalovažavati i napadati i dolaziti nam u školu s odvjetnicima jer im se ne sviđa ono što im mi savjetujemo i predlažemo.

Od Vas ministre tražimo hitno poduzimanje koraka kako bi se zaštitio odgojno-obrazovni sustav, oni koji u njemu rade i oni zbog kojih cijeli sustav postoji – učenici. Potrebno je osigurati da stručnjaci unutar sustava donose odluke o tome kako raditi s djetetom, a ne vanjski nestručni pojedinci. Tražimo jasno definirane propise, bez prostora za proizvoljna tumačenja ovisno o tome tko je moćniji. Upravo mi koji u školi s djecom boravimo, radimo i vidimo što se događa, često smo izloženi napadima od strane i roditelja i nekih dionika sustava kojem ste Vi na čelu.

I da Vas podsjetimo: naš sustav ima i kvalitetna rješenja, ali ih ne provodite. Naš sustav nudi rješenja poput nastave u kući, nastave na daljinu ili suspenzije, ali ta su rješenja prekomplicirana i administrativno zahtjevna, a ponekad se i namjerno ne odobravaju zbog navodnog nedostatka sredstava. Sustav koji je spor i neučinkovit u rješavanju problema generira ovakve situacije, zbog kojih trpe svi, a sve veći broj kvalitetnih učitelja, stručnih suradnika i ravnatelja napušta sustav jer se ne osjećaju zaštićeni.

Gospodine ministre, razmislite o posljedicama ovih događaja. Pedagoginja iz bivše škole spornog učenika dala je otkaz, učiteljica je dobila otkaz jer je cijeli razred ispisan, a u novoj školi nastava je blokirana, dok je ravnatelj dao ostavku, iako je od strane Vašeg ministarstva bio hvaljen kao sposoban. Potrebno je hitno djelovati, ne samo na rješavanju ovog slučaja, već i na prevenciji da se ovakve situacije više ne ponavljaju.

Ako to ne riješite, suočit ćete se s masovnim blokadama nastave, nezadovoljnim roditeljima, otkazima kompetentnih učitelja, stručnih suradnika i ravnatelja, i to sve uoči uvođenja cjelodnevne škole. Zaposlenici već sada vode bitku s neprimjerenim ponašanjem pojedinih učenika i neodgovornošću njihovih roditelja. Cjelodnevna škola samo će pogoršati stanje ako se ne riješe aktualni problemi.

I na kraju, nismo mi ti koji smo plaćeni da donosimo propise i rješenja. Mi smo oni koji ih provodimo ovakve kakvi jesu i koji na kraju bivamo okrivljeni samo zato što provodimo loša rješenja koja ste Vi i Vaši prethodnici sustavno ugrađivali u odgojno-obrazovni sustav.

U nadi da ćete što prije i efikasnije riješiti sve probleme našeg i Vašeg sustava, srdačno Vas pozdravljamo”, kaže se na kraju otvorenog pisma ogorčenih prosvjetara.

Tags: , ,

VEZANE VIJESTI