Neovisni novinarski portal
21.9.2021.
TORTURIZAM
Ilustracija: Kruzer u tijesnoj šibenskoj luci (foto TRIS/G. Šimac)

Venecija:
Stop kruzerima od 1. kolovoza

Ilustracija: Kruzer u tijesnoj šibenskoj luci (foto TRIS/G. Šimac)

Od 1. kolovoza golemi brodovi za turistička krstarenja, tzv. kruzeri, više neće moći ulaziti u Veneciju, odnosno u Venecijansku lagunu. Vijesti o toj doluci prenose svjetske agencije i naša Hina, a vnecijanski aktivisti i građani koji se već godinama bore za takvu zabranu se vesele, smatrajući to svojojm pobjedom. Istovremeno, dodajmo usput, naše se lučke vlasti i dalje trse i hvale brojevima uplovljavanja kruzera u hrvatske luke iako su, kao u slučaju Dubrovnika, mnogi došli do spoznaje da takav vid turizma dugoročno široj zajednici donosi puno više štete nego koristi.

Inače, kad je prošli mjesec prvi put od početka pandemije takav mnogoljudni putnički brod uplovio u Venecijansku lagunu, stotine ljudi okupilo se na kopnu i u malim brodovima u znak protesta.

Ilustracija: Kruzer u tijesnoj šibenskoj luci (foto TRIS/G. Šimac)

-Nekoliko tjedana kasnije, činilo se da ih je vlada poslušala te je izvijestila da će zbog zaštite ekološkog sustava i venecijanske kulturne baštine, brodovi za krstarenja biti zabranjeni u laguni od 1. kolovoza. Taj potez okončao je godine političkog oklijevanja, očito stavljajući zahtjeve stanovnika i kulturnih tijela iznad zahtjeva lučkih radnika i turističke industrije. – kažu u Hini.

“Za nas je to velika pobjeda. Mnogi ju uspoređuju s borbom između Davida i Golijata”, rekao je član skupine No Grandi Navi Tommaso Cacciari.

No, bitka možda, kako ističu, nije završila.

Dok se aktivisti brinu oko zagađenja i erozije u gradu koji je već ugrožen zbog porasta mora, lučki radnici pogođeni višemjesečnim blokadama strahuju za svoje preživljavanje.

Aktivisti pozdravljaju zabranu

Brodovi iznad 25.000 tona bit će zabranjeni u plitkom kanalu Giudecca koji prolazi pokraj Piazze San Marco, najpoznatije znamenitosti grada. Brodovi za krstarenje obično teže najmanje četiri puta više.

Ilustracija: Kruzer u tijesnoj šibenskoj luci (foto TRIS/G. Šimac)

Budućnost ostaje neizvjesna. Rim je u prošlosti mnogo puta donosio zakone kojima je ograničen pristup kruzera Veneciji, ali alternativno pristanište još nije spremno.

Vlada želi ubrzati izgradnju pristaništa u industrijskoj luci u blizini Marghere, ali nema znakova da će to uskoro biti dovršeno.

Jane da Mosto iz grupe We are here Venice koja je usmjerena na ekološke i društvene projekte, pozdravila je zabranu kruzerskih “čudovišta”, no boji se da to nije dugoročno rješenje.

S ponistre se vidi kruzer (foto TRIS/G. Šimac)

Dakako, kao i kod nas, politički uvezane liučke uprave ne žele se odreći profita koji im donosi uplovljavanje takvih brodusina, pa onda tvrde kako Venecija ne može bez kruzera, premda je taj graj tisućama godina bio bogat i bez aktualnih brodisina i prekomjernog turizma.

Direktor grupe Bassani koja pruža lučke i turističke usluge Filippo Olivetti rekao je da Venecija ne bi mogla preživjeti bez brodova za krstarenje.

“Ludo je to za luku i područje koje je svoje bogatstvo zaradilo na lučkim aktivnostima i pomorskom prometu. Ona će sada postati samo malo više od male marine”, rekao je Olivetti.

No građani Venecije smatraju kaako su upravo takva stajališta dovelka do toga da je Venecija i sada tek obično prostanište za kruzere, te kako je odavno izgubila sjaj i značaj kakav je imala prije ekslacije kruzer-turizma.

Hoće li iz ovog venecijanskog slučaja neke pouke izvući i naše vlasti i lučke uprave?

Teško, s obzirom da našim lukama upravlja uglavnom politički podobni i često neprosvijećeni kadar, a kojemu je zgrtanje novca od lučkih pristojbi najvažnije, a ekologija i dugoročni boljitak nepoznati pojmovi.

Ilustracija: Kruzer u tijesnoj šibenskoj luci (foto TRIS/G. Šimac)

Tags: , , , ,

VEZANE VIJESTI