Neovisni novinarski portal
21.10.2021.
FESTIVALI
Foto: TRIS/A.Tešić

On the move:
FALIŠ počeo snažnom izložbom fotografija koje bude empatiju prema ‘onima drugima’

Foto: TRIS/A.Tešić

Počelo je sinoć deveto izdanje Festivala alternative i ljevice Šibenik – FALIŠ, otvorenjem izložbe On the move, grupne izložbe četvero autora koja kroz dvadeset i četiri snažne fotografije sa zajedničkim nazivnikom migracija kritički propituje europske vrijednosti i nastoji probuditi empatiju prema ‘onima drugima’. U Studiju galerije sv. Krševana izlažu Pulitzerom nagrađeni bosanskohercegovački fotograf Damir Šagolj, crnogorski autor Goran Boričić, dokumentarist i rođeni Kninjanin Igor Čoko nastanjen u Beogradu i fotografkinja Sandra Vitaljić koja je iz Hrvatske emigrirala u Švedsku.

Sadržajem ove godine nešto mršaviji FALIŠ počeo je ipak u srijedu i otvorenjem vrhunske izložbe  podsjetio, kako je to u autoironičnom obraćanju primijetio njegov direktor Emir Imamović Pirke, da je nekad prije pandemije dok je bilo više love trajao od srijede do subote. – Ali smo zato imali podršku forumaZFD i Nataše Govedarice za izložbu koja govori o tome što je od europskih vrijednosti ostalo na Balkanu. Autori izložbe pokazali su kako to izgleda kada se jedna skupina nesretnika nađe s drugom skupinom nesretnika i što se događa kada ljudi koji bježe od zle i grozne sudbine dođu na mjesto gdje se zla i grozna sudbina već dogodila. Izložba pokazuje trenutak u kojem smo zastali, trenutak u kojem je jedan dio svijeta odlučio da mi budemo njegova barijera – uveo nas je Pirke u izložbu i ovogodišnji FALIŠ.

Foto: TRIS/A.Tešić

Par riječi na otvorenju rekao je i Kruno Lokotar, programator i jedan od pokretača FALIŠ-a, fokusirajući se na empatiju za koja smatra da je najveća vrijednost izložbe. –Empatija je konkretna. Možete suosjećati samo sa konkretnim ljudima, nikako sa nacijama. Na fotografijama ćete vidjeti ljude, njihove povijesti i njihove nesreće. To je smisao ove izložbe, da nam približi što se iza svega valja, da nam pokaže konkretne ljude poput nas koje možemo razumjeti. Tu počinje empatija, tu počinje preraspodjela naših prioriteta, tu počinje drugačije shvaćanje – rekao je Lokotar na šibenskom otvorenju izložbe On the move.

Foto: TRIS/A.Tešić

Damir Šagolj, sarajevski fotograf sa bogatim iskustvom u Reutersu i dobitnik Pulitzerove nagrade za fotografiju, jedini je od četvero autora koji je bio sinoć na otvorenju. – Ova izložba hoće podsjetiti na to da svaki put kada kažemo ljudska prava, da ta prava moraju biti ne samo naša nego i njihova. Hoće vas zamoliti i malo pogurati da poteze ovih ljudi koje vidite na fotografijama ne gledate iz perspektive današnjih vas nego iz perspektive nas koji smo devedesetih godina bili u izbjeglištvima – rekao nam je Šagolj čiji dio izložbe nosi naziv Kad smo to bili mi i govori o migrantima koji pate na putu, o slobodi i dostojanstvu ljudskog bića, o brutalnosti, kršenju ljudskih prava i međunarodnih zakona, o sjećanju kada smo to bili mi.

