Vjerovali ili ne, ali nakon višednevne šutnje kojom se „branio” nakon strašne tragedije u Malom Lošinju kada su prilikom pada ulazne rampe trajekta Lastovo poginula tri pomorca Jadrolinije, a jedan je teško ozlijeđen, ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Oleg Butković napokon je progovorio. U intervjuu državnoj televiziji, HRT-u, uz sućut obiteljima, poručio je da istraga, i to dvostruka, o uzrocima nesreće traje, pa je ne može komentirati, jer bi svojim izjavama mogao utjecati na njezin tijek. Ali inzistirat će, kazao je, da sve nadležne institucije provedu neovisnu istragu kako bi se utvrdile sve okolnostima nesreće. Nitko neće biti izuzet od odgovornosti- poručio je Butković- ako ona postoji. Izgubljena su tri ljudska života na nezapamćen način i naša je odgovornost da utvrdimo što se dogodilo- kazao je. Da bi to smislio trebalo mu je čak tri dana, a još se nije dosjetio kako objasniti javnosti zašto je mjesto nesreće naprosto -zaobišao?
Ministar Oleg Butković se pokušao opravdati pred licem javnosti zbog svoje višednevne šutnje o tragediji. Nije se dosad oglašavao zbog ozbiljnosti situacije- rekao je. Suzdržavao se od javnog komentiranja što će činiti i dalje jer se radi o preozbiljnoj situaciji, a kao ministar ne želi ni na koji način svojim izjavama utjecati na istragu koja je u tijeku. Utvrđuje se i moguća kaznena odgovornost, napominje, pozivajući svih da budu odgovorni, i da obitelji poginulih saznaju istinu.
Hoće li tražiti ostavku predsjednika Uprave Jadrolinije Davida Sopte? E, na to pitanje Butković odgovara “hrvatskim političkim standardom”. Prije desetak dana primio je, kaže, predstavnike sindikata Jadrolinije, „ i u stalnom smo dijalogu oko unapređenja Jadrolinije, a o odgovornosti je prerano govoriti, no, ako se utvrdi odgovornost, svi odgovorni bit će sankcionirani- kazao je u maniri klasičnog frazerstva čija je suština da se govori puno, a ne kaže ništa.
Ministru, koji šuti danima nakon pogibije trojice pomoraca, a kad konačno odluči progovoriti ne kaže ništa, nema razloga vjerovati. Odgovorna vlast, odgovorni ministar kojemu se takva nesreća dogodila u resoru koji vodi, odmah bi ponudio svoju ostavku i makar do okončanja istrage suspendirao predsjednika Uprave Jadrolinije Davida Soptu koji je izgubio i autoritet i svaki ljudski i profesionalni kredibilitet ovom tragedijom, a pogotovo izjavama nakon nje. Ovom našem ministru ne samo da ostavka ni vlastita ni ona predsjednika Uprave nacionalnog brodara ne pada na pamet, on štoviše želi začepiti usta svima. I to pozivajući svih da budu odgovorni?! Zar ima pravo netko tko ne vidi vlastitu, apelirati na tuđu odgovornost?
Da bi amortizirao svoju krivnju zbog grijeha nečinjenja, ministar je javnost pokušao umiriti tvrdnjom kako rade sve da bi se obnovila Jadrolinijina flota i to novim brodovima. No, što su čekali dosad? Da se dogodi tragedija koja će im probuditi savjest i natjerati ih na djelovanje? Gdje je tu odgovorna politika?
Ako je Butkovićeva izjava na razini uobičajene hladne političke frazeologije, bez pravih emocija, svijesti o veličini tragedije i vlastitoj ulozi u njoj, izjava predsjednika Uprave Davida Sopte nakon nesreće, koji priznaje da o ostavci nije razmišljao i svaku raspravu o odgovornosti pokušava prekriti potpuno neadekvatnom preporukom: „Usmjerimo se na nastavak sezone” (??? ), doista je blasfemična.
