Vlada, javlja N1 pozivajući se na Jutarnji list, sprema za jesen izmjenu triju ključnih zakona iz resora obrane, s krajnjim efektom dodatnog reduciranja ovlasti predsjednika Republike, odnosno njihovog preciznog zakonskog reguliranja, a što bi za posljedicu imalo da vojskom u miru zapovijeda ministar obrane, a ne šef države, koji više ne bi mogao, poput svojedobno Stipe Mesića, ni umiroviti generale.
Ako se ova najava obistini, osim što će to dovesti do nove eskalacije sukoba na relaciji Plenković- Milanović, takvo sužavanje ovlasti predsjednika Republike koji se svodi isključivo na irelevantne protokolarne dužnosti, otvara i pitanje treba li Hrvatskoj uopće predsjednik države (pogotovo ako nije iz HDZ-a ) koji samo figurira i stvara troškove poreznim obveznicima, a bez neke stvarne potrebe i bitnijih ovlasti…
U javnu raspravu MORH će uskoro uputiti prijedlog izmjena Zakona o obrani, Zakona o službi u Oružanim snagama i Zakon o pravima iz mirovinskog osiguranja djelatnih vojnih osoba, policijskijh službenika i ovlaštenih službenih osoba, a pred zastupnicima bi se na izglasavanju mogli naći ove jeseni. Očito je da Vlada ovim izmjenama zakona želi potpuno otupiti Milanovićevu oštricu u njegovim potencijalnim novim obračunima s ministrom obrane Banožićem koji bi ubuduće zapovijedao vojskom u miru, što znači da Milanović više ne bi mogao opstruirati ministra i njegove naredbe kontranaredbama načelniku Glavnog stožera OS RH. Štoviše, sada bi legalno ministar opstruirao, odnosno ignorirao predsjednika Republike, kao nenadležnu osobu.
Navodno je inicijativa motivirana potrebom da se izmjenama spomenutih zakona riješe “nedorečenosti pojedinih članaka”, primjerice, navodi JL, u članku 70. Zakona o obrani preciznije bi se definiralo zapovijedanje i rukovođenje OS RH te bi u miru načelnik Glavnog stožera naredbe primao od ministra obrane i njemu bi izravno odgovarao, a ne predsjedniku RH.
Doduše, u članku 58. zakona i sada se kaže da “ o korištenju Oružanih snaga odlučuju Vlada ili ministar obrane u skladu s odredbama ovog zakona”, no nije Milanović prvi koji je taj članak smatrao prijepornim pozivajući se na Ustav koji kaže da je predsjednik Republike vrhovni zapovjednik Oružanih snaga. Svi dosadašnji predsjednici iz toga su zaključivali da u zapovijedanju vojskom , u ratu i miru, imaju glavnu riječ. Iako, to možda i nije bilo najispravnije, jer Ustavnim zakonom za provedbu Ustava predviđeno je da se “obrambeno ustrojstvo, zapovijedanje, upravljanje i demokratski nadzor nad Oružanim snagama RH uređuju Ustavom i zakonom”.
Ako je do Zakona, treba raći da je njime propisano da u miru predsjednik Republike donosi naredbe samo kad se radi o odlasku vojske preko državne granice, i to na temelju odluke u Saboru donesene na prijedlog Vlade.
U skladu s tim, smatra se da Milanović samovoljno tumači zakon i izdaje zapovijedi o korištenju oružanih snaga na koje nema pravo. No, činili su to i njegovi prethodnici. Samo, to se nije problematiziralo kad je šef države dolazio iz HDZ-a…
O najavljenim izmjenama zakona kojima bi se reducirale, odnosno precizirale ovlasti šefa države, za N1 je govorio predsjednik saborskog Odbora za obranu Franko Vidović, iz Kluba Socijaldemokrata. Vidović ističe da je obrana nadstranačko pitanje i da je potpuno pogrešno s izmjenama zakona ići u smjeru da stranka, ili koalicija stranaka na vlasti, isključivo upravljaju obranom.
-Puno je bolje- smatra Vidović– da obranom upravlja predsjednik Republike, ma tko on bio, jer je on nadstranačka i nestranačka osoba. Nasuprot Vladi, Socijaldemokrati smatraju da bi ovlasti predsjednika RH trebalo dodatno osnažiti po pitanju obrane, odnosno vojske, jer je obrana konsenzualno pitanje, i ne može je, rekao je Vidović, na sebe preuzimati jedna jedina stranka.