Foto: TRIS/A.Tešić

Migrante portretira i dokumentarni fotograf Igor Čoko, rođeni Kninjanin sa beogradskom adresom. Beogradskim krakom migrantske balkanske rute bavi se od 2015. godine, bilježeći migrantsku agoniju koja traje i danas. – Srbija i Bosna, zemlje najvećeg tranzita, nisu njihov izbor. Oni ne žele biti tu. U ovim državama on isu su zarobljeni. Nemaju pomoć i podršku, katastrofalni uslovi egzistencije uzrokuju neminovne ekscesne situacije, kako međusobne, tako i one prema domicilnom stanovništvu. I oni su na neki način u svom nekom limbu, možda nesvjesni problema u koji su se upetljali , a za koji ne vidim rješenje. I pitanje je kad će isto biti moguće. Od raširenih ruku za ljude u patnji do masovnih grafita ‘Stop migrantima’, tanka je linija – napisao je Čoko uz ostalo o svom dijelu izložbe koji nosi naziv Štekovi.

Foto: TRIS/A.Tešić

Priče o malim ljudima zove se dio izložbe utjecajnog crnogorskog fotografa Gorana Boričića koji njima propituje pitanje odgovornosti i empatije. – Nihilizam ravnodušnosti, često odsustvo bilo kakvog saosjećanja, želja da steknemo što više (uglavnom materijalnog) ne samo što su postali legitimni (odobreni od većine), nego i poželjni. Svijet je postao trka za materijalnim (prolaznim), a briga za drugog, ljubav, dobrota, potisnuti, a vrlo često i nepoželjni. E upravo takvom (u dobu čiji smo svjedoci) svijetu vraćaju nas već viđene scene, fotografije, koje potvrđuju čehovljevsku misao da su prave, istinske i velike priče u stvari priče o ‘malim’ ljudima. Onima koji su nezasluženo i najčešće ne svojom krivicom, dospjeli na margine dešavanja, i što je mnogo tragičnije, na margine života – napisao je Boričić.

Foto: TRIS/A.Tešić

Autorica Sandra Vitaljić koja je 2018. iz Hrvatske preselila u Švedsku, postala imigrantica i borila se, kaže, s gubitkom dostojanstva koji joj je novi status donio, U dijelu izložbe naziva Unfamiliar fotografkinja propituje zanimaju li koga priče imigranata koji odluče napustiti svoje domove vlastitim izborom i jesu li ta iskustva toliko beznačajna da bi trebala ostati nevidljiva- Narativi se često fokusiraju na tragične događaje koji vode migracijama, na dehumanizaciju izbjeglica i imigranata kroz političku propagandu za sve jaču i ekstremniju desnicu ili na priče o uspjesima u integraciji imigranata. Osjećam da među svim tim dramatičnim pričama nedostaje razgovor o jednostavnim svakodnevnim stvarima koje su zajedničke svim ljudima bez obzira na podrijetlo. – napisala je uz svoje fotografije Vitaljić.

Foto: TRIS/A.Tešić

Grupna izložba dio je EU projekta ‘Različiti putevi, zajedničke vrijednosti’ koji iz različitih perspektiva kritički preispituje dijeljene europske vrijednosti, a koji provodi crnogorska organizacija Centar za građansko obrazovanje u partnerstvu sa organizacijama iz Hrvatske, BiH i Srbije. Jedna od njih je forumZFD iz Beograda čija direktorica Nataša Govedarica navodi da dvadeset i četiri fotografije četiri odabrana autora predstavljaju refleksiju o pojmovima u temeljima Europske unije. – U Europi današnjice, zaokupljene pandemijom, još jednom propuštenom prilikom za solidarnost koja bi ovo iskušenje čovječanstva olakšala svima, u Uniji starih i novih, drugorazrednih članica, u Evropi van Evrope gdje je možda većina onih koji će vidjeti izložbu, čemu nježna i uzbudljiva kolekcija fotografija? – pita se Govedarica i navodi kako vjeruje u to da slike imaju moć probiti se kroz ravnodušnost i čuje eho znamenitog eseja Susan Sontag o važnosti dokumentiranja i osjećanja bola drugih.

Osim u Šibeniku na FALIŠ-u, izložbu je imala ili će imati priliku vidjeti i publika u Beogradu, Sarajevu i Podgorici.

Tags: , , , , , , , ,

VEZANE VIJESTI