Neovisni novinarski portal
2.2.2023.
žena
Koncart Ane Paške: Sto kuna za uljepšavanje duše

Koncart Ane Paške:
Sto kuna za uljepšavanje duše

Koliko košta uljepšavanje duše? Sto kuna, čini se. Večeras, 08.12.2022. godine u 20 sati u Gradskom kazalištu mladih u Splitu može se uljepšati duša u Salonu za uljepšavanje duše kojega vodi Ane Paška.

Ane Paška. Tko već nije čuo za nju, već će čuti. Opisuju je kao osebujnu multitalentiranu umjetnicu, pjevačicu, performericu, autoricu slikovnica, vrsnu scensku improvizatoricu, pjesnikinju, majku… i tako dalje.

Kakve joj uloge dijele, kaže, njoj je uvijek zanimljivo čuti. Večerašnji nastup se zove i Koncart. Ne koncert nego Koncart.

-Mala igra riječi. Jer ipak je art u pitanju, hehe – kaže.

Oni koji su imali prilike uživo ili putem digitalnih medija vidjeti njezine raznovrsne nastupe, videospotove, čuli njezine pjesme poput Leptira, Palminog puta, Tice, Trećeg svjetskog mira… , gledali performanse nazvane Improvizije, znaju da mogu očekivati, kako se to kaže, nesvakidašnje umjetničke doživljaje. Nedvojbeno će jednako nesvakidašnji nastup Ane Paške vidjeti i oni koji daju sto kuna za ulaz u Gradsko kazalište mladih.

Prepoznavanje ljepote

-Imam potrebu, a i osjećaj lijepe dužnosti izraziti misli o svom pozivu, struci, poslu, u svakom slučaju predanosti umjetnosti kojoj sam se davno dala u ruke, i odabrala služiti prijenosu kreacije u svrhu prepoznavanja ljepote, ukazivanja na širinu mogućnosti izražavanja misli i emocija kroz glazbu, poeziju, izvedbu, poticanju nade u čovječanstvo, oplemenjivanju duše kroz humor i igru. Kad sam kao dijete prvi put ušla u kazalište, znala sam da je to prostor moje duše. Svaki sljedeći put kada bi boravila u “crnoj kutiji” moja je mašta pupala, a zaigranost rasla. – kaže Ane Paška.

Slijedilo je i obrazovanje u tom smjeru.

-Imala sam sreću da sam odrasla uz roditelje koji su to prepoznali, njegovali i poticali tako da sam od najranijih dana stjecala “službeno” obrazovanje, od glazbene škole do mnogobrojnih kazališnih, izvedbenih, vokalnih radionica na kojima sam upoznavala svoj izvedbeni alat: tijelo i glas. Studij dramaturgije dao mi je i ono što se nalazi “u pozadini” teatra, odnosno rad na stvaranju teksta, konstrukcije dramske predstave, performansa itd.. Kroz studij filma i videa upoznala sam novi alat i medij kroz koji sam još dublje uronila u mogućnosti spajanja svjetova i kreacije.- veli Ane.

Ranije je naglašavala kako nikada nije smatrala kako joj umjetničko djelovanje može biti posao, već – igra. No ako i nema posao u toj djelatnost, ima  – radno mjesto.

-I onda dolazi trenutak u kojem si nakon svoje edukacije spreman za rad i komunikaciju svoje vještine s ljudima. Kad bi me pitali koje je moje radno mjesto, moj odgovor je SALON ZA ULJEPŠAVANJE DUŠE. I da, taj Salon je pokretne prirode, može biti u kazalištu, može biti na ulici, može biti u kamenom dvoru, ono što ga čini posvećenim jest IZVEDBA, u kojoj se dodiruju svjetovi (izvođač-publika) i duše dobiju mogućnost prepoznavanja, susretnu se s vlastitom ljepotom, i vrlo često- iscjeljenjem. Ako je čista, iskrena i direktna; umjetnost iscjeljuje! To može potvrditi puno vas! – tvrdi Ane Paška.

