Neovisni novinarski portal
12.7.2024.
eu projekti / GOSPODARSTVO
Iska brodogradilište Šibenik predalo prvu od šest ugovorenih brodica za Ministarstvo zdravstva: Ovaj projekt pokazuje kako se dobro može iskoristiti novac EU fondova, tako da ostane u Hrvatskoj, domaćim poduzetnicima!

Iska brodogradilište Šibenik predalo prvu od šest ugovorenih brodica za Ministarstvo zdravstva:
Ovaj projekt pokazuje kako se dobro može iskoristiti novac EU fondova, tako da ostane u Hrvatskoj, domaćim poduzetnicima!

Iz šibenskog Iskra brodogradilišta izašla je prva od šest brzih brodica koje ova tvrtka gradi za Ministarstvo zdravstva za hitne medicinske intervencije na moru i na otocima. Brod je svečano predan naručitelju, preuzeo ga je ministar zdravstva Vili Beroš, a već u petak brod će biti u matičnoj luci u Dubrovniku. Svečanoj primopredaji bili su prisutni brojni uzvanici, među kojima uz ministra Beroša i ravnateljica Hrvatskog zavoda za hitnu medicinu Maja Grba – Bujević, ravnatelj Uprave sigurnosti plovidbe u Ministarstvu mora prometa i infrastrukture Siniša Orlić, ravnatelj Središnje agencije za financiranje i ugovaranje programa i projekata Europske unije (SAFU) Dragan Jelić. te župan Marko Jelić, gradonačelnik Željko Burić i glavni direktor i vlasnik Iskra Grupe Dušan Šešok.

Brodica je nazvana SAR 1, a ministru zdravstva Viliju Berošu njezine je ključeve predao Dušan Šešok, vlasnik Iskra brodogradilišta Šibenik. Šešok je zahvalio hrvatskoj Vladi što je prijavila taj projekt na EU natječaj i dobila ga i što brine o sigurnosti otočana i nautičara, a potom i svima koji su sudjelovali u gradnji brodice, posebno radnicima Iskra brodogradilišta.

-Iskra brodogradilište je u fokusu Iskra grupe. Do sada smo u njega uložili 20 milijuna eura, a u narednom razdoblju uložit ćemo još 40 milijuna eura kako bi ovo brodogradilište bilo primjer u Hrvatskoj. Moja je poruka da Hrvatska mora sačuvati svoju brodogradnju jer je po tome prepoznata- kazao je na svečanosti Šešok.

Posebno zadovoljan je bio ministar Beroš jer, kako je rekao, “isporukom prve brodice u Šibeniku sigurno kormilarimo prema potpunoj uspostavi pomorske medicinske službe prijevoza specijaliziranim brodicama koja je planirana do kraja 2023. godine u stacionarnim lukama na Malom Lošinju, Rabu, Zadru, Šibeniku, Supetru i Dubrovniku, sukladno Studiji izvodljivosti.”

Važno je napomenuti i da dodatnu vrijednost brodicama daje potpuna opremljenost medicinskim uređajima i opremom za hitnu medicinsku službu kao i prisutnost medicinskog tima i posade lučke kapetanije. Sve to jamči zbrinjavanje pacijenata unutar zlatnog sata povećavajući šanse preživljavanja od 30 posto do 50 posto, posebno naglašava ministar Beroš, uz napomenu da ovim postignućima Vlada pokazuje međuresorno partnerstvo, sinergiju s lokalnom zajednicom kao i zajedničku misiju – pružanje podjednake zdravstvene skrbi svim građanima i posjetiteljima Hrvatske što je i glavna nit vodilja reforme zdravstva.

Sukladno Sporazumu potpisanom između Ministarstva zdravstva, Ministarstva mora, prometa i infrastrukture i Hrvatskog zavoda za hitnu medicinu, priobalni županijski zavodi za hitnu medicinu osiguravaju medicinski tim – doktora medicine i medicinsku sestru / tehničara, a lučke kapetanije osiguravaju vez, održavanje i posadu. Kroz projekt su nabavljeni automatski biokemijski analizatori krvi koji služe u procjeni hitnih slučajeva prije upućivanja pacijenta u bolnicu, a raspoređeni su u 12 ispostava zavoda za hitnu medicinu: Blato na Korčuli, Korčula, Lastovo, Mljet, Cres, Mali Lošinj, Rab, Jelsa na Hvaru, Supetar, Šolta, Vis i Preko.

-Dodatno dižemo ljestvicu u pružanju hitne medicinske pomoći uspostavljanjem Hrvatske helikopterske medicinske službe, za koju je trenutno objavljen javni međunarodni natječaj, te usporedno ulažemo i u specijalizacije liječnika i medicinskih sestara / tehničara iz hitne medicine. Do 2027. godine raspisat ćemo specijalizaciju, a radit ćemo i na edukaciji medicinskih sestara. U kontekstu zdravstvenog turizma, zakonskim izmjenama se dodatno regulira rad turističkih ambulanti i ostale zdravstvene usluge posjetiteljima Lijepe Naše. Sve navedeno Hrvatsku čini još sigurnijom i poželjnijom turističkom destinacijom- izjavio je ministar.

