Neovisni novinarski portal
1.10.2022.
planet čovjek
Rainbow Warrior u Šibeniku (foto TRIS/G. Šimac)

Rainbow Warrior privezan u Šibeniku:
‘Dugin ratnik’ odmara, otvoren za posjete…

Rainbow Warrior u Šibeniku (foto TRIS/G. Šimac)

Rainbow Warrior, ili Dugin ratnik, čuveni brod ekološke organizacije Greenpeace, je privezan u Šibeniku, na rivi između benzinske postaje i autobusnog kolodvora, te će se sljedeća tri dana moći razgledavati ujutro i poslijepodne. Najpoznatiji Greenpeaceov brod, jedrenjak Rainbow Warrior, nakon 2014. i 2017. ponovno je u posjetu Hrvatskoj. Brod će biti otvoren za javnost i razgledavanje od 2. do 4. lipnja u smjenama od 9 do 11 i 17 do 20 sati. Rainbow Warrior će ovom prilikom promovirati peticiju europske građanske inicijative (European Citizens Initiative – ECI) kojom se želi zabraniti oglašavanje fosilnih goriva i sponzorstva povezana s njima. Treći posjet Rainbow Warriora Hrvatskoj ujedno je i prilika da se obilježi deseta godišnjica Greenpeacea u Hrvatskoj, koji je počeo s radom u lipnju 2012. godine.

Rainbow Warrior je prvi brod koji je posebno projektiran i izgrađen za Greenpeace. Brod prvenstveno plovi koristeći jedra. Njegov sustav jarbola u obliku slova A visok čak 55 metara omogućuje korištenje mnogo veće površine jedara od uobičajenih jarbola iste veličine.

Zapovjednica Hettie Geenen s brodom je već posjetila Hrvatsku 2014. godine.

Kapetanka Hettie Geenen,

Tik uz Rainbow Warrior u šibenskoj luci građanke i građani moći će se pridružiti europskoj građanskoj inicijativi potpisivanjem peticije na štandu Greenpeacea odnosno potpisom online verzije peticije.

Jedrilica s motorom Rainbow Warrior III izrađena je po narudžbi za  Greenpeace International, gradnja je završena je u listopadu 2011. u brodogradilištu Fassmer u Njemačkoj. Brod dug 57,9 metara koristi energiju vjetra umjesto fosilnih goriva i uključuje zelenu pomorsku tehnologiju –  može se koristiti u kampanjama diljem svijeta u svim klimatskim zonama i koristiti za provođenje istraživačkih aktivnosti.

Brod ima postrojenje za slijetanje helikoptera, te je opremljen suvremenom opremom za elektroničku navigaciju, plovidbu i komunikaciju, a izgrađen je kako bi zadovoljio stroge ekološke zahtjeve te se kao rezultat toplina proizvedena iz motora reciklira za zagrijavanje kabin. Osim roga, iskorištena voda se obrađuje i pročišćava biološkim sustavom.

Rainbow Warrior u Šibeniku (foto TRIS/G. Šimac)

Rainbow Warrior III je Greenpeaceov prvi namjenski izgrađen brod. Njegovi prethodnici, Rainbow Warrior i Rainbow Warrior II, bili su prenamijenjeni brodovi koji su ranije imali neku drugu svrhu. Izgrađen 1955., Rainbow Warrior je bio koćar izvorno nazvan Sir William Hardy, koji je služio Ministarstvu poljoprivrede, ribarstva i hrane do 1977. godine.

Greenpeace International je ponovno pokrenuo brod kao Rainbow Warrior 1978. nakon što je kupio brod za 40.000 funti. Brod je korišten za prosvjed protiv brojnih aktivnosti kao što su testiranje nuklearnog oružja, lov na tuljane i kitolov.

Tijekom misije 1985. godine, brod je potopila francuska obavještajna služba nakon što su mu postavili bombu dok je bio u luci, privezan na Novom Zelandu, i to jer su prosvjedovali protiv francuskih nuklearnih pokusa. Dio krivaca za potapanje je uhićen, ali su brzo pušteni na slobodu. Rainbow Warrior II obnovljena je 1989. na četvrtu godišnjicu potonuća njezina prethodnika.

Rainbow Warrior u Šibeniku (foto TRIS/G. Šimac)

Dizajniran od strane pomorskih arhitekata iz Amsterdama Gerard Dijkstra & Partners, brod je iste zelene boje kao i njegovi prethodnici.

Nadgradnja i krakovi su izrađeni od aluminija, dok je trup izrađen od čelika kako bi se maksimalno uštedjelo gorivo. Brodski jarbol ima dva jarbola A okvira za pet jedara površine 1.260 m 2 . Jedra su poluautomatska tako da ukrcavanje i izvlačenje postaje lakše. Brod ima kapacitet goriva od 110.000l, kapacitet slatke vode od 32.000l i električni pogonski sustav (10k na samo 300kW). Ima 30 ležajeva.

Rainbow Warrior III također kao što je navedeno, sustav biološkog pročišćavanja otpadnih voda, a grijanje vode na brodu provodi se toplinom koju stvaraju generatori motora.

Rainbow Warrior u Šibeniku (foto TRIS/G. Šimac)

Rainbow Warrior III je jedrenjak koji se uglavnom kreće energijom vjetra. Međutim, ima pomoćni motor, Caterpillar C3512 od 1425 kW, koji radi na dizel-električni pogon, a  koristi se uglavnom u lošim vremenskim uvjetima.

Brod, koji radi na pomoćnom motoru, kreće se maksimalnom brzinom od 15k. Snaga iz dizel-električnog motora dolazi do Schaffranovih propelera putem elektromotora.

Na brod je također ugrađen pramčani potisnik Schottel STT60 od 110 kW.

Rainbow Warrior u Šibeniku (foto TRIS/G. Šimac)

Opremljeni naprednim komunikacijskim i elektroničkim navigacijskim sustavima, brodovi Rainbow Warrior bili su aktivni sudionici mnogih ekoloških kampanja.

Godine 1985. brod je preselio stanovništvo otoka južnog Pacifika. Evakuacijom je u deset dana prevezeno 300 otočana i više od 100 tona građevinskog materijala.

2004. godine brod je pružio pomoć žrtvama katastrofe u tsunamiju u jugoistočnoj Aziji. Rainbow Warrior vodio je kampanju protiv nuklearnog testiranja francuske vlade od 9. lipnja 1995. do 20. ožujka 1996. godine.

Lista aktivnosti je nepregledna…

Rainbow Warrior u Šibeniku (foto TRIS/G. Šimac)

Rainbow Warrior u Šibeniku (foto TRIS/G. Šimac)

 

Tags: , , ,

VEZANE VIJESTI