Neovisni novinarski portal
24.9.2021.
ekoslov
ZG-gužva (foto TRIS/G. Šimac)

ZGužve:
Prometni kolaps u Zagrebu, ni metra pruge, ni žičare… a svake godine 17 tisuća automobila više

ZG-gužva (foto TRIS/G. Šimac)

Svi koji se voze automobilima i autobusima po Zagrebu, posebno u vrijeme najvećih gužvi kada se odlazi na posao ili s njega vraća, znaju kako već godinama vladaju nesnosne gužve, zastoji, prometni incidenti, beskonačna čekanja u kolonama i tome slično. Na žalost svih koji su prisiljeni koristiti se zagrebačkim prometnicama u vrijeme tih krkljanaca automobila je sve više, prometni nered je sve veći, a Zagrepčani sve više dragocjenih sati i dana života provode u prometnim čepovima na putu do posla i natrag.

Za sve to je, dakako, kao i za sav ostali nered u Zagrebu, kriva potpuno promašena i štetna višedesetljetna politika ZG-vlasti na čelu s pokojnim M. Bandićem i njegovim saveznicima. Niti su gradili nove prometnice, niti su se fokusirali na javni prijevoz i gradili tramvajsku i željeznički mrežu kao u drugim pametnijim gradovima, niti su stimulirali upotrebu bicikala, niti su reducirali promet u središtu Zagreba (nego su pak radi privatnih interesa dopuštali gradnju i gradili nove garaže u najužem centru grada). Toga su svjesni, te na to već godinama upozoravaju mnogi, a među njima su bili najaktivnija udruženja građana  Zelena akcija i Pravo na grad.

Te su organizacije priredile prosvjed kojega su prigodno nazvali ‘Dosta je prometnog kolapsa! Izađi na izbore!’ i to u vrijeme jutarnjih gužvi na jednom od najfrekventnijih zagrebačkih križanja: onome Ul. grada Vukovara i Savske ceste.

Tamo su rastegli veliki transparent s natpisom  „Dosta je! Izađi na izbore“ te stilizirane prometne znakove kojima su upozoravali na gužvu u prometu, sporost javnog prijevoza, nepostojanje biciklističke infrastrukture, te korupciju i pogodovanja u izgradnji prometne infrastrukture, a čega su Zagrepčani ionako dobro svjesni, makar oni koji razmišljaju vlastitom, a ne stranačko-interesnom glavom.

Istakli su i kako očekuju od budućeg gradonačelnika ili gradonačelnice i skupštinske većine zaokret u prometnoj politici.

-Neučinkovit promet jedan je od glavnih zagrebačkih problema, a temelj kvalitetnog sustava mora biti javni prijevoz, biciklistički promet te uređene pješačke površine. Jedino bitnije ulaganje u javni prijevoz u posljednjem mandatu bila je izgradnja žičare. Samo za vrijednost aneksa ugovora o izgradnji, kojima je cijena izgradnje drastično porasla, mogla se izgraditi godinama planirana tramvajska pruga s čak 8 tramvajskih stajališta od Zapruđa do Ranžirnog kolodvora. To je potez kojem gravitira preko 30.000 stanovnika ovog dijela Novog Zagreba. Umjesto toga, novac se slijevao u tvrtku blisku pokojnom gradonačelniku, žičara i dalje nije otvorena, a Zagreb čak 20 godina nije dobio niti jedan metar nove tramvajske pruge.- sasvim su jasno upozorili prosvjednici na križanju Savske i Vukovarske.

Posljednjih godina se u Zagrebu, kažu, ukupan broj motornih vozila godišnje poveća za 17 do 18 tisuća. Nikakve nove ceste i garaže ne mogu dugoročno zadovoljiti takav porast potražnje, a sva nova infrastruktura ubrzo će postati nedostatna, te je jedino rješenje staviti naglasak na alternative korištenju automobila, smatraju.

-To znači da, osim proširenja tramvajske mreže, potrebno je osigurati poštivanje žute trake i neometano kretanje sredstava javnog prijevoza kako bi se povećala sramotno niska prosječna brzina vožnje tramvaja od samo 13 km/h. U suradnji s HŽ-om treba izgraditi nove željezničke stanice te vlakove bolje uklopiti u zagrebački promet. Nužno je uspostaviti jedinstveni tarifni sustav raznih prijevoznika koji pružaju uslugu javnog prijevoza u Zagrebu te početi elektrificirati autobuse ZET-a kako bismo se odmakli od korištenja fosilnih goriva poput plina – istakli su.

ZG-gužva (foto TRIS/G. Šimac)

Inače, Zagreb je na ljestvicama gradova s najzagađenijim gradovima često među prvih deset, a nedavno, u veljači, je čak bio na drugom mjestu, odmah iza Pekinga koji je grad s najgorim zrakom na Zemlji.

-Potrebno je napraviti pravu mrežu biciklističkih magistrala, staza i traka, osigurati dovoljno parkirnih mjesta za bicikle te uspostaviti razgranat sustav javnih bicikala u gradskom vlasništvu. Nužno je širiti pješačke zone, osigurati dovoljno široke nogostupe te uspostaviti zone smirenog prometa unutar dijelova stambenih naselja. Također, potrebno je izgraditi parkirališta i garaže izvan gradskog središta te uvesti tzv. Park&Ride sustav.- drže u Zelenoj akciji i Pravu na grad. 

Prometno planiranje neraskidivo je povezano s prostornim planiranjem i treba postati njegov sastavni dio, drže oni.

-Upravo se pametnim urbanizmom može kreirati grad u kojem se smanjuje potreba za velikim brojem putovanja te se ljudima omogućuje da velik dio svojih potreba zadovolje u svojim gradskim četvrtima. Izbori su prilika za takav zaokret i konačni početak rješavanja nagomilanih problema. Zbog toga udruge pozivaju sve građane i građanke Zagreba da tu priliku iskoriste te izađu na izbore.- zaključili su prosvjednici.

 

ZG-gužva (foto TRIS/G. Šimac)

 

 

Tags: , , , , , , , , , ,

VEZANE VIJESTI