Zadovoljstvo nije krila ni Maja Grba Buljević, ravnateljica Hrvatskog zavoda za hitnu medicinu.

-Prva faza bila je uspostava sustava biokemijskih analizatora zahvaljujući kojima će se točno znati kojim pacijentima je potreban transport u bolnice, a sada dobivamo i brodice za hitnu medicinsku pomoć koje su opremljene kao male intenzivne terapije. To je veliki iskorak za hitnu medicinsku pomoć, a upravo je objavljen i natječaj za helikoptersku medicinsku pomoć tako da ćemo taj sustav zaokružiti- napomenula je.

Vrpcu je na ulazu u brodicu presjekao ministar Vili Beroš, šampanjac je o pramac broda, u skladu s pomorskom tradicijom, i to u trećem pokušaju ( što je, kažu pomorci, dobar znak, nije dobro kad se boca razbije iz prve ) razbila je kuma broda dr. Danica Kramarić, ravnateljica Uprave za primarnu zdravstvenu zaštitu, zdravstveni turizam, lijekove i medicinske proizvode, javno zdravstvo i javnozdravstvenu zaštitu.

Brodica je duga 15 metara, izgrađena je od aluminijskih legura, praktično je nepotopiva, a opremljena je suvremenom medicinskom opremom Postizat će maksimalnu brzinu od 39 i pol čvorova. To je više nego što je bilo traženo natječajem. Moći će primiti tri člana posade i 12 putnika. Osim za hitne slučajeve bit će korištene i za traganje i spašavanje na moru. Testirana je početkom veljače, provedeno je kompleksno testiranje otpornosti brodice slobodnim padom s visine od dva metra, otpornosti trupa brodice udarom pramcem u čvrstu obalu pri brzini od 4 čvora te testiranje samostalnog vraćanja brodice u početni položaj nakon bočnog prevrtanja za 180 stupnjeva. Izdržala je sve testove i potvrdila čvrstinu i besprijekornu strukturu konstrukcije. Ispitana je i funkcionalnost svih brodskih sustava te obavljena probna vožnje radi testiranja maksimalne brzine i drugih plovnih svojstava.
U Iskra brodogradilištu ponosni su na posao koji su obavili, zahvaljujući kojem su na tržištu stekli nove reference, kako je, pozdravljajući uzvanike na svečanosti istaknuo Aleš Ekar, jedan od direktora Iskra brodogradilišta koji je bio na brodu i za vrijeme njegovog složenog testiranja.

SAR plovilo namijenjeno je spašavanju u najtežim okolnostima. Kad se trajektne linije zaustave, kada helikopteri ne mogu letjeti, a nekome je na moru ili na otocima potrebna pomoć SAR plovila isplovljavaju u pomoć. Iskra brodogradilište napravilo je vrhunsko plovilo, koje je nepotopivo i može ploviti na gornjoj granici stanja mora 6. Posade SAR plovila trebaju imati sigurno i kvalitetno plovilo kada spašavaju ugrožene živote i zato smo u ovom brodogradilištu napravili vrlo složene testove, kako bi testirali plovilo na ekstremne uvjete plovidbe. Plovilo je uspješno prošlo sve te zahtjevne testove – od pad s visine i izravnavanja do udaranje u rivu i niz ostalih testova. To testiranje je dokazalo da imamo u cijelosti hrvatski proizvod, plod hrvatskog znanja pretočen u vrhunsko plovilo koje odgovara svim najzahtjevnijim međunarodnim standardima. To je jako važno jer hrvatskoj brodogradnji otvara mogućnost ulaska na novo tržište gradnje plovila namijenjenih vatrogascima, obalnoj straži, prijevozu na naftne platforme i za mnogo drugih namjena- naglasio je Ekar.

U ime domaćina, Iskra brodogradilišta, uzvanike je pozdravio i njegov drugi direktor Roko Vuletić napominjući da je brodogradilište, unatoč iznimno složenoj tehnologiji, praćenoj značajnim poremećajima u dobavnim lancima ključne opreme i povećanim cijenama sirovina i materijala, uspjelo izgraditi besprijekoran brod.

-Za Iskra brodogradilište ovo je veliki iskorak prema tržištu brzih brodova civilne i vojne namjene, jer smo do sada gradili isključivo brodove radne namjene. Unatoč svim spomenutim teškoćama planiramo ostalih pet brodica isporučiti do kraja ove godine. Ovaj projekt je vrlo bitan jer pokazuje kako se dobro može iskoristiti novac iz EU fondova i to tako da ostane u Hrvatskoj, domaćim poduzetnicima- poručio je Vuletić.

Brodice za hitne intervencije na moru i na otocima grade se u sklopu projekta “Uspostava hitne pomorske medicinske službe” za Ministarstvo zdravstva RH, a taj je projekt sufinanciran sredstvima Operativnog programa konkurentnost i kohezija 2014.-2020. Europske Unije. Ukupan posao gradnje i opremanja svih šest brodica vrijedan je oko 10 milijuna eura, ugovoreni rok izgradnje je 24 mjeseca, a projekt ovog specijalnog plovila je izradila hrvatska podružnica američke kompanije Metal Shark, koja je svjetski lider u projektiranju tog tipa brodica.

Tags: , ,

VEZANE VIJESTI