Osim što je sramotna, bešćutna, ova je izjava čelnika Uprave Jadrolinije i prava ilustracija nesposobnosti i nekredibilnosti Sopte na ključnoj poziciji u Jadroliniji. Koja nije sezonska linijska brodarska kompanija, nego cjelogodišnja, kako to ističe i sindikalist SSPJ-a Ivan Srzentić ( „pričamo o brodaru koji prevozi otočane, naše bodule, cijelu godinu. A on ( Sopta, op.a. ) ) je uspio izjaviti da se usmjerimo na nastavak sezone.”
Ergo, ni ministar Butković ni predsjednik Uprave Jadrolinije Sopta nisu marili što im sindikalci imaju za reći, a oni su sustavno, uporno upozoravali na loše tehničko stanje flote i sigurnosti koja s brodovima starim 56 godina postaje apstraktna imenica.
U Ministarstvu priznaju samo reprezentativni Sindikat pomoraca Hrvatske, i s njima je ministar navodno razgovarao prije desetak dana, kako tvrdi, ali, i Sindikat pomoraca i Samostalni sindikat pomoraca Jadrolinije podjednako smatraju da su i Butković i Sopta već trebali odstupiti.
Glavni tajnik Sindikata pomoraca Hrvatske Neven Melvan, baš kao i njegov kolega iz SSPJ-a Ivan Srzentić, komentirajući za N1 situaciju u Jadroliniji nakon velike nesreće u kojoj su smrtno stradala tri pomorca, u prvi plan stavlja loše tehničko i kadrovsko stanje kompanije na koje godinama upiru prstom i alarmiraju odgovorne.
-Predsjednik nadzornog odbora je nedavno dao otkaz jer je tehnička situacija u Jadroliniji loša i to je samo po sebi trebao biti alarm nadležnima – ističe Melvan , ali na to ni Ministarstvo prometa niti Uprava Jadrolinije nisu reagirali, a niti pokazali nakanu da sa sindikatima komuniciraju.
-Oni su se jednostavno začahurili u neku svoju priču konstantno gurajući neku priču o novim brodovima što je apsurdno i rekao bih besramno jer dovodite primjerice brod star 28 godina u Jadroliniju i predstavljate ga kao novog. Takve scene pratimo mjesecima i želimo razgovarati s ministrom. To nije pitanje naše “sujete” nego jednostavno želimo iznijeti sve činjenice i saznanja o Jadroliniji kako bi bila bolja i kako bi opstala- izjavio je Melvan na N1 televiziji.
A što je najgore, kamen se pokušava baciti na pomorce, već se govori kako su glavni krivci za nesreću mornari, a zna se da je tehnički aspekt, odnosno održavanje u Jadroliniji, na vrlo niskim razinama, pa je, smatra Melvan, u sjeni nezapamćene tragedije koja se dogodila zbog pada rampe trajekta Lastovo , dakle, zbog tehničkog problema, prebacivanje krivnje na ljudski faktor -besramno! Jer, to što su se pomorci našli ispod rampe, isključivo je problem Jadrolinije, odnosno, tehničke i službe za sigurnost koje su morale znati za stanje rampe i reagirati, a ne da pomorci sami rampu dovode u red i pod njom poginu. Nije ovo, tvrdi Melvan, prvi put da se to događa, problem je što je tehnička služba samo pustila da se to dogodi…
Svi bi, međutim, htjeli oprati ruke od odgovornosti za tri izgubljena života. Još i optužiti radnike, pomorce. A gdje je odgovornost predsjednika Uprave i ministra pomorstva koji bi po hijerarhiji trebali prvi odstupiti? Činjenica je da se o Jadroliniji nisu brinuli, da ih apeli sindikalista nisu zanimali, da su svoje obaveze prema nacionalnom linijskom brodaru potpuno zanemarili i tu ostavke nemaju alternativu. Odmah. Zar Sopta nakon svega ima obraza ući u zgradu Jadrolinije, kamoli se popeti na neki od njezinih starih brodova? Nije li ministru Butkoviću bar neugodno što se bavio kravicom Milovom i zabavljao naciju svojim prizemnim humorom umjesto da je obišao Jadroliniju i njezinu flotu te odmah zatražio od Vlade da se ide u njezinu prioritetnu obnovu?
Vjerojatno nijednom od njih nije neugodno, jer bi u protivnom, bez javnih prozivki i pritiska, nakon nesreće samoinicijativno, trenutno, odstupili.