Uljepšavanje noktiju, uljepšavanje duše

Nadalje, ono o čemu želi govoriti jest kolektivna svijest o vrijednosti umjetnosti.

-Kada govorimo o poslu, u ovom slučaju na relaciji salona, htjela bi povući paralelu frizerskog salona ili recimo kozmetičkog salona… manikura, pedikura, razni tretmani lica itd. sa salonom za uljepšavanje duše. Frizeri imaju svoje cijene, odnosno svaka frizura ima svoju cijenu, za žene je to u prosjeku oko 300 kn, naravno, ima i onih od 800, kao što ima tretmana lica i od 2000 kn. I neka! Svatko tko daje te novce, vjerujem da ih daje s guštom (ja prva) jer na kraju krajeva, u salone se ide sa svrhom uljepšavanja tijela, što donosi osjećaj zadovoljstva. Uostalom, i takvi poslovi su itekako umjetničke prirode. – veli Ane Paška s otoka Paga.

Nije joj, pak, sasvim jasno zašto ljudi ne vole platiti za uljepšavanje duše, a smatraju kako je normalno platiti npr. za uljepšavanje nokata na nožnim prstima.

-A onda se, iz nekog razloga – a vjerujem da je to zbog neosviještenosti – za ulazak u Salon za uljepšavanje duše u kazalište, na koncert… traži besplatan ulaz. Najčešće pitanje je: Jel ulaz besplatan? Onda idem! ili se pak na cijenu od 100 kuna zavrti očima. “Ma daj, da za to dam 100 kuna?”)Ako misliš da tvoji nokti vrijede 200 kuna, ili frizura 400, koliko misliš da vrijedi tvoja duša?  Hoćeš li doći kod frizera i pitati, “Mogu li dobiti 50 posto popusta?” ili “Možete li me ošišati besplatno?” – pita se Ane Paška.

-Kazalište je mjesto na koje se ideš susresti sa svojom dušom, ljudi vrlo često iz nerazumijevanja kažu “Pa šta ću dati te novce da bi NJU gledala?” A ta “ona” ili “on” u službi umjetnosti -u ovom slučaju izvođač – samo je medij koji ti može pomoći da TI zaplešeš, zapjevaš, da se prisjetiš igre, da ti u najboljem slučaju vrati povjerenje u magiju i ljepotu života, poezije itd.. Bez tog goriva, svijet bi se raspao u beznađu, ružnoći, i tami. Zamislite svijet bez umjetnosti! – nastavlja Ane.

‘Izađimo barem malo proljepšani i iscijeljeni!’

Kako kaže, ovo ističe i zbog brojnih svojih prijatelja i kolega koji se bave umjetnošću i vrlo često su na rubu egzistencije, i zbog dostojanstva struke. Podsjeća i prostor kazališta košta, pa ukoliko kao nezavisni umjetnik želiš nastupati u kazalištu, moraš platiti najam dvorane u iznosu od 2000 ili 3000 kn ( a negdje i puno više) bez obzira bilo ljudi u publici ili ne.

-Preširoka je ovo tema, i zahtjeva pravovremenu edukaciju o svijesti, važnosti i svrsi umjetnosti koja bi se trebala učiti od najranijih dana, u vrtićima i školama. Ali neka i ovaj mali korak učini malu promjenu u perspektivi i percepciji, velika je to stvar! Neka svi umjetnici kod nas osjećaju zadovoljstvo jer se njihov rad, vještina i predanost cijeni, kako na spiritualnoj, tako i na materijalnoj razini! Pozivam vas svih u svoj Salon za uljepšavanje duše, da svi skupa izađemo barem malo proljepšani i iscijeljeni! – nada se Ane Paška.  

Večeras gledatelje koji dođu u Salon za uljepšavanje duše čeka niz izvedbi od kojih je svaka pretpostavlja novu izmjenu scene, kostima, instalacija. Svaka izvedba je nova vizualna priča.

