U Južnoj Koreji je prije dva dana porinut prvi prekooceanski teretni kontejnerski brod dug 172 metra koji će ploviti bez ikakve posade, dakle i bez kapetana, časnika, strojara, navigatora, kormilara, brodskih kuhara, mornara, odnosno – bez ikog živog na brodu, kako javlja portal Maritime-Executive.com.

Kako kažu, Južna Koreja danas je porinula novi kontejnerski brod koji bi trebao postići nove prekretnice u naporima za razvoj autonomnog brodarstva. Korejsko Ministarstvo oceana i ribarstva ističe ovo plovilo kao prvi veliki prekooceanski brod dizajniran za autonomnu plovidbu razine 3, kako to zovu, te planiraju prve prekooceanske plovidbe na daljinsko upravljanje u rujnu ove godine.

-Na današnjoj svečanosti brodograditelj Hyundai Mipo Dockyard u Ulsanu u Južnoj Koreji obilježio je isplovljavanje i imenovanje broda Pos Singapore izgrađen za Pan Ocean. Naručen 2022., brod je dugačak 564 stope (172 metra) s kapacitetom od 1800 TEU. Registriran u Liberiji, kontejnerski brod od 22.200 dwt trebao bi biti isporučen krajem ovog mjeseca, a zatim će započeti opremanje i testiranje autonomnog sustava. – javljaju u ovoj vijesti.

Južnokorejska vlada inače ističe kako su joj tzv. autonomna plovila, odnosno brodovi bez ljudi, ključna inicijativa u naprednoj strategiji razvoja pomorske mobilnosti. Hvale se i kako su na razvoju projekata autonomnih bezljudnih brodova u par godina potrošili više od 120 milijuna dolara za istraživanje i razvoj tehnologija. 

Super napredno! – neki će uskliknuti, dok će drugi reći kako je posrijedi tragični nazadak i nehumana nakana brodarskih kompanija da se u nekoj skoroj budućnosti posve riješe ljudi na brodovima, a jer ljudima trebaju isplaćivati plaće, troškove putovanja, plaćati bolovanja, kupovati zaštitnu opremu, financirati hranu na brodu, a na brodovima bez ljudi nema ljudi, pa će tako smanjiti troškove i profit će im k tome biti još puno veći.

Brod Pos Singapoure na kojem neće biti nikog živog (foto: Ministarstvo oceana i ribarstva )

Tako otpada izreka kako je navigavanje po morima ‘kruh sa sedam kora’, jer na brodu neće biti ni kruha ni kora niti ičega jestivog. Dakle, ni kruha ni sedam kora.

Eto burne i olujne teme za sve pomorce, mlade i posebice one u penziji, studente pomorstva itd. Možda će večeras u legendarnoj radioemisiji Pomorska večer koja se svakog ponedjeljka proteklih čak 72 godine emitira (prva emisija emitirana 1952. godine) na prvom programu Hrvatskog radija, odnosno nekadašnjeg Radija Zagreb, u suradnji s radiopostajama u Splitu, Rijeci, Dubrovniku, Puli i Zadru, biti riječi i ovoj vijesti o praznim teretnjaku koji će sablasno, bez ljudskog glasa i bez mirisa ručka iz brodske kuhinje ploviti i valjati se preko Pacifika i Atlantika i natrag.

Oni koji su nekad slušali tu emisiju znaju kako ima specifičnu atmosferu, te je često znala biti vrlo dirljiva, posebice u trenucima kada bi se posredstvom radio veza naši pomorci javljali u eter iz mračnih oceanskih bespuća, te kontaktirali s obiteljima.

Osim toga, bio je zanimljiv dio kada bi spikerice i spikeri čitali podatke o položaju brodova na kojima su plovili naši pomorci, npr. brod ‘Vela Luka’ na putu u Rio de Janiero, ili  brod ‘Velebit’ na putu u luku Rijeka. Ako bude kako planiraju južnokorejske vlasti, ti podaci više neće nikoga zanimati, osim vlasnika plutajućih nosača tereta i onih koji na drugom kraju svijeta upravljaju brodovima s joystickom u ruci.

U nekom groznom scenariju prestala bi i potreba za emisijom Pomorska večer, jer čemu to ako pomoraca nema na brodovima.

Ah, neće biti više ni priča o pogibeljnim olujama, zadimljenim lučkim krčmama, a supruge i djeca pomoraca neće dobijati egzotične poklone iz daleka,  jer neće biti ni pomoraca.

Valjda će barem naša Jadrolinija još neko vrijeme zadržati žive ljude na svojim trajektima.

-Korejska industrija je testirala niz autonomnih sustava tijekom posljednjih nekoliko godina. Godine 2022. Hyundai je izveo ono što se naziva prvim svjetskim prekooceanskim putovanjem velikog trgovačkog broda koji koristi tehnologije autonomne navigacije. Sustav je postavljen na LNG nosač Prism Courage nosivosti 97.500 dwt koji je prešao Pacifik – hvale se Korejanci.

Taj brod je prešao oko 11.000 nautičkih milja, od čega približno 5.400 nautičkih milja prevalio bez posade, i to, kako kažu,  izbjegavajući preko 100 brodova i optimizirajući putovanje. 

Hm, kao da kapetani ne izbjegavaju brodove nego se namjerno zabijaju u svaki brod u blizini, te ne optimiziraju putovanje, nego od npr. Rijeke do Gibraltara plove najkraćom rutom kroz Sueski kanal pa preko roga Afrike pa uz zapadnoafričku obalu, umjesto Sredozemljem.

Eto toliko: u svakom slučaju, što reći: želimo mirno more i tim bezpilotnim brodovima, a potencijalnim studentima pomorstva da autonomno razmisle o odabiru fakulteta.

Brod Pos Singapore na kojem neće biti nikog živog (foto: Ministarstvo oceana i ribarstva )