Neovisni novinarski portal
18.10.2021.
ZADAR
Zadar: Smart city ili glup grad?

Zadar:
Smart city ili glup grad?

-Zadar će kroz godinu dana postati pametniji kada je u pitanju javni prijevoz i promet u mirovanju, točnije parking – javio je nedavno portal Zadarski.hr.

O čemu se tu radi, kako će Zadar postati pametniji? Smatra se kako će Zadar postati pametniji jer je u Kneževoj palači potpisan ugovor, težak 9,6 milijuna kuna, za nabavu pametnih prometnih rješenja u sklopu projekta Zadar Urban Mobility 4.0 (ZUM 4.0), su potpisali gradonačelnik Branko Dukić Krešo Culjak, predstavnik Zajednice ponuditelja Grafik.net d.o.o., Callidus grupa d.o.o., Intech d.o.o. i Paywiser Ite.

Gradonačelnik Dukić je tada ustvrdio kako će Zadar postati digitalni lider, štogod to značilo.

Tzv. digitalni lider

– Ovo je početak ostvarenja mog obećanja da će naša gradska uprava cijeli ovaj mandat intenzivno raditi na dovršetku svih procesa digitalizacije kako bi se do 2025. godine pozicionirali na mjesto digitalnog lidera u Hrvatskoj. ZUM smo identificirali među 5 ključnih projekata jer njime razvijamo novi digitalni prometni sustav za javni prijevoz i parking, kazao je gradonačelnik Dukić, uz napomenu kako je to po uzoru na neke od velikih europskih gradova.

Propušteno je reći kako se takvi sustavi koriste već odavno u brojnim svjetskim gradovima, te kako u naravi ne predstavljaju neku inovativnu praksu.

Kako se pojašnjava, projektom ZUM 4.0 uvest će se novi sustavi u javni gradski promet – web portal i mobilna aplikacija za pametne telefone (Zadar Smart City Aplikacija), sustav elektroničke naplate u javnom prijevozu, sustav pametnog parkiranja, sustav informiranja u prometu i javnom prijevozu te Centralni Informacijski Sustav (CIS), kao “srce” cijelog projekta.

Uzmimo za primjer slučaj s pametnim parkiranje: parkirna mjesta se čipiraju, server registrira slobodna mjesta, a korisnik u aplikaciji vidi što je slobodno, a što nije. Međutim, kada takvom sustavu pridodamo umjetnu inteligenciju ona sustav uči o navikama građana. Uči o tome što će se dogoditi kada sunce sja ili kada pada kiša, gdje se građani zadržavaju pet minuta, a gdje satima.- među ostalim je pojasnio Goran Ranogajec jedan od predstavika tvrtki koje su dobili taj milijunski posao s aplikacijom za mobitele, kako prenosi Zadarski.

‘Zadar je glup grad’

Inače, ukupna vrijednost projekta punog naziva “Implementacija pametnih prometnih rješenja upotrebom novih tehnologija te IKT Zadar Urban Mobility 4.0 (ZUM 4.0)” je lijepih 14.813.840,30 kuna, od čega 12.160.000 kuna čine bespovratna EU sredstva, kažu.

No ne misle svi da su su ovakvi projekti baš najpametniji. Među njima je i sociolog dr. sc. Sven Marcelić.

-Zadar je ovih dana imao (ponovno) predstavljanje nekakvog Zadar smart city projekta, koji se sad zove Urban mobility 4.0 ili nešto slično. Ukratko, 14 milijuna kuna bacit će se za izradu nekakve aplikacije i platforme koja će vozačima znati reći da u gradu nema parkinga i da idu busom, a bus će im znati reći kad će doći na stanicu. Procjena je da u špici sezone 12 tisuća automobila napada uži centar grada, a parkirnih mjesta je cca tisuću. Znamo li pritom da je smart city pojam koji po raznim razvojnim konferencijama čujem barem zadnjih deset godina, a 4.0 je asocijacija na četvrtu industrijsku revoluciju, također sad već pojam sa solidnom policy prtljagom, nisam osobito uvjeren da će od toga koristi imati itko osim onih koji rade aplikacije – piše dr. sc. Marcelić u svojoj objavi na Facebooku koju je naslovio: ‘Zadar je glup grad’.
-No dobro, to je uvod. A sad malo konteksta… – nastavlja dr. Marcelić uz predočenje fotografija sa zadarskih prometnica na kojima se vidi kako tamo vlada nered, te kako su one uglavnom neprilagođene pješacima, te mjestimično posve nepristupačne slabije pokretnim osobama.
-Ovo na slikama je glavno gradsko križanje, tzv. Mala pošta. Tu dolaze glavne autobusne linije, svi koji rade u centru, idu u srednje škole i tome slično gravitiraju ovoj stanici. Istovremeno, kao što možete vidjeti, na tu stanicu osobe u kolicima, one koje guraju kolica ili imaju neke poteškoće s kretanjem praktički ne mogu pristupiti. Trotoari su vrlo visoki i načičkani fizičkim preprekama. K tome, sve je puno nepropisno parkiranih automobila. Drugim riječima, “smart city” Zadar ulaže milijune vlastitih sredstava (koja obavezno prate EU projekte u iznosu od barem 15%) da bi turistima olakšao parkiranje, dok su istovremeno njegovi najranjiviji građani doslovno ugroženi (probajte se staviti u ulogu invalida u kolicima koji ovuda mora proći). – upozorava Sven Marcelić.
Ono što Zadru zaista treba nisu nikakve smart city floskule, nego promjena mentalne paradigme. Ona koja će hijerarhiju automobil – bicikl – pješak preokrenuti u pješak – bicikl – automobil. A to uglavnom nije pitanje toga koju novu ključnu riječ EU projekata smo naučili prošlog ljeta, nego koji su nam principi. Evo, na primjer, sad kad imamo filozofa na čelu Gradskog vijeća, ne bi bilo loše da ostalima malo rastumači ideje pravednosti Johna Rawlsa, uključujući ideju principa diferencije, koji da trošenje resursa treba biti takvo da se snaže najslabiji u zajednici, odnosno u ovom slučaju da prije smart gluparija spustite prilaze trotoarima, to sigurno košta manje od 14 milijuna kuna – zaključuje dr. Marcelić. 
fotografije: Facebook Sven Marcelić

 

Tags: , , ,

VEZANE VIJESTI