Autorica i izvođačica scene, od početka je Miranda Vidović, za instalacije na glavi zaslužna je Antea Brečić, iz PIL – Frizerski salon, a tu su i dizajneri nakita Nives ČiČin-Sain Artist, Grubić design, midzo jewellery, dok je viseću instalaciju iznad glave radila Tonka Jelača, kostimografkinja je Božena Spahija, te make-up čarobnice Enia Make Up Milanko i Maja Ivković, a stalna tehnička podrška, smimatelj, fotograf… i pratitelj je Anin životni partner Kaja Zulin.

Ane Paška s otoka Paga rođena je 1985. u Senju. Bilo je nekako jasno kako je pozornica njezina budućnost i radno mjesto: već u sedmom razredu osnovne škole u Italiji sudjeluje na dvotjednoj kazališnoj radionici koju vode Ugo Pagliai, Paola Gassman, Carlo Rao, pa od  2001. – 2005. sudjeluje na brojnim kazališnim radionicama u sklopu Mostarske Alternativne Akademije, koju vode Željko Vukmirica, Boris Čakširan, Ljubica Beljanski-Ristić, Vlado Krušić, Kruna Tarle, Jelena Sitar, Ljubica Ostojić, Christina Mournau.

Kazalište, radio, performans, klaunovi…

Nagrađena je nagradom “Za lakoću igre i iskrenost na sceni” 2005., te je diplomirala dramaturgiju na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu 2010. godine.

Tijekom studija dramaturgije surađuje s Nezavisnim Češkim Kazalištem CONTINUO, gdje kao izvođačica sudjeluje na projektima KRATOCHVILENI (2005.) i JIZVY N KAMENI (2010.) Sudjeluje na radionicama po Chekov i Grotovski metodi koju vode Scott Fielding, Nhandhan Circo, Ang Gey Pin.

Od 2009.  do 2012. u Zadru vodi srednjoškolsku grupu Teatra Verdi, s kojom izvodi dvije autorske predstave: ETŠILAZAK (2010) i KONAC (2011), a  od 2011-2016. radi kao jedna od voditeljica Glumačkog studija Playdrama u Splitu u kojem s polaznicima studija realizira autorske predstave MAJKOVANJE, NASMIJATI ANDERSENA, KLUPA i JA, KLAUN. 2012. Kazalište Playdrama izvodi njen autorski tekst EZOPEJA- Putovanje prema djetetu.

O performansu uči i van granica: na ljeto 2012. u Londonu polazi Ljetnu školu na London International School of Performing Arts (LISPA).

Okušava se i na radiju: 2013. na Radio Splitu vodi autorsku emisiju Radio Cabaret: Oko-OTORINOLARINGOLOŠKA EKSPEDICIJA. 2013. godine s kolegicom Maricom Grgurinović osnovala je Kazalište BESA u kojem realizira svoja dva autorska projekta SLIKOVNICA OD PIDŽAME (2014.) i JaMAJKA DREAM (2016.), predstave u kojima izvodi svoju autorsku glazbu i tekstove, a osim toga objavljuje i knjige istoimenih naziva, Slikovnica od pidžame i JaMajka Dream (ilustrirani rukopis o majčinstvu), knjige poezije pisane u rukopisu i popraćene vlastitim ilustracijama.

Ima veze i s klaunovima: sudjeluje na klaunskoj radionici Janga Edwardsa i Claudie Cantone (2018), te na nekoliko radionica pjevanja i energetskog rada na glasu sa nizozemskom pjevačicom i predagoginjom Anne-Marie Blink.

Prije tri godine diplomirala je MA Film i video na Umjetničkoj akademiji u Splitu gdje stvara nekoliko kratkih glazbenih filmova, TUTASPUTA, CilinDAR i Mliječni put, koji su prikazani na festivalima diljem svijeta: u Nigeriji, Floridi, Londonu, Iranu, Rijeci, Velikom Taboru, Portugalu, Montani, Las Vegasu, Italiji. Film CilinDAR dobio je “Posebno priznanje žirija” na Reviji studentskog fima u Zagrebu (2019.)

  1. i 2020. godine predavala je na Umjetničkoj akademiji u Splitu, kao asistentica prof. Sandri Sterle na predmetima “Performance i video” i “Umjetnost u kontekstu”.

Koncart

Od veljače 2018. godine diljem Hrvatske izvodi svoj autorski glazbeni performance IMPROVIZIJE, koji se u lipnju 2022. u zagrebačkoj Močvari izveo pod nazivom KONCART.

Što su Improvizije?

-Bilo ih je svugdje i bilo ih je svakakvih. Kvadratnih, krugovitih, laserskih, sjenastih, opskurnih, kapljičastih, sa strujom, bez struje, s raštimanim klavirom, posuđenim klavirom, vrhunskim klavirom, s gitarom od Bože, s gitarom od Nine Romić i Ivane Butigan, prvo besplatno pa na donacije, prvu godinu u Hoka dok nismo prognani, pa u Kazalištu Mladih uz najam od 2.000 kn gdje sam dva puta morala nadoplatiti po 500 kn jer nije bilo dovoljno publike, na otvorenom uz kamen, na otvorenom uz plažu, u dvoru sa smokvom, u metropolskoj cvjećarni, metropolskom mini teatru, u stanovima, na kuli, u klubu, u tvrđavi, na otoku i poluotoku, došlo je čak do toga da su bile plaćene, i putni trošak i smještaj, i ručak, toliko je života u njima i oko njih, nikad iste, uvijek moćne, liječile su me, davale kisik, otvarale prostor, spajale s ljudima, šivale s dušama, suze, smijeh, bijes, prijateljstvo, ljubav, divljaštvo, nada, sloboda, sve to tako javno griješiti muzički i žanrovski, jel to predstava, koncert, performans, ili dadaistički kabare (briga me, meni je to doručak, cesta, mjesečina, svakako ritual. Krugovi se, naravno, šire, jednoga dana bit će to ritual od nekoliko tisuća ljudi, bit će to svečano kazališno prostranstvo, pomaknuti zbor, kostim, scena, ne zbog skrivanja iza, već oslobađanja prema. Jednako intimno i bitno kao ispred jednog čovjeka. I tko zna što će sve još biti, svašta mi se čini… –predviđa Ane Paška.

Diljem Hrvatske održava i vodi IZVEDBENE RADIONICE sastavljene po, kako kaže, vlastitom osjećaju za izvedbu.

  1. osniva EXTRADU, koncept art naslovnih stranica koje na humorističan način stvaraju protutežu hrvatskoj estradi.

-Ane Paška operirala nos – piše na naslovnici Ekxtrade, na kojoj pozira s crvenim klaunovskim nosem.

Njezine vještine su čujne: završila je osnovnu školu za klavir, svira gitaru, harmoniku, cajon…

Inspirirati ljude na dobrotu, ljepotu, mudrost, igru, radost, prisutnost, humor i mir

Kako veli, svoje umjetničko djelovanje posvetila je autorskom muzičkom, vizualnom i izvedbenom izražavanju svakodnevnog i izmaštanog života.

-Namjera  mi je kroz multimedijski pristup istražiti nove mogućnosti izražavanja misli, emocija, pa i same prirode postojanja u svrhu međusobnog povezivanja, razumijevanja, prepoznavanja, prihvaćanja, te svojim stvaralaštvom inspirirati ljude na dobrotu, ljepotu, mudrost, igru, radost, prisutnost, humor i mir. – jezgrovito pojašnjava svoje poslanje.

Bilo bi lijepo da svi poput Ane Paške imaju potrebu inspirirati ljude na dobrotu, ljepotu, mudrost, igru, radost, prisutnost, humor i mir.

Ti si moj superjunak bačen među ljude da budeš najdivniji Čovjek – jedna je od njenih maksima, kojom, pretpostavlja se, želi poručiti kako svaki čovjek ima priliku biti ‘najdivniji’.

– Što to znači? – pitam.

– Obična misao… hehe – odgovara.

*fotografije: Kaja Zulin, Ane Paška

*Tekst je realiziran uz pomoć sredstava iz Projekta poticanja novinarske izvrsnosti 2022. – Agencije za elektroničke medije.

Tags: , , , ,

VEZANE VIJESTI